ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توسعه اقتصاد دیجیتال با محوریت بخش خصوصی محقق می‌شود

| چهارشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۳:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

علی حکیم جوادی رییس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پیامی به مناسبت روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات، بر لزوم محوریت بخش خصوصی در توسعه اقتصاد دیجیتال تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این پیام آمده است: بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه مقارن با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، مجال مناسبی برای مرور و واکاوی دستاوردها و چالش‌های فعالان زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است.

امروز بر کسی پوشیده نیست که تداوم ظهور فناوری‌های تحول‌ساز در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همزمان با ایجاد فرصت‌های بی‌شمار برای پیشرفت و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد، مشاغل، تجارت، کسب‌وکارها و خدمات متنوع، تبدیل به یک موضوع استراتژیک، راهبردی و حیاتی برای کشورها نیز شده است.

در نتیجه اکنون شاهد نوعی رقابت و تقابل در دنیا هستیم که از تلاش برای سرمایه‌گذاری‌های عظیم در حوزه‌های مختلف فناوری گرفته تا اعمال برخی تحریم‌ها و محدودیت‌های فناورانه میان کشورها را شامل می‌شود که علت عمده آن تلاش برای حفظ سهم اقتصاد دیجیتال، حکمرانی سایبری و کمک به رشد و توسعه شرکت‌ها و مشاغل وابسته به آن در کشورهای مختلف است.

آنگونه که روندهای جهانی نیز نشان می‌دهد، به واسطه سرعت بالای تغییرات و پیدایش فناوری‌های نوین و لزوم واکنش و انطباق سریع با این تحولات، راهبران و پیشران‌های اقتصاد دیجیتال در دنیا، شرکت‌ها و فعالان بخش خصوصی هستند که در قالب انبوهی از اشکال از غول‌های سایبری گرفته تا اپراتورها، استارت‌آپ‌ها، فری‌لنسرها و ... به ارایه خدمات پرداخته و نقش دولت‌ها در این عرصه عمدتا به حوزه‌های تنظیم قوانین و مقررات محدود شده است.

در ایران نیز امروز تقریبا تمام مردم به نوعی در حال استفاده همزمان از یک تا چندین خدمت، زیرساخت، اپلیکیشن و انواع ابزارهای دسترسی به اطلاعات و ارتباطات هستند که از سوی شرکت‌ها و فعالان بخش خصوصی ایجاد شده است.

در همین حال به موجب احکام متعدد و هدف‌گذاری قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به سهم ۱۵ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی، آموزش و ارتقای مهارت حداقل ۵۰۰ هزار نفر در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و ... بر مشارکت بخش خصوصی با محوریت «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور»، تاکیدات ویژه‌ای شده است.

اگرچه درک نقش کلیدی این سازمان و فعالان بخش خصوصی در حوزه اقتصاد دیجیتال از سوی متولیان و نهادهای تصمیم‌گیر در دولت و مجلس شورای اسلامی را باید به فال نیک گرفته و ارج نهاد، لیکن به واسطه ماهیت فناوری‌های نوین که گاه حوزه‌های متنوعی را فراگرفته، نیازمند همکاری و هماهنگی چندین و چند نهاد و متولی است که این موضوع چالش‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

از سوی دیگر تضمین، تسهیل و ترغیب ورود سرمایه‌های بیشتر و جذب و نگهداشت سرمایه‌های ملی انسانی در این عرصه، نیازمند اعتماد و همراهی مستمر نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان بزرگترین تشکل مردم نهاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، به منظور رفع موانع پیش روی فعالان بخش خصوصی است.

در پایان روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی را به تمامی همکاران، فعالان و ذینفعانِ پرتلاش در خانواده بزرگ فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال تبریک گفته و اعتلا و پیشرفت کشور را آرزومندم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">