ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جزییات طرح درگاه خدمات الکترونیکی ایران

| دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۸۶، ۰۷:۱۱ ب.ظ | ۰ نظر

درگاه (پرتال) خدمات الکترونیکی ایران به عنوان مرحله نخست اجرایی طرح دولت الکترونیک کشور ، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کار خدمات - رسانی خود را به‌میلیون‌ها نفر از هموطنان به نشانی ‪ www.iran.ir‬آغاز به کار کرد.

دبیرخانه‌شورای اطلاع رسانی دولت در گزارشی جزییات این طرح را تشریح کرد.

در این گزارش آمده است: با راه اندازی این پرتال به عنوان پرتال رسمی خدمات دولت الکترونیک از این پس بسیاری از خدمات دولتی به میلیون‌ها نفر از مردم کشورمان از طریق درگاه واحد الکترونیکی صورت خواهد گرفت.

براین اساس ، حجم سفرهای درون شهری و بین شهری برای دریافت این خدمات بسیار کاهش خواهد یافت.

پرتال واحد خدمات الکترونیکی ایران که‌هدف اولیه آن فراهم آوردن محیطی جهت متمرکز ساختن سرویس‌های دولتی و حتی غیردولتی مورد نیاز مردم است، علاوه بر بهره‌گیری از یک موتور جستجوی قدرتمند از سرویس‌های اطلاعاتی غنی نظیر فهرست سرویس‌های الکترونیکی و فهرست سایت‌ها برخوردار است.

باتوجه به سیاست‌های دولت الکترونیک و به‌وجود آمدن سرویس‌های الکترونیکی توسط نهادهاودستگاه‌های اجرایی، تمام خدمات درپرتال خدمات الکترونیک ایران جمع‌بندی خواهد شد و در آینده نزدیک این درگاه مرجع جستجوی تمام اطلاعاتی خواهد بود که هر فرد ایرانی در فضای مجازی به دنبال آن باشد.

بر اساس این گزارش، خدمات الکترونیکی و جایگاه‌های اطلاع رسانی دولتی و غیردولتی ایرانی شناسایی و به صورت موضوعی دسته بندی شده و روی پرتال قرار گرفته‌است، به گونه‌ای که متقاضیان برای دریافت انواع اطلاعات و خدمات الکترونیکی تنها به یک سایت مراجعه و موضوع دلخواه را به آسانی پیدا می- کنند.

دبیرخانه‌شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام‌کرد موضوعات مورد نیاز روزمره مانند سووالات شرعی،کارت هوشمند سوخت، خدمات بانکی، خرید کالا، خرید بلیت در صفحه اصلی پرتال قابل دسترسی هستند و نشانی آن که هم‌اکنون در سایت ‪www.iran.ir‬ است به زودی نشانی ‪ iri.ir‬نیز اضافه خواهد شد و هم از طریق شبکه جهانی و هم شبکه ملی اینترنت قابل دسترسی است .

هم‌اکنون بیش از چهار هزار جایگاه اطلاع رسانی در این پرتال قرار دارد و‪ ۱۵۰‬نوع خدمات روی آن عرضه می‌شود، علاوه بر آن همواره آخرین خدماتی که به پرتال اضافه می‌شود و نیز اخبار مهم و مورد نیاز عموم بر روی آن قابل مشاهده خواهد بود.

خدمات پیام رسان ، پست الکترونیکی امن ، امضای دیجیتالی برای تعاملات اداری و ظرفیت افزوده شدن فوری هر خدمات جدید از جمله ویژگی‌های فعلی پرتال واحد الکترونیک ایران است .

بر اساس این گزارش ، به زودی اطلاعات مربوط به فعالیت تمام دستگاه ها، استانداری‌ها و بنگاه‌ها و موسسات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی به آن افزوده خواهد شد، ضمن آنکه امکاناتی روی درگاه قرار می‌گیرد که کاربران را قادر می سازد علاوه بر دسترسی به خدمات ملی ، به راحتی به خدمات استان و یا شهر محل سکونت خود نیز هدایت شوند.

درگاه واحد الکترونیک ایران از قابلیت‌های فنی کم نظیر سخت افزاری و نرم افزاری برخوردار است و ارایه خدمات بر روی آن به زبان فارسی، عربی و انگلیسی پیش بینی شده است.

طبق مصوبه نمایندگان ویژه رییس جمهوری در اجرایی کردن تبصره ‪ ۱۳‬قانون بودجه سال ‪ ، ۸۶‬وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده بود این درگاه واحد را حداکثر تا شهریورماه امسال راه اندازی کند و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز بایدتمامی خدمات خود را از این طریق در اختیار عموم قرار دهند.

  • ۸۶/۰۶/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">