ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توقف فعالیت دو اپراتور موبایل در کشور

| يكشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۵۶ ب.ظ | ۱ نظر

آخرین آمار از وضعیت اپراتورهای ارتباطی کشور نشان می‌دهد که دیگر نامی از اپراتور منطقه‌ای اصفهان در میان نیست.

در آخرین گزارش وضعیت ارتباطات داخلی کشور، آماری از وضعیت رقابتی اپراتورهای ارتباطی تا پایان خرداد ماه سال جاری توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شده است که گوشه‌ای از آن جای تعجب دارد.

با توجه به اینکه غیر از اپراتورهای اصلی تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل و رایتل)، سایر ارائه دهندگان سرویسهای تلفن همراه را نیز داریم که به جز «تالیا»، اغلب منطقه‌ای و محدود به یک استان هستند، نگاهی به وضعیت آماری آنها جالب توجه است.

شرکت «مشارکتی سیار اصفهان» تا پایان سال گذشته 33 هزار و 600 سیم‌کارت فروخته شده (HLR) در اصفهان داشته که از این تعداد، 10هزار مشترک اقدام به فعالسازی سیم‌کارتهای خود کرده بودند.

بنابراین به وضوح پیداست که طبق آخرین آمار تنها 30 درصد خطوط واگذار شده این شرکت فعال شده بودند اما با گذشت سه ماه از این آمار (منتهی به اسفند 95)، آمار سیم‌کارتهای فروخته و فعال شده این اپراتور منطقه‌ای صفر شده است.

به گزارش تسنیم، با بررسی دلیل این موضوع متوجه شدیم که دیگر نامی از این اپراتور منطقه‌ای در لیست «دارندگان پروانه ارائه خدمات تلفن همراه» موجود نیست.

بنابراین می‌توان اینطور نتیجه گرفت که مدت اعتبار پروانه این اپراتور به پایان رسیده و حاکمیت حوزه ارتباطات دیگر اقدام به تمدید پروانه آن نکرده است.

در حال حاضر تنها اسامی «سازمان منطقه آزاد کیش» و «گسترش ارتباطات تالیا» در بخش آماری وزارت ارتباطات موجود است که هر دو این اپراتورها نیز با کاهش چشم‌گیر مشترک مواجه شده‌اند.

 

توقف فعالیت تالیا؟

نخستین شبکه مستقل پیش‌پرداخت تلفن همراه کشور ظرف بازه زمانی سه ماهه ۵۴.۶۷ درصد از مشترکان فعال خود را از دست داد و اکنون براساس آمار رسمی وزارت ارتباطات، دیگر سهمی از بازار ارتباطی کشور ندارد.

به گزارش تسنیم بازار ارتباطات ایران تا پایان سه ماهه ابتدای سال جاری 156 میلیون و 11 هزار سیم‌کارت را هم رد کرد و بر روی شاخص 83 میلیون و 224 هزار سیم‌کارت روشن (فعال) متوقف شد.

ضریب نفوذ موبایل کشور تا پایان این بازه زمانی 104 درصد و بیشترین سهم بازار ارتباطات همراه کشور به ترتیب در اختیار اپراتورهای اول تا سوم ارتباطی بوده است.

بنا بر اعلام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در حال حاضر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل سهم 100 درصدی بازار ارتباطات همراه کشور را در اختیار دارند اما با این حال در کنار این اپراتورها، شرکتهای دیگری نظیر «گسترش ارتباطات تالیا» و «سازمان منطقه آزاد کیش» نیز فعالیت می‌کنند و تعداد محدودی مشترک دارند.

با توجه به اینکه سهمی برای این شرکتها از مجموع سهم بازار ارتباطی لحاظ نشده، می‌توان اینطور برداشت کرد که مشترکان آنها، سیم‌کارت سه اپراتور اصلی را نیز در اختیار دارند یا به عبارت دیگر تنها دارنده یک خط ارتباطی نیستند.

آخرین آمار از وضعیت ارتباطات کشور نشان می‌دهد که گسترش ارتباطات تالیا 593 هزار و 363 سیم‌کارت فروخته در بازار دارد که از این تعداد تا پایان خرداد ماه سال جاری 37 هزار و 771 سیم‌کارت فعال بوده‌اند.

نکته جالب اینجاست که این شرکت تا پایان سال گذشته 598 هزار و 452 سیم‌کارت فروخته شده با 83 هزار و 326 مشترک فعال داشت که اکنون 54.67 درصد از مشترکانش را تنها ظرف سه ماه از دست داده است.

به گزارش تسنیم، «تالیا» عرضه‌کننده سیم‌کارتهای تلفن همراه پیش پرداخت در ایران است که توسط مجتمع صنعتی رفسنجان عرضه شد.

این شرکت به عنوان نخستین شبکه مستقل پیش‌پرداخت تلفن همراه از بهمن ماه سال 1383 با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکتهای زیمنس، آلکاتل و اریکسون و با کمک مشاوران جی‌اس‌ام تله2 آغاز به کار کرد.

این شبکه به طور رسمی از سوم خرداد 1384 ابتدا در تهران و به تدریج در سایر شهرها و مراکز استانها سرویس‌دهی خود را آغاز کرد و در سال 1391 شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان سهام 43 درصدی خود را فروخت.

  • ۹۶/۰۷/۰۲

نظرات  (۱)

تالیا تا دوماه آینده همه سیم کارت های قدیمی خود را با سیم کارت های نسل 4 تالیانو عوض میکند و دیتا را با تعرفه کمتر از اپراتورهای  موبایل دیگر در اختیار مشترکین خود قرار خواهد داد .نحوه فعالیت اپراتور تالیا به صورت ران مشترک با شبکه همراه اول خواهد بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">