ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شکل صندوق الکترونیک اخذ رأی به همراه نرم‌افزار و مسائل امنیتی آذرماه کامل می‌شود، از پیشنهادات وزارت کشور برای تغییر شکل تعرفه‌های رأی‌گیری خبر داد.

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی صندوق‌های الکترونیک اخذ رأی در جلسه این شورا که روز گذشته برگزار شد، اظهار داشت: آنچه از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان ارائه شده صندوق کامل اخذ الکترونیکی رأی که مهیای استفاده در حوزه‌های رأی‌گیری باشد، نیست.

*تعیین 70 مرحله برای طراحی صندوق الکترونیک اخذ رأی توسط وزارت کشور

وی افزود: وزارت کشور در یک برنامه‌ای که 70 مرحله در آن طراحی شده کم‌کم، شکل ظاهری صندوق الکترونیک اخذ رأی، ابزار، امنیت، نرم‌افزار و مراحل بعدی مربوط به این صندوق را به شورای نگهبان ارائه خواهد کرد، فعلاً وزارت کشور پس از تکمیل هر مرحله از صندوق الکترونیک اخذ رأی، آن را به شورای نگهبان می‌فرستد تا شورا نظرش را اعلام کند و کار مرحله به مرحله پیش رود.

*شکل کامل صندوق الکترونیک به همراه نرم‌افزار و مسائل امنیتی آذرماه کامل می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان بر همین اساس یادآور شد: احتمالاً شکل کامل یک صندوق الکترونیک اخذ رأی به همراه نرم‌افزار و مسائل امنیتی مربوط به آن‌ آذرماه مهیا و کامل می‌شود و آن زمان شورای نگهبان می‌تواند ارزیابی و نظر نهایی خود را درباره این صندوق الکترونیک اعلام کند.

وی تصریح کرد: وزارت کشور در مراحل اولیه کار تکمیل صندوق‌های الکترونیک اخذ رأی است و در هر مرحله با کارشناسان شورای نگهبان همکاری می‌کند، در هر کدام از مراحل نظر شورای نگهبان را می‌گیرند تا یک صندوق کامل الکترونیک اخذ رأی از نظر قالب، شکل، نر‌م‌افزار و امنیت آماده شود.

*نرم‌افزار و ملاحظات امنیتی صندوق الکترونیک اخذ رأی به شورای نگهبان ارائه خواهد شد

ابراهیمیان ادامه داد: قرار است نرم‌افزار مربوطه و ملاحظات امنیتی صندوق الکترونیک اخذ رأی به شورای نگهبان ارائه شود و کارشناسان وزارت کشور در این زمینه توضیحات لازم را بدهند و کارشناسان شورای نگهبان هم صندوق را بررسی و نظرشان را اعلام کنند.

*قوانین اخذ رأی برای الکترونیکی شدن انتخابات حسب پیشنهاد وزارت کشور باید توسط مجلس اصلاح شود

وی با بیان اینکه تطبیق قوانین و مقررات کشور برای الکترونیکی برگزار شدن انتخابات و اصلاح قوانین در این زمینه نیز در آینده انجام خواهد شد، تأکید کرد: برای اخذ رأی الکترونیکی، نیازمند انطباق شرایط جدید کشور با قوانین و مقررات هستیم و حسب پیشنهاد وزارت کشور باید اصلاحات لازم در مقررات توسط مجلس شورای اسلامی انجام شود، وزارت کشور اعلام کرده که پیشنهاداتش را برای اصلاح قوانین مربوطه به دولت خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین توضیح داد: در برنامه‌ای که از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان ارائه شده، جدول زمان‌بندی در نظر گرفته شده که در آن جدول اصلاحات قانونی هم موعد زمانی تعیین‌شده‌ای دارد.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون ما در مراحل اولیه تکمیل صندوق‌های الکترونیک اخذ رأی هستیم، گفت: باید دید قالب ظاهری صندوق مورد تأیید شورای نگهبان هست یا نه و آیا این صندوق‌ها با مقررات کشور ما سازگاری دارند یا نه.

*نظر نهایی شورای نگهبان درباره شکل ظاهری و قالب صندوق الکترونیک هفته آینده اعلام می‌شود

به گزارش فارس ابراهیمیان درباره چگونگی طراحی سخت‌افزار اخذ رأی الکترونیکی نیز توضیح داد: اینکه کلیدها کجای صندوق باشد یا اینکه چطور کدهای مربوط به داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس را در صندوق مربوطه وارد کنیم، از سوی وزارت کشور در جلسه روز گذشته شورای نگهبان، به اعضا توضیح داده شد و شورای نگهبان هم نظر نهایی خودش را درباره شکل ظاهری و قالب صندوق‌های الکترونیک اخذ رأی پس از رأی‌گیری در جلسه هفته آینده شورا، اعلام خواهد کرد، اما نرم‌افزار لازم برای رأی‌گیری الکترونیکی تاکنون آماده نشده است.

وی تصریح کرد: امروز در مراحلی از کار قرار داریم و در یک همکاری مشترک بین وزارت کشور و شورای نگهبان، تلاش می‌کنیم کمک کنیم تا بتوانیم مسئله مهم الکترونیکی کردن اخذ رأی را به نتیجه برسانیم.

*امیدواریم اخذ رأی الکترونیکی به این دوره از انتخابات برسد

ابراهیمیان در پاسخ به این سؤال که آیا اخذ رأی الکترونیکی با توجه به مراحل طولانی آن به این دوره از انتخابات که 7 اسفند برگزار می‌شود، می‌رسد؟ گفت: فعلاً معلوم نیست، ولی ما امیدواریم برسد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات است و شورای نگهبان هم به عنوان نهاد ناظر برای اینکه مراحل الکترونیکی کردن انتخابات طی شود، به این وزارتخانه کمک می‌کند.

*انتخابات الکترونیکی پیشرفت قابل توجهی برای نظام انتخاباتی ما محسوب می‌شود

وی تأکید کرد: انتخابات الکترونیکی شرایط بهتری را در زمینه نحوه رأی‌گیری از مردم در کشور ما ایجاد می‌کند و پیشرفت قابل توجهی برای نظام انتخاباتی ما محسوب می‌شود.

*پیشنهادات وزارت کشور برای تغییر شکل تعرفه‌های رأی‌گیری

ابراهیمیان در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه روز گذشته شورای نگهبان، وزارت کشور پیشنهاداتی را هم برای تغییر شکل تعرفه رأی‌گیری در حوزه‌های رأی‌گیری که قرار است به منوال سابق یعنی کاغذی برگزار شود، ارائه کرده بود که شورای نگهبان با ارائه پیشنهاداتی به درباره این موضوع به وزارت کشور اعلام کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">