ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تعرفه تجهیزات مخابراتی بدون کارشناسی تعیین شد

| چهارشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۸۵، ۰۳:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

اعضای هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات کشور بر حمایت دولت از سرمایه‌‏گذاری بخش خصوصی و راهکارهایی برای ایجاد امنیت سرمایه‌‏گذاری این بخش تاکید کردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، اعضای هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات کشور طی نشستی اختصاصی با خبرنگار ایلنا, چالش‌‏ها و معضل‌‏های موجود بر سر راه صنعت مخابرات کشور و راهکارهای برون رفت از این بحران را بررسی کردند.

در این نشست ، مهندس حسین ریاضی , مدیرعامل صنایع ارتباطی پایا ، با بیان این که افزایش تعرفه برای مدتی مداوم و اجرای آن

می‏تواند رشد صنعت را به دنبال داشته باشد , گفت: در طول سال‌‏های اخیر تعرفه نتوانسته اثر واقعی خود را داشته باشد و همواره دارای نقاط ضعفی بوده است.

وی ، وجود ارگان‌‏های دولتی در واردات تجهیزات الکترونیک و گمرکات متعدد را دلیلی بر عدم عملیاتی شدن تعرفه مصوب دولت عنوان کرد و یادآور شد: تعرفه کالاهای وارداتی از سوی دولت تعیین می‌‏شود ، اما ارگان‌‏های دولتی این تعرفه‌‏ها را پرداخت نمی‌‏کنند.

مهندس ریاضی , افزود: تعرفه برای بخش الکترونیک نباید استثنا داشته باشد و کلیه کالاها اعم از دستگاه , قطعات و مدارات الکترونیک باید دارای تعرفه مشخص باشند.

وی ، با بیان این که بزرگ‌‏ترین مشکل بخش خصوصی صنعت مخابرات آن است که خریدار دولت است و تعرفه‌‏های آن بالا نمی‌‏رود , گفت: دولت بدون پرداخت عوارض گمرکی کالاهای خود را وارد می‌‏کند که این امر باعث می‌‏شود صنعت مولد در کشور شکل نگیرد.

مهندس ریاضی , اظهار داشت: ایجاد صنعت در داخل کشور سبب می‌‏شود که به واردکننده صرف تبدیل نشویم و به ازای نیاز در داخل، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده صورت گیرد.

مدیرعامل صنایع ارتباطی پایا , عدم ثبات در سیاست‌‏گذاری را سبب کناره‌‏گیری بخش خصوصی از سرمایه‌‏گذاری عنوان کرد و افزود: تغییر نرخ تعرفه‌‏ها طی گذشت 3 ماه از سال باعث می‌‏شود که شرکت‌‏ها به سرمایه‌‏گذاری در این بخش اعتماد نکنند.

مهندس ریاضی , با بیان این که افزایش تعرفه‌‏ها تا سقف 80 درصد در بخش تجهیزات مخابراتی باعث می‌‏شود که معادل 60 درصد دریافتی گمرک از محل این ردیف تعرفه عیناً به مخابرات برگردانده شود، یادآور شد: در صورت عدم تغییر در تعرفه‌‏ها شاهد ثبات سیاست‌‏گذاری و برگشت هزینه از سوی شرکت مخابرات خواهیم بود ، اما با تغییر مجدد در این تعرفه‌‏ها ، دیگر نمی‌‏توان به سرمایه‌‏گذاری و ثبات در این حوزه امیدوار بود.

وی ، تعرفه را سیاستی دانست که دولت برای ایجاد توان در بخشی که پتانسیل آن وجود ندارد به کار می‌‏گیرد و ادامه داد: با افزایش تعرفه‌‏ کالاهای وارداتی می‌‏توان از شرکت‌‏های خارجی برای ایجاد خط تولید در کشور و استفاده از توان فنی مهندسی ایرانی در ساخت محصول که ایجاد اشتغال می‌‏کند استفاده کرد.

مهندس ریاضی ، به ورود تجهیزات مخابراتی از خارج کشور توسط شرکت‌‏های مخابراتی و عدم به کارگیری بسیاری از آنها اشاره کرد و گفت: حدود 60 میلیون دلار تجهیزات بر مبنای تکنولوژی NGN وارد کشور شده ، اما تا امروز هیچ مناقصه برای این منظور برگزار نشده و هیچ سیستم و یا شبکه‌‏ای نیز بر این مبنا نصب نشده است.

در ادامه این نشست ، مهندس هوشنگ کشوری ، مدیرعامل شرکت کیاتل و عضو کنسرسیوم بهین ارتباط ، با بیان این که افزایش تعرفه‌‏هایی از قبیل تجهیزات مخابراتی که به سبد خانوار مرتبط نمی‌‏شود و برای مردم عادی تفاوتی ایجاد نمی‌‏کند , می‌‏تواند به شکوفایی صنعت منجر شود , یادآور شد: تعرفه بالای تجهیزات مخابراتی در افزایش و یا کاهش درآمد خانوار تاثیری نمی‌‏گذارد و به دولت نیز ضرر نمی‌‏زند، چرا که منابع دولت از طریق افزایش نرخ تعرفه‌‏ها و گمرک تامین می‌‏شود ، اما کاهش این قبیل تعرفه‌‏ها به سود کشورها و تولیدکننده‌‏های خارجی خواهد بود.

مهندس کشوری , با بیان این که باید علاقه‌‏مندی به سرمایه‌‏گذاری را برای شرکت‌‏های خارجی و شرکت‌‏های داخلی در صنعت کشور ایجاد کرد , گفت: امنیت در سرمایه‌‏گذاری مهم‌‏ترین مبحثی است که در حال حاضر در کشور ما وجود ندارد.

وی، با اشاره به تعرفه کالاهای مخابراتی و الکترونیکی ، تصریح کرد: تعرفه در این بخش همیشه مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

عضو کنسرسیوم بهین ارتباط ، افزایش ناگهانی تعرفه تجهیزات مخابراتی را سبب مشکلات به وجود آمده در فعالیت GC های ارتباطات سیار عنوان کرد و با بیان این که افزایش تعرفه تجهیزات مخابراتی به ضرر مخابرات نخواهد بود , گفت: با افزایش تعرفه‌‏ها، دولت صاحب درآمدهای ناشی از این امر از گمرک می‌‏شود،‌‏ضمن این که از سوء استفاده و رانت‌‏خواری نیز جلوگیری خواهد شد.

مدیرعامل کیاتل , اظهار داشت: نباید برای کالای مصرفی و غیرمصرفی به یک نحو تعرفه بگذاریم، البته با ایجاد یک رگولاتوری و مقررات داخلی می‌‏توانیم به توسعه صنعت امیدوار باشیم.

مهندس کشوری ، افزایش تعرفه را یکی از راه‌‏های ورود به WTO عنوان کرد و یادآور شد: تنها 10 سال زمان داریم تا از این ابزار استفاده کنیم ، در غیر این صورت صرفاً یک واردکننده باقی خواهیم ماند.

مدیر عامل کیاتل, ثبات در تصمیم‌‏گیری و سیاست‌‏گذاری را راهکاری برای مشکلات فعلی صنعت مخابرات دانست و افزود: تولیدکننده همواره کالایی را می‌‏سازد که حاشیه امنیت بیشتری داشته باشد و تا زمانی که سیاست‌‏گذاران کشور ما ظرف مدت 3 ماه , 3 بار به تغییر تعرفه می‌‏پردازند ، نمی‌‏توان به این سرمایه‌‏گذاری اطمینان کرد.

همچنین ، در این نشست ، مهندس نقشینه عضو هیات مدیره شرکت فراساز , با بیان این که در تصویب تعرفه‌‏ها هیچ‌‏گونه کارشناسی صورت نگرفته است ، خاطرنشان کرد: افزایش ناگهانی تعرفه‌‏ها و کاهش دوباره آن ظرف مدت یک ماه تولیدکننده را دچار بهت و حیرت کرده و عدم ثبات در این بازار از سرمایه‌‏گذاری بخش خصوصی جلوگیری می‌‏کند.

وی ، گفت: تا زمانی که ثبات در تصمیم افراد تصمیم‌‏گیرنده ایجاد نشود ، نمی‌‏توان به بازار تولید و شکوفایی صنعت امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهندس کاظمی ، مدیرعامل شرکت منابع تغذیه ایران، تعرفه پایین را از جمله مواردی دانست که از ایجاد خط تولید در کشور جلوگیری می‌‏کند و تصریح کرد: نیاز دولت در بخش مخابرات به حدی بالا است که با افزایش تعرفه‌‏ها به راحتی می‌‏تواند انگیزه‌‏ای برای حضور شرکت‌‏های خارجی و راه‌‏اندازی خط تولید در کشور فراهم کند ، به شرطی که این تعرفه پایدار باشد.

در ادامه این نشست ، مهندس حسین‌‏پور ، عضو هیات مدیره تعاونی تجهیزات مخابراتی ، با بیان این که طی چند سال اخیر هیچ هدفی مبنی بر هدایت صنعت داخل از سوی دولت به چشم نخورده است , گفت: صنعت داخل آسیب‌‏پذیر است ، چرا که دولت به آزادی واردات و تسهیلاتی برای واردات چشم دوخته است.

وی ، با بیان این که تخصصی نبودن و ناکارآمدی گمرک سبب بروز مشکلاتی در واردات شده است , افزود: عدم پایداری تعرفه پیامدهای مختلفی را برای صنعت و به تبع آن بخش خصوصی در کشور ایجاد خواهد کرد، چراکه افزایش و یا کاهش تعرفه به صورت مستقیم و غیرمستقیم تنها بر بخش خصوصی تاثیر می‌‏گذارد.

  • ۸۵/۰۴/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">