ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شورای عالی فضای مجازی در ادامه بررسی سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، بندهای دیگری از اصول حاکم بر طراحی این شبکه را بررسی و تصویب کرد.

در این جلسه که شامگاه شنبه و به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد، محورهای خدمات شبکه ملی اطلاعات بررسی و با اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت.

فصول خدمات شبکه ملی اطلاعات دارای ویژگی های مدیریتی و امنیتی است و در چهار محور خدمات ارتباطی، خدمات پایه کاربردی ، خدمات سالم سازی و امنیت و پشتیبانی از خدمات کمی ، کیفی و هوشیاری فرهنگی-تجاری قابل دسته بندی است.

یادآوری می شود در جلسه قبل این شورا ، محورهای شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی ، استقلال و مدیریت شبکه ملی اطلاعات مورد تصویب قرارگرفته بود.

 

ارایه گزارش دبیر شورای عالی فضای مجازی

دبیر و سخنگوی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به جلسه شورای عالی که عصر روز شنبه و به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی ‏رییس جمهوری تشکیل شد، گفت: در این جلسه و در ادامه بررسی سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، ‏بندهای دیگری از اصول حاکم بر طراحی این شبکه، به تصویب اعضای شورای عالی فضای مجازی رسید.‏

سید ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به اینکه در جلسه قبل، محورهای شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، استقلال و مدیریت شبکه ملی اطلاعات ، مورد تصویب قرار گرفته بود، افزود: در این جلسه محورهای خدمات و محتوی شبکه ملی اطلاعات، سلامت و امنیت شبکه مذکور، بررسی و با اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، در تشریح بخش های مورد بررسی در این جلسه گفت: فصول خدمات و محتوی شبکه ملی اطلاعات دارای ویژگی­های مدیریتی و امنیتی بوده که در چهار محور؛ خدمات ارتباطی، خدمات پایه کاربردی، خدمات سلامت و امنیت وپشتیبانی از خدمات کیفی و هوشمندی فرهنگی- تجاری، قابل دسته بندی است.

فیروز آبادی، خدمات ارتباطی مورد نیاز در تمام لایه‌های شبکه را شامل میزبانی، فضای مشترک تجهیزات ارتباطی، انواع خدمات دسترسی، خدمات ترانزیت بین­ الملل، تبادل همتا به همتا، شبکه‏ های توزیع محتوا و خدمات انتقال داخلی ترافیک دانست.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در تشریح خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، این خدمات را بخش غیر قابل اجتناب از این شبکه دانست که دارای جنبه‌ی راهبردی با مخاطب داخلی بالایی هستند و اظهار داشت: مرکز داده (میزبانی و ذخیره‌سازی)، خدمات نام و نشان‌گذاری، جویشگر، رایانامه، پیام­رسان‌های ارتباطی، هاب پیام و مراکز تبادل اطلاعات و نیز اکثر خدمات رایانش ابری، از مهمترین خدمات با کیفیت شبکه ملی اطلاعات است.

سخنگوی شورای عالی فضای مجازی، خدمات پشتیبانی از هوشمندی فرهنگی - تجاری را یکی دیگر از خدمات مورد نظر بر شمرد و بیان کرد: پشتیبانی از هوشمندی فرهنگی- تجاری مورد نیاز در تعامل مدیریت‌شده با دیگر شبکه­ ها مبتنی بر فرهنگ اسلامی- ایرانی و ایجاد زیرساخت مورد نیاز برای مبحث تجاری و تجارت الکترونیک، از مهمترین خدمات از این نوع است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: لازم است در تمامی لایه‌های شبکه ملی اطلاعات، منابع، زیرساخت­ها، قابلیت­ها و خدمات مورد نیاز برای تأمین "نیازمندی­" هم در سطح سالم سازی و امنیت خدمات شبکه ملی اطلاعات و هم در سطح پشتیبانی از سالم سازی دیگر لایه­ های فضای مجازی کشور، فراهم گردد.

وی افزود : صیانت از حریم خصوصی و عمومی و آزادی مسئولانه را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: تأمین امنیت عمومی و پشتیبانی از مشارکت­ های اجتماعی کاهنده جرائم و ارتقاء پایداری و بازگشت­ پذیری (زیرساخت­ها، خدمات و مدیریت) از مهمترین دستاوردهای این بخش می باشد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی وجود شبکه­ های اختصاصی امن و ارتباطات دستگاه­ ها را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: نظر به اهمیت این شبکه ها، تأمین منابع و زیرساخت­های مورد نیاز در شبکه ملی اطلاعات به منظور تشکیل شبکه‌­های اختصاصی امن، ضروری می باشد.

فیروز آبادی، شکل گیری نهایی شبکه ملی اطلاعات را گامی موثر در پیشبرد اهداف و برنامه های فضای مجازی دانسته و اظهار امیدواری کرد تا با تصویب نهایی سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات و شکل گیری کامل زیر ساخت های مورد نظر، این شبکه تاثیرات خود را در عملیاتی نمودن تجارت، دولت، سلامت و آموزش الکترونیک، نشان دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">