ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توقف آماردهی در گمرک الکترونیکی

| سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۱۸ ق.ظ | ۰ نظر

گمرک ایران که مدعی راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی و شفافیت است با حبس و عدم انتشار ۲۳ روزه آمار تجارت خارجی به دوره ماقبل عصر سنتی و دستی بازگشت.

به گزارش فارس، کمتر از یک ماه از شعار به «عقب بازنمی‌گردیم» دولت یازدهم می‌گذرد که در اقدامی گمرک ایران به عقب بازگشته است.

گمرک که در این سال‌ها مدعی شفافیت، دسترسی به انتشار آزاد اطلاعات و الکترونیکی شدن است در رکوردی بی‌سابقه به عقب بازگشته و با گذشت 23 روز از خردادماه تاکنون آمار اردیبهشت ماه تجارت خارجی را منتشر نکرده است.

گمرک چنان بازگشت به عقب داشته که این رکورد با وجود ادعای گمرک الکترونیک و انتشار روزانه (بخوانید ماهانه) آمار تجارت خارجی هنوز نتوانسته اطلاعات و آماری منتشر کند.

این رویداد در حالی رقم می‌خورد که گمرک الکترونیک دولت یازدهم نسبت به زمان گمرک سنتی نیز عقب مانده است و رکورد عجیبی ثبت کرده است.

در سنوات گذشته که گمرک با نظام سنتی و دستی فعالیت می‌کرد حداکثر با تأخیر 10 تا 15 روز آمار تجارت خارجی منتشر می‌شد، اما علی‌رغم گذشت 23 روز از انتشار آمار جلوگیری به عمل آمده است.

برخی کارشناسان این تأخیر را غیرمنطقی و عقلانی دانسته و معتقدند چنین تاخیرهایی شائبه دستکاری در آمار تجارت با رویه موجود را تقویت می‌کند. با توجه به اینکه جزئیات دیتاها به تفکیک کشور، گمرک و تعرفه در دسترس نیست احتمال این کار را دوچندان می‌کند.

پیش‌تر گمرک به دلیل انتشار جزئیات واردات از آمریکا که به فرموده مقام معظم رهبری نباید کالاهای مصرفی آنها وارد کشور شود در تیررس انتقادات مسئولان دولتی قرار گرفته بود.

با بالا گرفتن واکنش‌ها، این سازمان جزئیات کالاهای وارده از این کشور را، دیگر در دسترس عموم قرار نداده است. عملاً گمرک با حذف و سانسور آمارها سعی در کاهش انتقادات دارد، در حالی که این سازمان مدعی سر دادن شعار دسترسی آزاد به اطلاعات طبق برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش فارس، این گمانه مطرح است که با توجه به کاهش صادرات فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و احتمال منفی شدن تراز تجاری، گمرک از انتشار آمارها خودداری می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">