ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

زهرا میرخانی - وزیر اسبق ارتباطات هفته گذشته در حاشیه نمایشگاه تلکام به یکی از خبرگزاری‌ها گفت دولت نباید اینترنت‌فروشی کند. اعتراف معتمدی که عضو کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات است مبنی بر این که شرکت ارتباطات زیرساخت نباید از صرف فروش اینترنت هزینه توسعه را به‌دست آورد نشان از تغییر رویکرد دولت در درآمدزایی از حوزه آی‌سی‌تی دارد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد تلاش برای مشروعیت بخشیدن به حق لایسنس‌های گرانقیمتی که دولت از اپراتورها اخذ می‌کند آغاز شده است. چراکه همواره این موضوع مطرح بوده است که در دنیای بدون مرز کنونی دولت‌ها نباید و نمی‌توانند در بلندمدت از فروش حق مجوزها درآمدزایی کنند. کما این که در نمونه‌ای‌ پیش‌رو، پیام‌رسان‌های خارجی که کاربران داخلی از آنها استفاده می‌کنند بدون هیچ مشکلی در کشور استفاده می‌شوند و اتفاقا هیچ حق مجوزی هم پرداخت نمی‌کنند. اما سازمان تنظیم مقررات به دنبال کسب درآمد از محل فروش مجوز به اپراتورهایی از این دست است.

اظهار نظر معتمدی مبنی بر اینکه "شرکت زیرساخت هزینه‌های جاری را از محل فروش اینترنت و از کسانی که به آنها زیرساخت واگذار می‌کند، دریافت کند و هزینه توسعه را دولت از محل لایسنس (حق‌الامتیاز پروانه‌ها) متقبل شود" نکته مهمی را گوشزد می‌کند و آن گرایش دولت به مجوزفروشی به جای اینترنت‌فروشی است.

گرچه این مساله فعلا در مرحله طرح موضوع است و نیاز به موشکافی دقیق دارد اما نکته مهمی بود که از دید بسیاری از رسانه‌ها دور ماند.

باید منتظر ماند و دید با درآمدزایی از محل اخذ لایسنس‌ها و ارایه مجوزهای جدید واکنش‌ها به این مساله چه خواهد بود، زیرا این نگرانی وجود دارد که دولت به این ترتیب به فکر طراحی و فروش انواع و اقسام مجوزهای ICT بیفتد بی‌آنکه آینده کاری آنها و کشش بازار را مدنظر قرار دهد.

به هر حال در کنار این تغییر رویکرد باید منتظر ماند و دید آیا توزیع اینترنت از انحصار شرکت زیرساخت خارج خواهد شد یا نه. انحصاری که برخی از کارشناسان سال‌هاست معتقدند باید شکسته شود و شرکت‌های خصوصی بتوانند به موازات این شرکت پهنای باند وارد کنند. موضوعی که مرور زمان به آن پاسخ خواهد داد.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">