ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توقف طرح های IT سازمان فرهنگی شهرداری

| يكشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۳:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

ITanalyze.ir - برخی از شنیده ها حکایت از تعطیلی مرکز فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دارد.

مرکز فناوری اطلاعات از جمله مراکزی بود که در دوران مدیریت تیم فعلی دولت تشکیل شد و با هدف گسترش فرهنگ فناوری اطلاعات، کار توسعه و تجهیز فرهنگسراها و خانه های فرهنگ مرتبط با انواع کاربردهای فناوری اطلاعات را در دستور کار خود گذاشت.

اگرچه به علت تغییر دولت برخی از این طرح ها که با سرعت مناسبی نیز در حال پیگیری بود به حالت نیمه تعلیق درآمد لیکن اخبار غیر رسمی حکایت از تعطیلی کامل مرکز فناوری اطلاعات این سازمان دارد.

در این راستا ایجاد فرهنگسرای فناوری اطلاعات وچندین خانه فرهنگ مرتبط با فناوری اطلاعات ازجمله شاخص ترین اقدامات انجام شده در دوره قبلی مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود.

در همین راستا ایلنا نیز گزارش داد:

. در راستای توسعه مراکز فرهنگی شهر تهران در زمینه توانمندسازی شهروندان تهرانی در حوزه فناوری اطلاعات راه‌‏اندازی 85 مرکز فناوری اطلاعات در سال 85 به تصویب شهرداری تهران رسید.

با توجه به امکانات مرکز فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طرح 85 در 85 از سوی این مرکز در سه ماهه اول سال گذشته حرکت خود را آغاز کرده و راه‌‏اندازی 20 مرکز IT در شهر تهران دستاورد این حرکت بود.

براساس این گزارش، استمرار این روند می‌‏‏توانست به موجودیت طرح 85 در 85 جامه عمل بپوشاند و شهروندان تهرانی را برای استفاده و آموزش در حوزه فناوری اطلاعات غنی کند؛ اما با توجه به تغییر مدیریت مکرر در این سازمان و نیز تصمیمات متنوع مدیران طرح راه‌‏اندازی 85 مرکز فناوری اطلاعات در سال 85 در ایجاد همان 20 مرکز در سه ماهه اول سال خلاصه شد، به نحوی که طی نیمه دوم سال 85 نه تنها هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفت، بلکه 20 مرکز ایجاد شده در این طرح نیز به سمت تعطیلی قدم برداشت.

در حال حاضر و با توجه به گذشت یک سال از طرح مذکور و هزینه‌‏های هنگفت انجام شده برای 20 مرکز فوق و برنامه‌‏ریزی‌‏های صورت گرفته برای ایجاد 85 مرکز به طور کلی متوقف شده است.

یک مقام مسئول در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر این که در حال حاضر هیچ اقدامی در خصوص طرح 85 در 85 صورت نمی‌‏گیرد به خبرنگار ایلنا، گفت: تعیین تکلیف این مراکز بر عهده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است، اما تغییر مدیران با نگرش‌‏‏های فکری مختلف ماهیت این طرح را زیر سوال برده است. بررسی‌‏های انجام شده حاکی از آن است که 20 مرکز فناوری اطلاعات شهر تهران که با هزینه بالغ بر 200 میلیون تومان راه‌‏اندازی شد در حالت نیمه تعطیل است و هیچ اقدام خاصی در جهت بهره‌‏گیری از فناوری اطلاعات برای شهروندان تهرانی در این مراکز صورت نمی‌‏پذیرد.

به جرات می‌‏توان گفت استفاده از نیروهای ناکارآمد و ضعف مدیریتی بزرگترین دلیل شکست طرح مذکور است، طرحی که در ابتدای امر با هدف توانمندسازی شهروندان تهرانی در زمینه فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد؛ اما در حال حاضر هیچ استراتژی مشخصی برای ادامه کار آن وجود ندارد. برای مثال عملکرد باشگاه وبلاگ نویسان تهران در یک سال اخیر یکی از این موارد است که تاکنون 5 بار مدیریت آن تغییر کرده است و دیگر مراکز راه‌‏اندازی شده در این طرح نیز بیش از 3 بار طی یک سال اخیر تغییر مدیریت داشتند.

واقعیت این است که نبود سند راهبردی و استراتژی مشخص از جمله دلایل شکست بسیاری از پروژه‌‏ها در کشور به خصوص در بحث نوین فناوری اطلاعات است و همیشه این سوال مطرح است که چه کسی پاسخگوی شهروندان و نیز هزینه‌‏های از بین رفته است ؟

  • ۸۶/۰۲/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">