ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پاکسازی فضای مجازی به دست مردم

| شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - اقناع کردن، صادق بودن و دادن اطلاعات کافی به مردم همیشه در پیشبرد و اصلاح امور در همه جای دنیا کارساز بوده است. ایرانی‌ها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و هر گاه مقام یا مسوولی اظهاراتی از جنس صداقت داشته باشد، به سرعت با پذیرش و درک از سوی مردم مواجه می‌شوند.

برای مثال در حوزه سلامت و پزشکی وقتی برخی مسوولان وزارت بهداشت مسایل را به دور از شعارها و کلی‌گویی‌ها با مردم در میان می‌گذارند به سرعت شاهد واکنش‌ها از سوی مردم هستیم.

ذکر چند مثال غیر فناورانه به باز شدن بیشتر بحث کمک می‌کند. در چند نمونه مربوط به استفاده از روغن پالم در لبنیات، برخی مشکلات در تولید سوسیس و کالباس، نحوه تولید آبلیمو و این اواخر هشدار به یکی از تولیدکنندگان آب معدنی را همه شنیده‌ایم.

فروش محصولات مذکور در مقاطعی چنان افتی کرد که برخی تولیدکنندگان را تا مرز ورشکستگی پیش برد و ناچار به پذیرش برخی الزامات بهداشتی کرد.

اما در حوزه ICT خودمان چند نمونه از این مثال‌ها می‌توان زد که مردم را به واکنش سریع واداشته باشد؟

شاید گفته شود قیاس این دو حوزه با یکدیگر چندان سنخیت ندارد و نگاه و حساسیت مردم به موضوعات مذکور متفاوت است.

اما در مورد شایعاتی که در لحظه، میلیون‌ها ایرانی کاربر شبکه‌های مجازی و موبایلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد چه؟

این روزها یکی از بخش‌های خبری رسانه‌ها، پیگیری و پاسخ به شایعاتی است که در فضای مجازی به سرعت نور میان مردم دست به دست می‌شود و آنها را نگران می‌کند.

اما به نظر می‌رسد در شرایطی که برخی مسوولان ذیربط در این عرصه سرگرم سخنرانی و تشکیل جلسات بی‌حاصل هستند، خود مردم دست به کار شده و اقدام به پاکسازی فضای مجازی می‌کنند.

این روزها درج مطالب بی‌اساس و شایعه در شبکه‌های مجازی به سرعت واکنش سایر کاربران این شبکه‌ها را در پی دارد و از کاربران عضو گروه‌ها خواسته می‌شود از انتشار مطالب بی‌منبع جلوگیری کنند.

در یک نمونه اخیر افراد زیادی بودند که می‌گفتند، ماجرای فوت ناگهانی کاپیتان تیم پرسپولیس را نخست در شبکه‌های اجتماعی دیدند، اما برای اطمینان سراغ سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی رفتند.

به عبارت دیگر در سایه کم‌کاری برخی نهادهای مسوول، حالا خود مردم و کاربران فضای مجازی دست به کار شده‌اند و حتی با سند و مدرک در حال رد شایعات مطروحه در شبکه‌های اجتماعی هستند و از ارسال بی‌تحقیق و بی‌توجه آن به سایرین جلوگیری می‌کنند.

اتفاق مهمی که رفته‌رفته فرهنگ ایجاد نشده در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و موبایلی را حالا به دست خود مردم شکل می‌دهد.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">