ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سمیه مهدوی - اینترنت چیزها و اتصال همه چیز به هم، باعث توسعه صنعت تکنولوژی­های پوشیدنی و لوازم جانبی شده است به طوری که کمپانی‌های زیادی خود را درگیر تولید و طراحی محصولاتی از این دست کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد که این صنعت در مراحل بسیار اولیه خود به سر می‌برد و بیش از اتصال همه چیز به هم، اکثر ابزار جانبی طراحی شده برای اتصال به گوشی‌های هوشمند به طور مستقل کارایی چندانی ندارند.

بر این اساس کمپانی‌ها برای فروش بیشتر سعی می‌کنند تا در کاربران خود نیازهای جدیدی ایجاد کنند و آنها را به خرید بیشتر ترغیب کنند، و این خود توجیه مناسبی برای تولید و معرفی محصولات جدید از طرف شرکت‌های فعال در این زمینه است. اما از نقطه نظر کاربران وضع اندکی متفاوت است. انگیزه کاربران از خرید آنچه کمپانی‌ها ارائه می‌دهند، چیست؟

قبل از اقدام برای خرید بهتر است به این سه پرسش به دقت پاسخ داده شود. 1- ابزار جدید برای برطرف کردن کدام بخش از نیازهای کاربران طراحی شده است؟ 2- آیا کیفیت ساخت و تولید محصول مورد نظر، در حدی است که از پس ادعاهای کمپانی سازنده برآید؟ 3- آیا نوع قیمت گذاری به گونه‌ای است که ارزش خرید را داشته باشد؟

در واقع بیشتر کاربران پس از پاسخ به سوالات فوق، به طور کلی از خرید ابزارهای جانبی و تکنولوژی‌های پوشیدنی فعلی منصرف می‌شوند. چرا که گاه حتی یافتن حداقل یک دلیل برای استفاده از این ابزار نیز کار ساده‌ای نیست. در ادامه به بررسی برخی ابزارهای جانبی موبایل می‌پردازیم که فعلا کارآیی چندانی نداشته و خریداران آن نیز پس از مدتی پشیمان شده و آنها را به گوشه‌ای انداخته‌اند.

تنها یک دلیل برای خرید ساعت‌های هوشمند

ساعت‌های هوشمند از جمله گجت‌های پوشیدنی هستند که در حال حاضر دریافت به موقع نوتیفیکیشن‌ها مهم‌ترین کاربرد آنهاست و دلیلی که سازندگانش از آن به عنوان یک امتیاز مهم یاد می‌کنند، این است که با خرید ساعت هوشمند دیگر لازم نیست تا کاربران برای چک کردن ایمیل‌ها، پیام‌ها و برخی تماس‌ها گوشی خود را از جیب خارج کنند!

ساعت‌های هوشمند درحقیقت نوعی ابزار جانبی برای گوشی‌های هوشمند به شمار می‌آیند و به طور مستقل کاربردی در حد یک ساعت مچی معمولی خواهند داشت با این تفاوت که استرس شارژ مداوم آنها گریبان شما را خواهد گرفت. در حقیقت برخی قابلیت‌ها از گوشی‌های هوشمند انتخاب شده و در ساعت هوشمند قرار گرفته است اما به دلیل محدودیت‌های موجود از جمله کوچک بودن صفحه نمایش، پخش ویدیو یا ارتباط با رسانه‌های اجتماعی، فعلا قابلیت انتقال به مچ دست را ندارند. محاسبه تعداد قدم‌ها و شمردن ضربان قلب و به اشتراک گذاشتن آن با دوستان  و اطلاعاتی از این دست نیز از وظایف ساعت‌های هوشمند است که برای اکثر کاربران اهمیت چندانی ندارد و یا بعد از مدت کوتاهی تکراری و غیر ضروری می‌شود.

با تمام این کاستی‌ها و بر اساس یک قانون نانوشته، عرضه ساعت هوشمند اپل، سبب شهرت این گجت در بین کاربران شد و ورق به نفع ساعت‌های هوشمند و به طور خاص اپل برگشت. با استقبال زیادی که از ساعت اپل صورت گرفت، تحلیلگران پیش‌بینی کردند که در سال 2015، نزدیک به 19 میلیون ساعت هوشمند اپل به فروش خواهد رسید و 56 درصد از این مارکت به تسخیر این کمپانی در خواهد آمد، با این وجود برخی گزارشات حاکی از آن است که 62 درصد از کاربران اپل واچ، خرید آن را به دیگران توصیه نمی‌کنند!       

ورود اپل به دنیای ساعت‌های هوشمند، سبب اعتماد بیشتر کاربران به این گجت‌ها شد، اما واقعیت این است که در حال حاضر حتی ساعت هوشمند اپل نیز قابلیت‌های چندانی ندارد و هزینه کردن حداقل مبلغ یک میلیون چهارصد هزار تومان برای چنین وسیله‌ای به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد. 

همچنین هنوز استفاده از ساعت‌های هوشمند فراگیر نشده و آینده مشخصی برای آن قابل پیش بینی نیست، بنابراین بهتر است برای خرید آن شتاب نکنید. چراکه اگر این محصولات بتوانند خود را درگردونه تولید حفظ کنند،  قطعا در آینده با پیشرفت‌های بیشتری رو به رو خواهند شد. 

بی‌دلیل بودن خرید اسمارت بند‌ها!

اسمارت بندها ابزاری هستند که هدف اصلی از تولید آنها پایش فعالیت‌های روزانه کاربران عنوان شده است. قابلیتی که روی ساعت‌های هوشمند هم موجود است. از همین جا پیداست که روزانه با حجم عظیمی‌ از اطلاعات جمع آوری شده رو به رو هستیم. اما آیا در اختیار داشتن این اطلاعات همیشه برای شما ضروری و مفید خواهد بود؟ محاسبه تعداد قدم‌های طی شده، ضربان قلب، مسیر حرکت، میزان کالری سوزانده شده، زمان‌های استراحت و غیره از جمله اطلاعاتی هستند که توسط اسمارت بند‌ها به گوشی هوشمند کاربر منتقل می‌شود. هر چه حجم اطلاعات جمع آوری شده بیشتر باشد، احتمال بررسی آنها توسط کاربر کاهش می‌یابد به خصوص اگر این اطلاعات چندان ضروری نباشند. حتی تجربه استفاده از این ابزار در افرادی که با برنامه‌ای منظم به فعالیتهای ورزشی می‌پردازند نیز چندان مطلوب نیست، بیشتر این افراد اظهار داشته‌اند که به ندرت اطلاعات جمع آوری شده را مورد بررسی قرار می‌دهند و استفاده از این ابزار تاثیر بسیار ناچیزی بر نحوه فعالیت آنها گذاشته است.

گذشته از اطلاعات غیر ضروری مساله جدی‌تری در مورد اسمارت بند‌ها وجود دارد و آن عدم برخورداری از دقت لازم در ارائه اطلاعات است. اگر فرض کنیم که افرادی وجود دارند که به پایش فعالیت‌های روزمره خود علاقمند هستند و با دقت اطلاعات به دست آمده را رصد می‌کنند و برنامه روزانه خود را با توجه به اطلاعات دریافتی اصلاح می‌کنند! نیاز به ارائه اطلاعات دقیق، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. اگر قرار است که این داده‌ها مبنای برنامه‌ریزی قرار گیرند باید دقیق و قابل اعتماد باشند. اما مقایسه داده‌های دریافتی از طریق اسمارت بند‌های مختلف نشان داده است که نتیجه محاسبات آنها به هیچ وجه با هم مطابقت ندارد و حتی در مواردی تفاوت فاحشی بین آنها وجود دارد!

به هر حال عدم اعتماد به نتایج حاصله، کاربران را در استفاده از این وسیله دلسرد کرده و باعث می‌شود افراد پس از مدتی کوتاه آنها را کنار بگذارند. بنابراین اسمارت بند‌ها نیز مهمان موقت خانه‌های شما هستند و تا زمانی که اشکالات آنها برطرف نشود مشتری دائمی ‌نخواهند داشت. البته با تمام این تفاسیر شاید باشند کاربرانی با نیازهای کاملا خاص که مشتری این ابزار باشند.

هدست‌های واقعیت مجازی

چند سالی است که تب ادغام کردن فضای مجازی با فضای واقعی بالا گرفته و کمپانی‌های زیادی در صدد امکان پذیر کردن این رویا برآمده‌اند. دانشمندان و مهندسین دهه‌هاست که تلاش می‌کنند با کمک امکانات موجود مرز بین رویا و واقعیت را از بین ببرند اما تا کنون موفقیت‌های زیادی به دست نیاورده‌اند. بنابراین از جمله معایب این هدست‌ها را می‌توان، عدم وجود تکنولوژی لازم برای پیشرفت آنها دانست. نرم‌افزارهای به کار رفته در این ابزار نیز هنوز از قابلیت‌های لازم برخوردار نیستند و تاثیرات نامطلوب فیزیکی و روانی این ابزار برای کاربر هنوز مشخص نیست.

به هر حال برای استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی راه طولانی در پیش است و هنوز نرم افزارها و محیط‌های مبتنی بر آنها به وجود نیامده است. پس خرید این ابزار نیز به اکثر کاربران توصیه نمی‌شود، مگر آنکه قصد داشته باشند تجربه‌ای کوتاه داشته باشند که البته باید بهای بالای آن را نیز بپردازند.

لنزها و فلش‌های دست و پا گیر

وجود برخی نقایص در گوشی‌های هوشمند، کمپانی‌ها را به فکر انداخت تا برای جبران این محدودیت‌ها دست به کار شوند و لوازم جانبی مورد نیاز آنها را تولید کنند. در این میان دوربین که از بخش‌های پرطرفدار در گوشی‌های هوشمند است به شدت مورد توجه قرار گرفت و لوازم جانبی متنوعی برای آن تولید شد. لنز‌هایی که روی دوربین سوار می‌شوند، فلش‌هایی که قابلیت نصب روی گوشی را دارا هستند و مونوپادها که برای ایجاد سهولت در عکسبرداری سلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه این موارد برای افزایش لذت عکاسی با گوشی‌های هوشمند به وجود آمدند. اسپیکر‌ها نیز وظیفه بهبود کیفیت صدای تولید شده توسط گوشی‌ها را بر عهده گرفتند،  اما آیا همه آنها از کارایی لازم برخوردار هستند؟

لنزها انواع مختلفی دارند از جمله ماکرو، واید و فیش‌آی که هر یک با هدف خاصی طراحی شده‌اند. با استفاده از لنزماکرو می‌توانید تا آنجا که ممکن است به سوژه عکاسی خود نزدیک شوید، لنز واید برای افزایش زوایه عکاسی و ثبت عکس‌های دسته جمعی طراحی شده و فیش‌آی که بیشتر جنبه تزیینی دارد، تصاویر را به صورت نیم کره ثبت می‌کند، اما باید به این نکته توجه کرد که با استفاده از این لنزها حجم تصاویر اندکی افزایش می‌یابد و عملکرد این لنزها روی گوشی‌های پایین رده و حتی میان رده، نتیجه خوبی به همراه ندارد.

برای حصول نتیجه بهتر باید در دوربین گوشی‌های بالارده و پرچمدار از این نوع لنزها استفاده شود. دشواری در حمل و هم چنین نصب این لنزها در هنگام عکاسی از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت. فلش‌ها نیز قابلیت‌های چندانی ندارند و تنها برای تامین کمی نور بیشتر برای سوژه عکاسی طراحی شده‌اند اما غالبا هماهنگی زیادی با دوربین گوشی ندارند و گاهی با تولید نور بیش از حد حتی کیفیت عکس را کاهش می‌دهند.

همچنین استفاده از آنها به محل قرارگیری دوربین درگوشی ارتباط دارد، بنابراین انتخاب آنها باید متناسب  با مدل گوشی صورت گیرد. از همه مهمتر این که درکشور ما این لوازم جانبی با قیمت بیشتری به دست مصرف کننده می‌رسد  و افزایش جزیی کیفیت تصاویر، ارزش هزینه‌های گزاف را ندارد.ضمن این که هرگز کیفیت عکسبرداری با موبایل حتی با استفاده از این وسایل جانبی به پای دوربین‌های عکاسی نمی‌رسد.

اسپیکرها هم هیچوقت صدایی به کیفیت دستگا‌های صوتی تولید نمی‌کنند و علاوه بر آن دشواری‌هایی در حمل آسان گوشی هوشمند به وجود می‌آورند، کیفیت عملکرد آنها نیز تا حدود زیادی به کیفیت صدای تولید شده توسط گوشی بستگی دارد و به تنهایی قادر به تولید یک صدای خوب و بی نقص نیستند. بنابراین هر چه اسپیکر گرانتری بخرید بیشتر زیان کرده‌اید.   

مونوپادها هم اگرچه همچنان در ایران پرطرفدار هستند، اما کم نیستند که حالا این پایه‌ها را در انبار خانه‌هایشان رها کرده‌اند.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

بنابراین بهتر است تا به سرعت مرعوب تبلیغات نشویم چراکه همیشه محصولاتی بوده‌اند که پس از تولید، فراگیر نشده و از بین رفته‌اند. تلویزیون‌های سه بعدی را می‌شناسید، این تلویزیون‌ها با وجود کم بودن فیلم‌های ساخته شده برای آنها در صورت مشاهده مکرر گاه باعث ایجاد سردرد در کاربران می‌شدند. در حقیقت راز موفقیت محصولات جدید میزان فراگیری آنهاست. روزگاری که گوشی موبایل در دست عده‌ای محدود بود، نیاز به خرید آن به این شکل احساس نمی‌شد. افراد زیادی بر این باور بودند که برای برقراری تماس می‌توان صبر کرد و خود را به نزدیکترین محلی رساند که امکان برقراری تماس با تلفن ثابت وجود دارد، اما امروز چنین چیزی مفهومی‌ ندارد، کاربردهای جدیدی برای این وسیله هوشمند تعریف شده که کنترل کودکان از جمله آنهاست. پس "فراگیر شدن" راز بقای گوشی‌های موبایل است. 

پس بهتر است ما نیز به تکنولوژی‌های جدید فرصت همه گیر شدن را بدهیم و با مدگرایی و تبلیغات، ابزاری برای تامین هزینه تحقیقات کمپانی‌ها نشویم. بهتر است به خاطر داشته باشیم که در صورت فراگیر شدن یک تکنولوژی و استفاده از تجربه سایرین ما نیز می‌توانیم به زمره کاربران آن بپیوندیم. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">