ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تدوین دو سند برای تصویب در اجلاس جامعه اطلاعاتی

| سه شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۳۹ ق.ظ | ۰ نظر

دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی ایران در پانل‌های تخصصی در نشست مقدماتی اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS+۱۰ ) در ژنو گفت: دو سند بیانیه و چشم انداز پس از شش ماه گفت‌و‌گو‌های بین‌المللی برای تایید به اجلاس ارائه می‌شود.

به گزارش ایرانا، دکتر هادی شهریار شاه حسینی افزود: قرار است این اسناد سه‌شنبه 20 خرداد در مقر سازمان اتحادیه بین‌المللی مخابرات به تایید روسای هیات‌های حاضر از کشورهای عضو که عمدتا وزیران ارتبطات و فناوری یا مخابرات کشورها هستند، برسد.

دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی ایران و مدیر دفتر همکاری‌های علمی وبین المللی دانشگاه علم وصنعت ایران توضیح داد: روند بررسی اسناد در طول شش دوره مذاکره بین هیات‌هایی از کشورهای مختلف جهان منجر به تدوین دو سند بیانیه و چشم‌انداز جامعه اطلاعاتی +10 شد.

به گفته وی هیات ایرانی در نشست مقدماتی اجلاس جامعه اطلاعاتی +10 دو پانل برگزار کردکه پانل بعدازظهر در مورد اسناد این اجلاس و پانل صبح در مورد آینده جامعه اطلاعاتی پس از 2015؛ چالش‌ها و فرصت‌ها بود.

شاه حسینی گفت :در پانل مرتبط با اسناد درمورد روند تهیه اسناد و چالش‌های باقی مانده که شامل مدیریت اینترنت در جهان و ادامه اجرای خطوط عمل این اجلاس است توضیح داده شد.
مناقشه بر سر نحوه مدیریت اینترنت در دنیا / آمریکا مقابل WSIS

اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در دو سال 2003 و 2005 اهداف 10 گانه و خطوط عمل 11 گانه‌ای را برای توسعه فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات ارائه کرده است. این اهداف و نقشه عمل‌ها همگی بر توسعه فاوا به منظور دسترسی به اطلاعات تاکید دارد.

شاه حسینی افزود: در سند بیانیه دستاوردهای کشورهای مختلف در عرصه جامعه اطلاعاتی در طول 10 سال گذشته بیان شده است و سند چشم انداز سند دومی است که ناظر بر چشم‌اندازهای فعالیت جامعه اطلاعاتی در جهان در آینده است.

به گفته وی در مذاکرات این سند موضوعاتی مانند اثر بوجود آمدن فناوری‌های جدید بر توسعه خطوط عمل جامعه اطلاعاتی و نیاز به ایجاد خط عمل جدید یا بازنگری در خطوط عمل پیشین مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: از ابتدای تاسیس جامعه اطلاعاتی +10 دو مطلب کاملا مشخص بود. یکی اینکه در دنیای دیجیتال جدید همه کشورها با حقوق مساوی امکان مدیریت اینرنت را داشته باشند و از نظر کشورهای در حال توسعه این موضوع باید تحت نظارت زیر مجموعه‌های تخصصی سازمان ملل مدیریت شود.

دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی ایران افرود: موضوع دیگر این است که همه ذینفعان اینترنت بایددر پیشبرد و توسعه جامعه اطلاعاتی و فناوری‌های مرتبط نقش ایفا کنند.

وی همچنین توضیح داد: پانل صبح امروز (دوشنبه 19 خرداد) نیز با موضوع اکوسیستم پهن باند و چالش های آن در کشورهای در حال توسعه بود. در این پانل این موضوع مطرح شد که با وجود توسعه زیر ساخت ارتباطی در کشورهای درحال توسعه به میزان کشورهای توسعه یافته از آن بهره برداری نمی شود علت این امر این است که استفاده از پهن باند فقط بوجود آوردن زیر ساخت بدون توجه به سایر اجزای اکوسیستم ها نیست و سایر اجزا شامل اپلی کیشن ها ، ارائه دهندگان خدمات و کاربران هستند که در چرخه بهره گیری از خدمات از اکو سیستم پهن باند باید مورد توجه قرار گیرند.

در این پانل سخنرانان از منظرهای مختلف مانند، اثر تحقیق ،نقش اپراتورها ، نقش ارائه دهندگان خدمات و سازمان های صنفی در توسعه اجزای اکوسیستم پهن باند مطالبی را ارائه کردند.

همچنین دکتر یونس شکرخواه از سخنرانان پانل عصر با طرح چند پرسش در مورد تعاریف درحوزه اطلاعات (Information) گفت که اطلاعات به تنهایی نه کالا، نه منبع، نه تهدید و یا منفعت نیست بلکه تعریف اطلاعات را محتوای آن تعیین می‌کند.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران، با طرح این پرسش که چه کسی اطلاعات را باید تعریف کند به ارایه دیدگاه‌های متنوع و ذی‌نفعان مختلف در بحث ارتباطات پرداخت و گفت : اکنون دو رویکرد مختلف دراین زمینه وجود دارد که کاملا مقابل هم هستند. در واقع دو گروه در موضوع ارتباطات در صف مقابل هم قرار دارند.

وی در توضیح این دو رویکرد گفت:گروه اول شامل تکنوفیلیا یا شیفتگان تکنولوژی است که به علت شیفتگی در آن غرق شده اند، و گروه دوم شامل تکنوفوبیا یا افردی است که بشدت از تکنولوژی وحشت دارند.

وی همچنین با طرح این سوال که چه کسی باید جامعه اطلاعاتی را تعریف کند، سازمان ملل، نظریه پردازان‌، آکادمیسین‌ها، دولت‌ها، بخش خصوصی و یا جامعه مدنی از اعضای جامعه اطلاعاتی +10 خواست که این موضوعات را مورد توجه و پاسخگویی قرار دهند.

  • ۹۳/۰۳/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">