ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه بازرگام که با حمایت سازمان تعاون روستایی قرار بود در قالب توزیع هوشمند کالا و مقابله با واسطه‌گری، عرضه اقلام غذایی مورد نیاز مردم را انجام دهد، این روزها با چالش‌هایی مواجه است که موجب نارضایتی مردم شده و با وجود وعده مسؤولان، هنوز مشکلات این سامانه پابرجاست.

به گزارش فارس، برخی خریداران و مشتریان خرید اینترنتی مواد غذایی به تازگی در تماس‌ با خبرگزاری فارس با ارسال مدارکی می‌گویند که در خرید از «سامانه بازرگام» که سازمان تعاون روستایی برخی کالاهای عمدتا اساسی را از این طریق بین مردم توزیع می‌کند، با مشکلاتی مواجه هستند.

این افراد در تماس با خبرگزاری فارس‌ از عملکرد این سامانه ابراز ناراضی داشتند، ‌آنها می‌گویند که بازرگام محصول را به موقع تحویل نمی‌دهد و اگر خریدی انجام نشد در برابر عودت پولشان هم مقاومت‌هایی وجود دارد ضمن آنکه ‌کم‌فروشی هم در این سامانه مشاهده شده است.

‌«سامانه بازرگام» در ابتدای فعالیت‌ توزیع مرغ و تخم‌مرغ را‌ آغاز کرد و در مدت کوتاهی ثبات نسبی بر بازار حاکم شد اما در ادامه اختلال در این سامانه، نارضایتی برای مشتریان ایجاد کرد، یکی از مشتریان این سامانه در استان تهران به خبرنگار فارس گفت: «‌مرغ به ارزش 400 هزار تومان از این سامانه خریداری کردم اما پس از گذشت یک روز کالا را تحویلم ندادند، حتی پولم را هم عودت ندادند ولی با تلاش و پیگیری فراوان، بالاخره پس از 48 ساعت توانستم پول خود را پس بگیرم‌».

‌برخی دیگر از کاربران بازرگام در تماس با خبرگزاری فارس‌، از تحویل دیرهنگام کالا می‌گفتند، به گفته این مشتریان، پس از گذشت 24 ساعت از خرید، سامانه اعلام می‌کند که «مشتری گرامی شکیبا باشید کالای شما ارسال می شود».

همچنین برخی از کم‌فروشی در این سامانه می‌گفتند که کالای خود را به وزنی که درخواست کرده‌اند و پول پرداخته‌اند، دریافت نکرده‌اند ‌و برخی مواقع وزن کالا کمتر از میزان ثبت شده است.

از سوی دیگر برخی از مردم هم از عدم راه‌اندازی این سامانه در برخی استان‌ها‌ گلایه داشتند و می‌گفتند که دولت فروش کالاهای توزیع هوشمند را به این سامانه آورده است اما آنها‌ هنوز نمی‌توانند از این سیستم هوشمند استفاده کنند.

 

* وعده رئیس سازمان تعاون روستایی د‌ر رفع مشکلات توزیع هوشمند هنوز محقق نشده است

پیگیری خبرگزاری فارس حاکی از آن است که مسئولان این سازمان هم مشکلات را رد نمی‌کنند به طوری که رئیس سازمان تعاون روستایی کشور دو هفته پیش در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در این زمینه گفت که مشکلاتی وجود دارد اما به زودی حل می‌شود اما‌ تماس‌های مکرر هموطنان در‌باره مشکلات این سامانه، حاکی از رفع نشدن مشکلات بازرگام است.

بنابراین گزارش ‌‌سامانه توزیع هوشمند کالا، یکی از موارد مهمی بود که در دولت سیزدهم در سازمان تعاون روستایی کشور و با حمایت تمام قد وزیر جهاد کشاورزی راه اندازی شد تا دلالان و واسطه‌گرانی که به اذعان کارشناسان، مهمترین عامل گرانی در بازار هستند را حذف کرده و قیمت‌ها را در بازار متعادل کند، این در  شرایطی بود که رئیس جمهور بارها به این وزارتخانه تاکید کرده بود که قیمت‌ها را در بازار متعادل کند.

توزیع کالا بر بستر اینترنت و یا همان توزیع هوشمند، امروزه در بسیاری از کشورها به کمک فن آوری‌های جدید اینترنتی، اپلیکیشن و هزاران سیستم که وجود دارد و روز به روز هم به آن اضافه می‌شود، صورت می‌گیرد و مجریان آن در خارج کشور نتایج خوبی هم گرفته‌اند زیرا زندگی پر مشغله امروزی وقتی برای خانواده‌ها نمی‌گذارد که ساعت ها در کوچه و بازار بچرخند و خرید کنند ضمن اینکه در این نوع خرید، انتخاب آسان است و به جای اینکه خریدار به بازار برود بازار به خانه خریدار می‌آید اما مهمتر از همه اینها، حذف‌ واسطه‌ها است که متهم درجه اول گرانی‌ها هستند؛ در این سامانه درواقع کالا بدون واسطه و با یک کلیک به خانه می آید.

 

* ‌چرا مشکلات بازرگام‌ رفع نشد

سامانه بازرگام پس از یک شروع عالی که انتظار می‌رفت روز به روز بر تعداد مشتریان خود بیفزاید و به نوعی دست حمایت از اقشار محروم باشد، دچار افول نسبی شد، ‌مشکلات‌ سامانه بیشتر شد و دسترسی به این سامانه بیشتر از سوی مردم شهرنشین امکان‌پذیر بود زیرا ‌بسیاری از‌ روستاها دسترسی به اینترنت نداشتند و یا توزیع در این مناطق وجود نداشت.

البته در زمان انتخاب سامانه بازرگام از سوی سازمان تعاون روستایی کشور برای توزیع محصولات به مردم، نقدهایی مطرح شد مبنی بر اینکه چرا فقط از این سامانه استفاده می شود و چرا سامانه های دیگری به غیر از این وجود ندارد؟

اگرچه سازمان تعاون روستایی در ادامه از انتخاب و فعالیت 16 سامانه دیگر برای توزیع هوشمند خبر داد اما بازرگام تنها نام آشنا برای مردم بود؛ بنابراین منتقدان هم می‌گفتند که بازرگام بدون رقیب مانده است و به همین دلیل نیازی به کیفی‌سازی در ارسال و توزیع و جلب رضایت مردم در خود نمی‌بیند.

اما امروز ‌حجم مشتریان نسبت به ابتدای کار فعالیت «بازرگام» افزایش یافته است و در آستانه نوروز و شب عید هم‌ به این درخواست‌ها افزوده می شود، علاوه بر این، رئیس سازمان تعاون روستایی می‌گوید 50 درصد توزیع میوه شب عید هم در این بستر خواهد بود و شاید حجم کاری به نحوه توزیع و خدمت این سامانه تاثیر گذاشته است.

با این حال، توزیع هوشمند کالای اساسی از روش‌های موثر برای مقابله با دلالی و واسطه‌گری و نیز حذف هزینه‌های بازاررسانی است که با تغییر رفتارهای خرید، انتخاب و سلیقه‌ها بین مردم، جای خود را به خوبی باز کرده است.

توسعه این روش و البته اصلاح و روزآمد کردن آن با رفع نقایص فعلی و مشتری مدار کردن آن قطعاً می‌تواند رضایت مردم و کاهش قیمت‌ها را به ‌همراه داشته باشد.

مخاطبان «فارس من» خبرگزاری فارس با ارسال سوژه هایی با عناوین: «عدم نظارت بر بالا بودن سرسام آور قیمت‌ها در سامانه بازرگام»، «چرا در برخی از استان‌ها توزیع بازرگام وجود ندارد»، «سرگردانی مشتریان از بدعهدی بازرگام در تحویل کالا» خواستار پیگیری شده بودند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">