ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بازی سرزنش هکرها دیگر جواب نمی‌دهد

| يكشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۰۲:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

نگار قیصری – سایت اکسیوس در گزارشی که نوعی مقدمه و زمینه‌سازی برای افزایش اقدامات تهاجمی آمریکا، یعنی کشوری که خود سابقه انجام بزرگترین حملات مجازی و عظیم‌ترین جاسوسی‌های سایبری را دارد، نوشت:

«اتهام‌زنی و انگشت اشاره علنی به سمت هکرهای دشمنان خارجی، دیگر قدرت سابق خود را ندارد.»

چرا این موضوع مهم است: انتساب هک دولت – ملت، مدت‌هاست که یکی از معدود ابزارهایی بوده است که دولت ایالات متحده برای بازدارندگی دشمنانش در چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی به دلیل تعقیب مقامات و شرکت‌های آمریکایی مطرح کرده است.

تصویر کلی: اما به نظر می‌رسد دیگر اینطور نیست. ضمن تداوم حملات ایران به انتخابات آمریکا، چین نیز در شبکه‌های زیرساختی حیاتی ایالات متحده نفوذ می‌کند و باج‌افزارهای روسی نیز پول نقد بیشتری از شرکت‌های آمریکایی به دست می‌آورند.

«شما می‌دانید اینها کار کیست و آنها نیز می‌دانند شما قرار نیست کاری انجام دهید، بنابراین واقعا هیچ تاثیری ندارد.» (جیمز لوئیس، مدیر برنامه فناوری‌های استراتژیک در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، در گفتگو با آکسیوس)
محرک خبر: جامعه اطلاعاتی آمریکا، به تازگی، رسما ایران را به دلیل مجموعه‌ای از حملات سایبری که کمپین ترامپ و بایدن/ هریس را هدف قرار داده بود، مقصر دانست. (اگرچه ایران این اتهامات را رد و خواستار ارایه مستندات رسمی شد.)

بیانیه مشترک اف‌بی‌آی، دفتر مدیر اطلاعات ملی و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت، یکی از سریع‌ترین اسنادی است که دولت ایالات متحده در فضای سایبری انجام داده و هفته آینده منتشر می‌شود.
فلاش‌بک: از لحاظ تاریخی، دولت ایالات متحده چندین ماه طول کشیده تا به طور علنی یک دولت – ملت را به خاطر جاسوسی و هک مقامات، احزاب سیاسی یا سازمان‌های مشابه مقصر بداند.

در سال 2016، دولت اوباما حدود سه ماه طول کشید تا رسما روسیه را به دلیل هک کمیته ملی دموکرات‌ها و کمپین ریاست جمهوری هیلاری کلینتون متهم کند.
در سال 2021، دولت بایدن به مدت چهار ماه، رسما هک گسترده سرورهای Microsoft Exchange را به جاسوسان دولت چین نسبت نداد.
اما: دولت و بخش خصوصی ایالات متحده، از آن زمان، ابزارهای تجزیه و تحلیل و مشارکت بهتر را در زمینه این تحقیقات، یعنی تسریع روند برای مقصر دانستن دشمن، توسعه داده‌اند.

بین خطوط: انتساب حملات دولت- ملت، اکنون برای تشویق کشورهای متحد به منظور تحریم‌های تلافی‌جویانه و نیز تحقیقات مشترک برای اجرای قانون مهم‌تر است. (لوئیس)

کشورهای کوچک‌تر معمولا می‌خواهند مطمئن شوند یک دشمن خاص، پشت حمله قرار داشته، قبل از اینکه علیه آنها اقدام کنند، زیرا آنها می‌ترسند با یک حمله بزرگ به شبکه‌های خود مواجه شوند. (لوئیس)
دولت ایالات متحده همچنین باید یک حمله را برای پیگیری تحریم‌ها یا کیفرخواست‌ها ترتیب دهد.
نسبت دادن یک حمله مرتبط به زیرساخت‌های انتخاباتی، به‌ویژه در 2024، برای کاهش هرگونه اطلاعات نادرست احتمالی درباره امنیت فرایند رای‌گیری مهم است. (دیوید کندی، مدیرعامل TrustedSec و هکر سابق NSA در گفتگو با اکسیوس)
فتنه: به گفته کارشناسان، انتساب، تحریم‌ها و حتی کیفرخواست دیگر کافی نیست اما دولت ایالات متحده و کشورهای متحد، هنوز جایگزینی برای آن پیدا نکرده‌اند.

«در پایان روز، ایران تا حد زیادی به این خاطر، بدون مجازات خواهد ماند. توقف ایران، برای ایران بی‌معناست.» (کندی)
آنچه در حال تماشای آن هستیم: کارشناسان معتقدند جنگ جاری در خاورمیانه و تهدیدهای ایران برای حمله به اسرائیل، – ممکن است ایالات متحده را از پیگیری تحریم‌های سخت‌تر بازدارد. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">