ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هشدار برای تولید روبات‌های قاتل

| چهارشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

کارشناسان با اشاره به کندی روند تصویب یک قانون بین المللی در خصوص ممنوعیت تسلیحات هوشمند، هشدار دادند: اگر سازمان ملل مذاکرات مرتبط به این موضوع را به تاخیر اندازد، روبات های قاتل تولید و به کار گرفته می شوند.

به گزارش روزنامه گاردین، در حال حاضر رایزنی های فشرده ای در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص ممنوعیت تسلیحات هوشمند جریان دارد، اما روند منتهی به تصویب یک قانون بین المللی پیشگیرانه در این زمینه به حدی کند است که احتمالا نمی تواند مانع از به کارگیری این تسلیحات شود.

'کریستوف هینس' گزارشگر ویژه سازمان ملل در اجراییات فراقانونی، شتابزده یا خودسرانه گفت: 'خطری واقعی در این زمینه وجود دارد که روند تصویب قانون بین المللی متوقف شود.'
به گفته هینس، هم اکنون پول زیادی برای تولید این قبیل تسلیحات هزینه می شود و افراد مایلند شاهد بازگشت سرمایه خود باشند. اگر ممنوعیتی پیشگیرانه درباره تسلیحات هوشمند اعمال نشود، تحولات پس از تولید این تسلیحات قابل کنترل نخواهد بود.
ناظران می گویند که آمریکا و انگلیس تلاش می کنند توافقی بی رمق را رقم بزنند که در این خصوص، فناوری در حال ظهور را در بر داشته باشد به این معنی که هر گونه سلاح به کار گرفته شده تا پیش از تصویب و اجرایی شدن ممنوعیت، شامل آن نباشد.
'نوئل شارکی' استاد دانشگاه شفیلد و از بنیانگذاران کمیته بین المللی کنترل تسلیحات روباتیک گفت که چین خواستار لحاظ 'فناوری های موجود و در حال ظهور' در قانون منع این تسلیحات است اما آمریکا و انگلیس خواهان درج صرفا عبارت 'فناوری های در حال ظهور' هستند، زیرا نگرانند که ممنوعیت یاد شده برخی تسلیحات فعلی همچون 'فالانکس' یا 'گنبد آهنین' را نیز در بر بگیرد.
وی ادامه داد: 'اگر مذاکرات آن طور که به نظر می آید، چندین سال به طول بیانجامد، بسیاری از این قبیل تسلیحات نگران کننده تا آن زمان تولید و به کار گرفته می شوند.'
به گزارش ایرنا شارکی افزود: 'تحولات جاری این احتمال را به ذهن متبادر می کند که دولت ها در حال آزمایش سیستم های تسلیحات هوشمند هستند، از جمله X49B که یک جت جنگنده خودکار است. همچنین قراردادهایی در زمینه بالگردهای جنگی خودمختار وجود دارد. بنابر این با توجه به تعلل موجود، عبارت در حال ظهور نگران کننده است.'
براساس این گزارش، گرچه در حال حاضر هیچ اسلحه کاملا هوشمندی به کار گرفته نشده است، اما انواع زیادی از نیمه هوشمند این قبیل تسلیحات در مرحله تولید هستند.
یکی از انواع این تسلیحات ربات نگهبان SGR-1 در کره جنوبی است که در مرز این کشور با کره شمالی مستقر است و به واسطه حسگرهای نوری و دمایی هر گونه نفوذ به خاک کره جنوبی را از فاصله دو مایلی رصد می کند.
این روبات ها به مسلسل مجهز هستند و گرچه هم اکنون از راه دور توسط نیروی انسانی کنترل می شوند، اما گفته شده است که توانایی تصمیم گیری برای کشتن را بدون دخالت انسانی دارند.
رژیم صهیونیستی نیز در مرز فلسطین اشغالی با غزه از این قبیل تسلیحات مستقر کرده است.
جت های جنگنده 'تارانیس' انگلیس نیز به طور خودمختار قابلیت پرواز و شناسایی و جانمایی دشمنان را دارند.
در طی دو سال گذشته کمپین هایی از گروه های مختلف در حوزه های روباتیک و فناوری ایجاد شده و فعالان درخواست های متعددی در خصوص ممنوعیت این قبیل تسلیحات ارائه کرده اند.
به گفته شارکی، موضوعی که در این زمینه بیشتر موجب نگرانی است، تلاش طرف هایی همچون دولت آمریکا برای کسب و حفظ برتری نظامی است.
تاکنون تنها پنج کشور از ممنوعیت تسلیحات هوشمند حمایت کرده اند و دولت هایی همچون امریکا، انگلیس و فرانسه مدعی هستند که انسان همواره می تواند 'کنترل معنی داری' بر تصمیم روبات ها برای کشتن داشته باشد، اما این ادعا مخالفان زیادی دارد.

  • ۹۴/۰۷/۱۵

روبات ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">