ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بدرقه برگزیدگان مسابقات ACM و چند نکته

| سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۸۸، ۰۷:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - روز سه شنبه مراسم بدرقه دانشجویان برگزیده ایران از دانشگاه های شریف و امیرکبیر برای اعزام به مسابقات جهانی ACM در کشور سوئد، توسط شرکت همکاران سیستم (به عنوان حامی مالی) و در محل این شرکت برگزار شد.

در این نشست که با حضور اعضای دو تیم اعزامی ایران، دو تن از مدیران دانشگاه صنعتی شریف، خبرنگاران و مدیران شرکت همکاران سیستم برگزار شد،‌ حسن اطاعت مدیر بازاریابی گروه شرکت های همکاران سیستم، به منظور آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان برگزیده و اعزامی ایران به این دوره از مسابقات، به ارایه گزارشی از تاریخچه، اهداف، مشتریان و نحوه تعاملات و گردش کار در این شرکت پرداخت.

در بخش دیگری از مراسم بدرقه دانشجویان ایرانی، شهریار رحیمی مدیر عامل گروه شرکت های همکاران سیستم، به تشریح اصلی ترین معضل این شرکت پرداخت.

به گفته وی جذب نیروی انسانی همواره بزرگترین چالش شرکت همکاران سیستم از گذشته محسوب می شود.

وی گفت: در حال حاضر فرصت های شغلی، مالی و حرفه ای زیادی در کشور وجود دارد، اما به علت نبود نیروی متخصص و کارآمد در کشور، که یکی از دلایل عمده آن به خروج نیروهای مستعد نرم افزاری به خارج مربوط می شود، جذب نیروی انسانی در شرکت های نرم افزاری به یک معضل تبدیل شده است.

به گفته وی در نتیجه فقدان منابع انسانی متخصص در عرصه فناوری اطلاعات کشور، شرکت های نرم افزاری نیز به بلوغ نرسیده و ما شاهد شکل گیری شرکت های بزرگ در کشور نیستیم.

وی در ادامه جلسه خواستار دریافت نقطه نظرات دانشجویان برگزیده ایرانی در خصوص علت ترجیح به خروج عمده نخبگان از کشور و دریافت راهکارهای تشویقی از سوی ایشان شد.

اما دانشجویان برگزیده که اصولا کم حرف هستند به هر ترتیب به ارایه نظراتی پرداختند که ماحصل این اظهارات حاوی نکات مهمی است که توجه همه مسوولان امر را می طلبد.
دلایل مهاجرت به خارج

این که چرا بخش قابل توجهی از دانشجویان المپیادی و نخبه ما علاقه مند به جلای وطن و رفتن به آن سوی مرزها را دارند، به نوعی در محورهای زیر خلاصه می شود.

- پذیرش های سختگیرانه از سوی شرکت های داخلی

- فقدان نوآوری در عرصه نرم افزار کشور به واسطه محدودیت بازار داخلی

- توقف یادگیری به واسطه جذب در بازار کاری که شاهد تحولات عمده ای نیست

- کسب علم و دانش روز در دانشگاه ها و شرکت های پیشرفته خارجی

- نوعی جو، که همواره در میان دانشجویان حاکم است که فرصت ها در خارج بیشتر از داخل است

- روابط حاکم بر بازار کسب و کار ایران همواره بر اساس شاخص های فنی و مهارتی نبوده و معیارها و روابط دیگری نیز وجود دارد

- کمبود و عدم توزیع مناسب امکانات در دانشگاه ها

- نگرانی از فقدان امنیت کاری در شرکت های ایرانی
موارد فوق از لابه لای گفته های این دانشجویان کم حرف استخراج شده اگرچه آنها نیز وقتی در برابر این پرسش قرار می گرفتند که آیا فکر می کنید تمام محدویت هایی که ذکر کرده اید در آنسوی آب ها وجود نخواهد داشت، اظهار بی اطلاعی کرده و می گفتند، به هر حال این جوی است که در دانشگاه ها و در میان دانشجویان همیشه هست که فرصت ها در خارج بیشتر از داخل کشور است.

اگرچه برخی از دانشجویان نیز اظهار می کردند که اگر روزی هم تصمیم به خروج از کشور بگیرند، بیشتر برای کسب دانش و مهارت های پیشرفته بوده و قطعا به کشور خود باز خواهند گشت.

در پایان این مراسم نیز که به سادگی برگزار شد دکتر یحیی تابش از اساتید دانشگاه صنعتی شریف در این جلسه حضور داشت، پس از ارایه گزارشی از نحوه آماده سازی دانشجویان، از شرکت همکاران سیستم به واسطه تامین منابع مالی و حمایت از برگزیدگان مسابقات ACM قدردانی کرد.

دانشجویان برگزیده مسابقه برنامه نویسی پایه ACM روز جمعه عازم کشور سوئد می شوند.
اسامی دانشجویان تیم دانشگاه امیرکبیر

- گلناز قیاسی

- امین رضا غلامی

- محمدرضا خانی

- هادی مشیدی ( مربی)
اسامی دانشجویان تیم دانشگاه شریف

- نیما احمدی پور

- آیدین نصیری شرق

- سعید رضا صدیق علی

- کامران باور( مربی)
IMG_9213.jpg

  • ۸۸/۰۱/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">