ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بررسی جست‌وجوهای اینترنتی مردم جهان نشان می‌دهد به‌خاطر شیوع بیماری کووید-۱۹ تغییرات مثبتی در سبک زندگی کاربران به‌وجود آمده است.

بیماری کووید-۱۹ زندگی ما را آنگونه که شاهد هستیم تغییر داده است. هنگامی که دولت‌ها درماه مارس ناگزیر به اجرای تعطیلی‌ها شدند، مردم خانه‌های خود را به محل کار، سالن‌های بدنسازی و رستوران تبدیل کردند. برای بسیاری از مردم دنیا، قدم زدن در خیابان‌ها و حتی در بعضی کشورها، زندگی اجتماعی، به خاطره‌ای قدیمی تبدیل شده است.

اکنون که کشورها محدودیت‌ها را کاهش داده‌اند، شهروندان دوباره از خانه‌ها خارج شده‌ و در محیط‌های شهری حضور یافته‌اند؛ اما نه مانند گذشته. طبق تحلیل‌های اکونومیست براساس داده‌های جست‌وجوی مردم جهان در گوگل، احتمالا مردم دنیا به‌طور روزانه، در ‌ماه ژوئیه ۲۵درصد کمتر از ‌ماه مارس از خانه خارج شده‌اند.

احتیاط مصرف‌کنندگان ضربه سخت‌تری به صنایع نسبت به حوزه‌های دیگر وارد کرده است. با مطالعه یک مدل آماری در داده‌های جست‌وجوی جهانی گوگل از سال۲۰۱۶، متوجه می‌شویم که جست‌وجوی کلمه «رستوران» (یا واژه‌های مشابه به زبان‌های دیگر) در شرایط فعلی ۱۷درصد کمتر از حد معمول در این دوره از سال بوده است. کافه‌ها ممکن است عملکرد بهتری داشته باشند، زیرا جست‌وجو برای واژه «پاتوق» پس از ۴۰درصد کاهش درماه مارس، درماه ژوئیه به سطح عادی رسیده است. اما جست وجوهای مرتبط با واژه «بلیت» ۵۸درصد کاهش یافته است.

روزنامه اکونومیست نتیجه این بازگشت نامتوازن سبک‌زندگی مردم را «اقتصاد ۹۰درصدی» نامیده است. از آنجا که مردم برای خروج از خانه احساس آرامش کمتری دارند، داده‌های گوگل نشان می‌دهد که آنها فعالیت‌هایی را که طی ماه‌های گذشته انجام می‌دادند، همچنان در خانه ادامه می‌دهند.

جست وجوی واژه «مخمر» برای پخت نان به سرعت افزایش یافت، به‌طوری‌که ۲۸۰درصد درماه آوریل رشد کرد و البته در ایتالیا این میزان به ۱۳۰۰درصد رسید. در سراسر جهان، این میزان از آن زمان کاهش یافته است، اما هنوز ۱۹درصد بالاتر از میزان نرمال است. واژه‌های دیگری که مرتبط با تغذیه هستند، الگوی مشابهی را نشان می‌دهند. این در حالی است که جست وجوی واژه «غذای بیرون‌بر» حتی بیشتر شده است. پخت‌وپز کار هر کسی نیست و همه آن را انجام نمی‌دهند. همچنین جست‌وجوی عبارت «دستور پخت» ۲۲درصد و «مخلوط کن» حدود ۳۲درصد افزایش داشته است. هرچند مردم در خانه به جشن و سرور ادامه می‌دهند، با این حال، تناسب اندام در طول قرنطینه تبدیل به اولویت‌های آنها شده است. جست و جوها برای واژه «دمبل» و «Strava» که یک اپلیکیشن تمرین ورزشی است، با وجود بازگشایی سالن‌های ورزشی، ۶۰درصد بیشتر از میزان معمول باقی مانده است.

علاقه مضاعف به «دوچرخه برقی» و «میز ایستاده» (به‌خصوص در آمریکا) نشان می‌دهد که مردم برای سلامت خود در اموری چون حمل‌ونقل و کار در خانه اهمیت زیادی قائل هستند. میزهای بلند به این منظور ساخته شده‌اند تا کارکنان کمتر روی صندلی بنشینند و بیشتر به‌طور ایستاده فعالیت‌های کاری خود را انجام دهند. به همین ترتیب، فراگیری هنرهای مختلف و صنایع‌دستی درماه آوریل افزایش یافته است.

جست‌وجو برای عبارت «نقاشی براساس اعداد» (painting by numbers) بیش از ۲برابر میزان معمول خود باقی مانده و رشد ۱۱۲درصدی داشته است. در این نوع نقاشی یک طرح دیده می‌شود که هر قسمت از طرح یک شماره دارد. به همراه این طرح قوطی‌های رنگ شماره‌دار هم ارائه می‌شود که هنردوستان هر قسمت شماره‌دار را براساس شماره قوطی رنگ‌آمیزی می‌کنند.

عبارت «ماشین‌های اصلاح مو» همچنان برای آرایشگران آماتور جذابیت دارد و ۵۸درصد افزایش نشان می‌دهد. به همین ترتیب، واژه «tie-dye» که به معنی رنگ‌آمیزی پارچه در طرح‌های متنوع است ۲۳۵درصد رشد داشته است(به‌خصوص آلمانی‌ها که به‌نظر می‌رسد «جیل ساندر» درونشان همیشه فعال است). جیل ساندر یک طراح لباس معروف آلمانی است. با این حال، همانطور که در مورد پخت‌وپز مشاهده می‌شود، بسیاری از افراد تنبل هم دیده می‌شوند که فاقد حس هنردوستی هستند.

نتفلیکس هم باید سپاسگزار کسانی باشد که پس از اشتیاق وافر مردم درماه مارس، ۲۳درصد بیشتر از حد معمول در اواخرماه ژوئیه این پلتفرم را جست‌وجو کردند. ترندهای گوگل برای بسیاری از این سرگرمی‌های خانگی نشان می‌دهد که محبوبیت جدید آنها ممکن است طولانی‌تر از مدت زمانی باشد که کووید-۱۹ به تاخت و تاز ادامه می‌دهد. اگر چنین باشد، جهان می‌تواند به درآمدهای کمتر و البته تجربیات غنی‌تر دست یابد. (منبع:همشهری)

  • ۹۹/۰۵/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">