ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چهره‌خوانی برای فروش بیشتر کالا

 

شرکت‌های تجاری همیشه آرزو داشته‌اند که نظرات مشتریان‌ را راجع به آخرین تبلیغات‌شان در تلویزیون و رادیو و روی دیوارها و تابلوهای تبلیغاتی بدانند. در واقع، این امر یک مورد حیاتی برای این شرکت‌‌های تجاری است و آنها معمولا برای سنجش میزان موفقیت آگهی‌های‌شان از گروهی از مشتریان بالقوه نظرسنجی می‌کنند تا نظرشان را بدانند. اما با پیچیده شدن و تکنیکی شدن تبلیغات، این روش سنتی ممکن است برای همیشه کنار گذاشته شود. در همین راستا نیز شرکت نوپایی به نام افکتیوا، واقع در ایالت ماساچوست آمریکا ادعا می‌کند که نرم‌افزاری ساخته که می‌تواند با خواندن حرکات صورت‌ مخاطبان این آگهی‌های بازرگانی در هنگام پخش و بلافاصله بعد از پخش، رفتار آنها را درباره آن آگهی حدس بزند.
BBC- دانیل مک‌داف، دانشمند و یکی از پژوهشگران اصلی این پروژه می‌گوید که شرکت‌ها‌ با کمک این نرم‌افزار قادر خواهند بود بفهمند مخاطبان در هر لحظه از پخش آگهی بازرگانی چه فکر می‌کنند و این با روش‌های سنتی که نظر مخاطبان را پس از پخش آگهی‌ها می‌پرسند بسیار متفاوت است. این روش، تعاملات واقعی و در لحظه را از مخاطبان ثبت می‌کند.
نرم‌افزارهای شرکت افکتیوا ابتدا نقاط اصلی صورت مثل دهان، ابرو و نوک بینی را شناسایی می‌کنند. بعد از آن الگوریتم‌های خاص یادگیری ماشینی، نحوه نوع حرکت این نقاط را در صورت یا حتی تغییر درجه حرارت و رنگ صورت را در هنگام پخش آگهی بازرگانی مطالعه می‌کنند. یادگیری ماشینی یکی از کاربردی‌ترین بخش‌های دانش هوش‌ مصنوعی است که در آن ماشین بعد از دریافت یک سری اطلاعات پایه‌ای قادر به یادگیری موارد جدید و تجربه کردن است.
این الگوریتم همچنین با آنالیز رفتارها و تغییرات پوست و اجزای صورت در حین دیدن آگهی، احساسات مخاطب در آن لحظات را تفسیر می‌کند.
در تحقیقی که در توسط مک‌داف و تیمش انجام شد، بیش از یکهزار و 200 مخاطب تلویزیونی توسط دوربین‌هایی که در خانه‌های‌شان تعبیه شده بود، در هنگام پخش آگهی‌هایی در خصوص شیرینی‌جات، لوازم خوراکی منزل و همینطور لوازم حیوانات خانگی مورد بررسی قرار گرفتند. قبل و بعد از پخش هر آگهی، شرکت‌کنندگان در این تحقیق پرسش‌نامه‌هایی را مبنی بر احتمال خرید لوازم تبلیغ شده پر کردند. نرم‌افزار این گروه احساساتی مانند شادی، غافلگیر‌شدن و گیج شدن ببینندگان را در هنگام پخش آگهی‌ها اندازه می‌گرفت.
به گزارش فناوران بعد از تمام شدن آگهی‌ها، تیم تحقیق متوجه شدند که آنها با استفاده از نتایج الگورتیم نرم‌افزارشان می‌توانند نتیجه پرسش‌نامه‌ها را حدس بزنند و متوجه شوند که کدام ببینده  قصد خرید کدام جنس را دارد. تیم افکتیوا، نتایج داده‌های بیش از 3 میلیون ویدیو از افراد در سنین و جنسیت‌ مختلف و با سابقه نژادی گوناگون را بررسی کرد. مک‌داف می‌گوید که به نظر می‌رسد تغییرات دقیق و ظریف در پاسخ‌های عاطفی وجود دارد. به عنوان مثال زنان حالات صورت مثبت‌تری از مردان دارند. با فهمیدن اینکه گروه‌های مختلف چطور به آگهی‌ها پاسخ می‌دهند، شرکت‌ها می‌توانند برای هر گروه، آگهی مخصوصی درست کنند.
  • ۹۴/۰۷/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">