ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سعید میرشاهی - این یادداشت از CVS، یکی از شرکای Fortune Well و Fortune Brainstorm Healthاست. دکتر تفت پارسونز سوم (M.D.) معاون رئیس و مدیر ارشد روانپزشکی در CVS Health است.

تردیدی نیست که امروزه بخش قابل‌توجهی از زمان خود را به صورت آنلاین سپری می‌کنیم، خواه برای کار یا تفریح شخصی. فرقی نمی‌کند چه‌چیزی افراد را به شبکه‌های اجتماعی جذب می‌کند؛ پیگیری اخبار باشد یا ارتباط با دوستان یا مرور ویدئوهای وایرال‌شده در موضوعات مختلف. به هر حال، صرف زمان زیاد در اینترنت می‌تواند بر رفاه ما تاثیر منفی بگذارد.

دیدن دنیا از پشت صفحه نمایش می‌تواند درک ما را تحریف کند. فیلترهای صیقل‌خورده و زوایای ماهرانه عکس‌ها، سبک‌های زندگی ایده‌آل و اغلب اغراق‌شده‌ را به تصویر می‌کشند که می‌توانند به تدریج، عزت نفس را کاهش دهند.

هرچه کاربران، بیشتر در فضای آنلاین غرق شوند، ممکن است میل به مقایسه زندگی خود با دیگران در آنها ایجاد شود و این موضوع می‌تواند به احساس ناکافی بودن یا نارضایتی منجر شود. تعامل با این دنیای دیجیتال پر از اینفلوئنسرها و محتوای ساختگی می‌تواند مرزهای واقعیت را با ابهام مواجه کند. در نتیجه، تمایز بین محتوای واقعی و ساختگی، سخت‌تر شده و این مسئله بر برداشت فرد از ارزش خود و سلامت کلی‌ وی تاثیرگذار است.

  • تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان

سلامت روان یکی از نگرانی‌های اصلی بزرگسالان است و شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از عوامل بالقوه تاثیرگذار بر سلامت روان آمریکایی‌ها شناخته می‌شود. داده‌های اخیر از نظرسنجی مشترک CVS Health و Morning Consult نشان می‌دهد که بیش از یک‌سوم (36 درصد) از افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال معتقدند شبکه‌های اجتماعی به جامعه آسیب زده است. همچنین برخی افراد مدیریت مصرف شبکه‌های اجتماعی را شروع کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که یک نفر از هر سه بزرگسال (۳۴ درصد) اعلان‌ها را خاموش کرده و 33 درصد نیز سعی دارند زمان کمتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند. از آنجا که گروه‌های سنی جوان‌تر در جهانی از فناوری‌های نوظهور رشد می‌کنند، این مسئله باید جدی گرفته شود تا انسان‌هایی مقاوم و سالم تربیت شوند.

  • درک اضطراب تصویر بدن در عصر شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که تلاش می‌کنیم تصاویر معمولی را از محتوای به‌دقت تنظیم‌شده جدا کنیم، مهم است که بدانیم طراحی یک رویداد پرآوازه چگونه انجام می‌شود. برای مثال، این رویدادها معمولا تیم‌های بزرگی از استایلیست‌ها، هنرمندان آرایش و عکاسان حرفه‌ای را شامل می‌شوند که هر تصویر عمومی را با دقت طراحی می‌کنند. حتی در محیط‌های کوچک‌تر، اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار و برندها ممکن است از فیلترها یا صحنه‌های به‌دقت طراحی‌شده استفاده کنند تا واقعیت را تغییر دهند و درک افراد از استانداردهای «عادی» بدن و زیبایی را تحریف نمایند. وقتی کاربران شبکه‌های اجتماعی، زندگی خود را با این استاندارد دیجیتال مقایسه می‌کنند، تعجبی ندارد که ممکن است با اضطراب، افسردگی و حتی مشکلات تصویر بدن مواجه شوند.

یک مطالعه‌ در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مواجهه با «رسانه‌های باریک‌نما»، یعنی محتواهایی که استانداردهای غیرواقعی از لاغری یا داشتن اندام ظریف را ترویج می‌کنند، به‌ویژه در طول رویدادهای پرآوازه یا تبلیغ‌شده در شبکه‌های اجتماعی مانند جوایز اسکار بسیار رایج است.

نتایج نظرسنجی اخیر CVS Health و Morning Consult نشان می‌دهد افراد در سال گذشته، بیشتر درباره تصویر بدن یا ظاهر فیزیکی‌ خود احساس اضطراب کرده‌ و این مسئله را برجسته کرده‌اند. مواجهه بیشتر با محتوای «رسانه‌های باریک‌نما» می‌تواند نارضایتی از بدن و بروز اختلالات تغذیه یا علائم اختلالات غذایی را در بین افراد آسیب‌پذیر، به‌ویژه زنان جوان افزایش دهد.

اختلالات تغذیه تنها مربوط به مشکلات غذا نیستند، بلکه بیماری‌های پیچیده‌ای هستند که مجموعه‌ای از احساسات، اضطراب‌ها و الگوهای فکری تحریف‌شده را دربرمی‌گیرند. این اختلالات اغلب با رفتارهای ناسالم و پایدار در زمینه تغذیه مشخص می‌شوند و به پریشانی و اختلالات قابل‌توجه در زندگی می‌انجامند. اگر دوستی دارید که سعی می‌کند مانند اینفلوئنسرها عمل کند، رژیم‌های غذایی عجیب را مدنظر دارد یا از احساس ضعف شخصیت در مقایسه با شخصیت‌های آنلاین صحبت می‌کند، ممکن است نیاز به گفتگو درباره مثبت‌اندیشی بدنی و خطرات شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان داشته باشد.

این مشکلات پیچیده، ناشی از مسائل عاطفی عمیق هستند و اهمیت مداوا توسط یک متخصص مجرب را نشان می‌دهند. درمانگران می‌توانند به افراد کمک کنند مسائل را در بستر درست قرار دهند، مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم را توسعه دهند و افراد، دوباره رابطه مثبت با غذا شکل دهند.

  • استراتژی‌های مسائل سلامت روان و شبکه‌های اجتماعی

همه ما می‌توانیم به ایجاد عادات سالم و به چالش کشیدن استانداردهای زیبایی غیرواقعی کمک کنیم. به عنوان یک والد، از نزدیک دیده‌ایم که چگونه رسانه‌ها و عوامل خارجی دیگر می‌توانند بر ذهن جوانان تاثیر بگذارند و نگران تاثیر آن بر سلامت روان فرزندمان هستیم. ما تنها نیستیم. طبق نظرسنجی امسال CVS Health و Morning Consult، حدود 70 درصد والدین گزارش داده‌اند حداقل تا حدی نگران سلامت روان فرزندان خود هستند. همچنین تقریبا نیمی از آنها تا حدودی، نگران تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر برداشت فرزندان‌شان از جهان هستند. برای کاهش این تاثیرات، والدین باید احساس قدرت کنند تا بهترین روش‌ها و تاب‌آوری روانی را از سنین پایین به فرزندان خود آموزش دهند.

یکی از عوامل کلیدی برای دستیابی به این هدف، آغاز گفتگوهای آزاد درباره سلامت روان است تا رابطه‌ حمایتی و صادقانه ایجاد شود. طرح مسائل سلامت روان در مکالمات روزمره می‌تواند فضایی امن برای افرادی که در حال مبارزه برای سلامتی هستند، ایجاد کند تا به راحتی، بدون انگ و با تشویق سایر افراد به اشتراک‌گذاری تجربیات خود اقدام کنند. همچنین تمرین گوش دادن فعال و درگیر شدن در این مکالمات ضروری است تا کودکان احساس کنند شنیده می‌شوند.

با اشتراک‌گذاری تجربیات شخصی مانند نحوه برخورد با فشارهای آنلاین، فرزندان ما می‌آموزند که در میان بزرگسالان حامی خود قرار دارند و از الگوهایی برای مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم برخوردارند. علاوه بر این، آموزش به جوانان در زندگی و درخواست کمک، نشانه ضعف نیست، بلکه بیانگر قدرت جامعه است و می‌تواند آنها را تشویق کند تا همین سبک گفتگو را با دوستان و شبکه‌های حمایتی دیگر ادامه دهند.

ما می‌توانیم از طریق ایجاد فضاهای امن، همدلی و راهنمایی، جوانان را توانمند کنیم تا با نگاه انتقادی، شبکه‌های اجتماعی و سلامت روان خود را مدیریت کنند. همچنین در صورت لزوم، به تدریج آنها را به حمایت حرفه‌ای یا منابع مرتبط مانند گروه‌های حمایتی، مکالمات هم‌سطح، خطوط کمک تلفنی یا راهنماهای آگاهی‌بخش درباره سلامت روان هدایت کنید.

در حوزه دنیای آنلاین، والدین نیاز به دور کردن فرزندان خود از شبکه‌های اجتماعی یا خاموش کردن دستگاه‌های آنها به صورت نامحدود برای جلوگیری یا رسیدگی به مسائل مربوط به سلامت روان ندارند.

در مقابل، والدین باید تلاش کنند عادات سالم را به کودکان بیاموزند؛ یعنی عاداتی که می‌تواند تاب‌آوری روانی را تقویت کرده و به آنها کمک کند تا به روش بهتر و مقاوم‌تر، با دنیای آنلاین در تعامل باشند. والدین باید از زمان استفاده کودکان از دستگاه‌ها آگاه باشند و آن را تحت‌نظر داشته باشند. آنها باید سعی کنند زنگ هشدار را تنظیم یا موارد روتین‌ برای جلوگیری از گذراندن زمان طولانی آنلاین ایجاد کنند.

مهم‌تر از همه، والدین باید کاری را که برای خود و فرزندشان بهترین است، انجام دهند و مرزهای سالم را تعیین کنند. به یاد داشته باشید همه‌چیز در حد اعتدال خوب است، زیرا همیشه این امکان وجود دارد که اعلان‌ها را خاموش یا از اپلیکیشن خاص برای نظارت و کاهش زمان استفاده از صفحه‌ نمایش توسط فرزندان‌تان بهره ببرید.

  • حرکت به جلو از طریق سیستم‌های حمایتی

اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار شبکه‌های اجتماعی و نیز رویدادهای پرآوازه و به‌دقت تنظیم‌شده، برای تغییر درک ما از آنچه «مُد» است و آنچه «از مُد افتاده»، همواره وجود دارند. به‌ عنوان مصرف‌کننده، انتخاب نحوه و زمان تعامل ما، می‌تواند تاثیر ماندگاری داشته باشد. برخی شرکت‌ها و افراد مشهور، به سختی تلاش می‌کنند تا انگ‌ها و کلیشه‌های دنیای مد را با حذف فیلترها تغییر دهند و خرده‌فروشان به طور فزاینده‌، بدن‌هایی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف را در تبلیغات خود نمایش می‌دهند.

منابع مربوط به رفاه و سلامت روان نیز می‌توانند تاب‌آوری کلی را آموزش دهند و افراد را به منابع و آموزش‌های بیشتر مانند نکاتی در زمینه تربیت فرزند، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر هدایت کنند. صحبت با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به افراد کمک کند با احساس اضطراب و افسردگی کنار بیایند و مسیری برای مراقبت ایجاد کنند.

با وجود تاثیرات بالقوه منفی شبکه‌های اجتماعی، برخی از خالقان مثبت‌نگر در حال اشتراک‌گذاری داستان‌های خود، ترویج نگرش مثبت به بدن و به طور مداوم، مدافع تغییر هستند. ما نیز باید از صدای خود و اعمال‌مان برای محافظت از زندگی جوانان، استفاده و به آنها کمک کنیم تا پیچیدگی‌ها و چالش‌های دنیای دیجیتال را مدیریت کنند. (منبع:عصر ارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">