ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توسعه تجارت الکترونیکی امکان پذیر نیست!

| يكشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۸۴، ۰۸:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر کل دفتر طرح و برنامه وزارت بازرگانی گفت: با قوانین موجود امکان توسعه تجارت الکترونیکی در کشور وجود ندارد.
عباس معمارنژاد روز یکشنبه در حاشیه نمایشگاه فن بازار که به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه آزاد واحد قزوین برپا شده‌است، افزود: درمورد مسایل حقوقی و قانونی در زمینه تجارت الکترونیکی مشکلات زیادی داریم و با توجه به اینکه تجارت الکترونیکی تنها در چارچوب قانون خاص خود امکانپذیر است، بنا بر این ما نیز باید قوانین خاص این تجارت را تهیه و اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه در بخش نیروی انسانی متخصص مشکلی نداریم، اظهارداشت:

مردم ما از آموزش کامل برخوردار نیستند و یکی از مقوله‌های مهم تجارت الکترونیک تقاضا است.
معمارنژاد افزود: تا زمانی که مردم در صف بانک برای پرداخت قبوض آب و برق می‌ایستند، نباید انتظار داشت که بانکها به سوی بانکداری الکترونیک روی بیاورند.
به گفته وی، رسیدن به‌این مهم به آگاه‌سازی مردم و ایجاد تقاضا در جامعه نیاز دارد.
معمارنژاد ادامه داد: اقتصاد نوین (اقتصاد دیجیتالی-اینترنتی) برآیند دو انقلاب ‪ ICT‬و جهانی شدن است که یکی از مظاهر اقتصاد دیجیتالی تجارت الکترونیک بوده به‌این معنی که در مبادله اطلاعات، کالا و خدمات از ابزارهای الکترونیک استفاده کنیم.
وی بیان داشت: کل تجارت بین‌المللی در سال ‪ ۲۰۰۲‬حدود ‪ ۱۶‬تا ‪ ۱۷‬هزار میلیارد دلار بود که حدود دو هزار و ‪ ۲۰۰‬میلیارد دلار آن به روش الکترونیکی صورت گرفت.
وی گفت: درسال ‪ ۲۰۰۴‬نیز کل تجارت بین‌المللی همان حدود ‪ ۱۷‬هزار میلیارد دلار بود که از این مبلغ حدود ‪ ۶‬هزار و ‪ ۴۰۰‬میلیارد دلار با استفاده از ابزارهای الکترونیکی صورت گرفته است.
معمارنژاد افزود: حجم تجارت الکترونیک در این سالها با رشدی حدود ‪۵۳‬ درصد روبرو بوده که هیچ پدیده‌ای در جهان با چنین رشدی مواجه نبوده است.
به گفته وی این رشد نمایانگر آن است که دنیا به سمت تجارت الکترونیک درحال حرکت است و ما نیز اگر به دنبال صادارت و واردات قوی می‌باشیم باید این مقوله را حداقل در سطح تجارت بین‌المللی الکترونیک اجرا کنیم.
مدیر کل دفتر طرح و برنامه وزارت بازرگانی گفت: با توجه به این بحثها، تجارت الکترونیک برای ما یک انتخاب نیست، بلکه اجبار است پس ما ملزم به این هستیم که با دیده دقت به این پدیده نگاه کنیم و بسرعت در پی عملیاتی کردن آن باشیم.
معمارنژاد افزود: در حوزه مدیریتی هم سیاستگذاران در سیاست کلان کشور به این نتیجه رسیده‌اند که به سمت این عرصه حرکت کنند و درحال حاضر نیز فعالیتهایی در زمینه ایجاد بسترها درحال شکل‌گیری است.
وی یادآورشد: برای جلوگیری از انحراف و آشفتگی در بازارهای الکترونیکی باید مردم با اطلاع و آگاهی از جنبه‌های مختلف این پدیده راه صحیح عملکرد و استفاده را نیز آموزش ببینند.

  • ۸۴/۰۹/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">