ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انگل‌شناسی در توییتر و اینستاگرام

| يكشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷ ق.ظ | ۰ نظر

اگر گذرتون به صفحات مجازی سلبریتی‌های سیاسی، هنری، ورزشی، اقتصادی و غیره افتاده باشه و از قضا سری هم به نظراتی که زیر این صفحات گذاشته می‌شه بزنید، با چهر‌ه‌ها و تصاویر تکراری زیادی مواجه خواهید شد.

برخی از این‌ها مردمی هستند که به شکلی محترمانه نظرات خاص خودشون رو می‌دن و دنبال پرسش و این تیپ مسایل هستن.

اما من بعد از یه مطالعه‌ای که داشتم متوجه حضور سه تیپ خاص از کاربران شدم که اینجا می‌خام اسمشون رو انگل بذارم. در دنیای بیولوژیک، انگل به موجودی گفته می‌شود که حداقل یک قسمت از دوره زندگی خود را بر روی یا داخل بدن موجود زنده دیگری زندگی کرده و از این زندگی فایده می‌بره یا تغذیه می‌کنه.

در واقع بعضی از کامنت‌گذارها روی بدن میزبان (صفحات سلبریتی‌ها) زیست می‌کنند و هدفشان صرفا بهره‌بردن از کاربران سلبریتی‌ها برای بقای خود یا دیده شدن هستن.

من در مطالعاتم به سه دسته انگل در توییتر و اینستاگرام رسیدم. دسته اول انگل‌های مضر هستن. این انگل‌ها فقط با فحاشی و طرح موضوعات عجیب و غریب دنبال دیده شدن و عضو‌گیری از بخش نظرات صفحات سلبریتی‌ها هستن.

دسته دومی که در مطالعاتم بهشون برخورد کردم انگل‌های مفید هستن. این انگل‌ها که از صبح تا شب بیکار هستن و تو صفحات سلبریتی‌ها می‌چرخن، کارشون جواب دادن و دفع انگل‌های مزاحمه. یعنی برای اینکه بتونن توجه مخاطبان و علاقه‌مندان سلبریتی‌ها رو به خودشون جلب کنن، میان و شروع می‌کنن به بحث کردن و جدل با انگل‌های مزاحم و مضر. بعد کافیه یکی یه علامت لایک رو نظر اینا بذاره و اونوقته که دیگه بدبخته و انگل مفید تا شماره شناسنامه طرف رو پیدا نکنه و به عقد خودش در نیاره ول کن نیستن.

دسته سوم انگل‌ها که بیشتر تو اینستاگرام من کشفشون کردم، انگل‌های تاجر هستن. این انگل‌ها که البته عمدتا تو کار خلاف و تجارت سیاه هستن، پای پست‌های سلبریتی‌ها به معرفی صفحات غیر اخلاقی، فروش فیلترشکن، تبلیغ سایت شرط‌بندی و سایر فعالیت‌هایی از این دست مشغولن.

این وسط بعضی از سلبریتی‌ها برای رهایی از انگل‌ها کلا امکان نظرگذاری رو بستن. اما اونایی که نبستن یعنی باید برید ببینید چه خبره زیر پست‌هاشون. نکته جالب دیگه‌ای که من تو مطالعات انگل‌شناسی خودم بهش رسیدم این بود که اتفاقا هر سه دسته این انگل‌ها از این راه به توفیقات خوبی رسیدن و حالا برای خودشون یه پا جوجه‌شاخ توییتری یا اینستاگرامی شدن.

نمی‌دونم کسی قدر این مطالعات من رو می‌دونه یا نه، اما اگه خوشتون اومده و پایه هستین یه خبری بهم بدین تا متن کامل‌تر این مطالعاتم رو در اختیارتون بذارم. در ضمن اگه مسوولان حمایت کنن، حاضرم مطالعات بیشتری از این جنس هم در دستور کار بذارم.

عزت زیاد

آق فری

(عصرارتباط)

  • ۹۷/۱۰/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">