ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تجهیزات سایبری وارداتی امن نیست

| يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۴:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

ایرنا- معاون فنی قرارگاه پدافند سایبری کشور گفت: تجهیزات وارداتی در حوزه سایبری امن نیست و این در حالی است که برخی از دستگاه‌های ما با وجود حساسیت زیرساختی، مجبورند تجهیرات امنیتی خود را از خارج وارد کنند.

هادی کریمی روز شنبه در همایش تخصصی پدافند سایبری در بجنورد اظهار کرد: این موضوع زیرساخت‌های ما را آسیب پذیر می‌کند و بررسی ها بر روی این سامانه‌ها، مشخص کرد که این تجهیزات وارداتی به بدافزارهایی آلوده است.

وی با اشاره به افزایش میزان تهدیدات سایبری علیه کشور، افزود: آسیب پذیری برخی از زیرساخت ها، به علت نبود معماری مناسب امنیتی در شبکه این دستگاه ها است به طوری که ممکن است با کوچکترین حمله سایبری، بدافزار گسترش پیدا کند که این وضعیت نیاز ما به بازنگری در معماری شبکه های امنیتی را آشکار می کند.

او افزود: اکنون دشمنان ما به جای تولید بدافزار برنامه هایی تولید می کنند که به سختی شناسایی می شود و ممکن است چند سال در داخل شبکه پنهان بماند و بعد در زمان خاصی شروع به کار کند.

وی با بیان اینکه رصد سایبری برخی حوزه های مختلف مانند برق، آب و ارتباطات با اجرای رزمایش انجام می شود، به اجرای حدود صد رزمایش در این حوزه ها اشاره و اظهار کرد: از خرداد سال ۹۷ تا کنون برپایه گزارش یکی از کمیسیون های عالی مرکز ملی فضای مجازی به این جمع بندی رسیدیم که تهدید غالب کشور تهدید سایبری است.

وی با اشاره به تشکیل یک کارگروه در مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: تصمیماتی گرفته شد تا در بازه زمانی یکساله برخی از آسیب پذیری های ساده زیرساختی برطرف شود و در مرحله اول باید به این قطعیت می رسیدیم که اگر اینترنت کشور قطع شود، خدمات اساسی به دست مردم می رسد یا نه که به این دستاورد رسیدیم.

کریمی خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت ها طرح هایی آماده کرده ایم که پاسخ به شرایط اضطراری در حوزه های چهارگانه ای است که مرکز ملی فضای مجازی مشخص کرده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان اینکه روند استفاده از فضای مجازی روبه رشد است و مخاطرات آن جامعه را تهدید می کند، به سواد رسانه ای در این استان اشاره کرد و افزود: ما از استان هایی هستیم که از نظر سواد رسانه ای در آخرین رتبه های کشور قرار داریم و برای بهتر شدن این وضعیت باید بیشتر کار کرد.

سیدعلی مرتضوی با اشاره به رتبه ۲۲ این استان در ضریب نفوذ تلفن ثابت، اظهار داشت: در ضریب نفوذ همراه اول جایگاه نهم، ایرانسل جایگاه یازدهم و اینترنت جایگاه شانزدهم کشور را داریم.

وی طول فیبر نوری در خراسان شمالی را ۷۶۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: همه شهرهای ما زیر پوشش اینترنت «۳ جی» و «۴ جی» هستند که امسال در هفته دولت با اتصال ۱۱۸ روستای استان به شبکه اینترنت، شمار روستاهای برخوردار از این شبکه ارتباطی به ۳۷۱ روستا رسید.

مدیرکل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری خراسان شمالی نیز در این همایش، یکی از مهمترین چالش های حوزه فناوری اطلاعات در این استان را کمبود نیروی متخصص و کارشناس اعلام کرد و اظهار داشت: با وجود این که روز به روز به تعداد سامانه ها افزوده می شود اما برای تأمین نیروی مناسب و کارشناس امنیت اقدام درخوری نشده است.

محمد براتی اظهار داشت: نیاز به آموزش های بیشتر نیروی انسانی فعال در این بخش وجود دارد و این در حالی است که تعداد این کارشناسان نیز کم است و از دیگر سو در این بخش امکان رشدی هم برای کارشناسان تعریف نشده است.

  • ۹۸/۰۸/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">