ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هفته گذشته امیرحسین دوایی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات پیرامون جزییات و حواشی نحوه اعطای تسهیلات وجوه اداره‌شده این وزارتخانه، نشستی خبری برگزار کرد.
به گزارش عصر ارتباط اگرچه در این جلسه قرار بود راجع‌به تسهیلات وجوه اداره‌شده صحبت شود، اما دوایی در صحبت‌های آغازین خود بیشتر به طرح وعده‌های مرسوم همچون ایده کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخت و تنها زمانی صحبت‌های او مشخصا به سمت تسهیلات وجوه اداره‌شده، نحوه اعطای آنها و ابهامات پیرامون آن معطوف شد که خبرنگاران با پرسش‌های صریح او را خطاب قرار دادند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات درباره وام‌های حمایتی وزارت ارتباطات به شرکت‌های فناوری گفت، 216 شرکت از این وام به مبلغ 108 میلیارد تومان با کارمزد کم بهره‌مند شدند که البته از این تعداد 40 شرکت در دوره قبلی از این وام‌ها استفاده کردند و 176 شرکت در دومین فراخوان وزارت ارتباطات از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.
اما چندی پیش فرهاد الیشایی، عضو سابق کمیته ارزیابی وام‌های مذکور در مصاحبه با عصر ارتباط خبر از برخوردهای سلیقه‌ای و سرمایه‌گذاری روی طرح‌های موهوم در اعطای این تسهیلات داده و انتقادهایی را از نحوه عملکرد وزارت ارتباطات مطرح کرده بود. موضوعی که مورد توجه دوایی قرار گرفته بود و وی در پاسخ به این انتقادها مدعی شد، گلایه بخش خصوصی از عملکرد کمیته وام وجوه اداره‌شده مربوط به دوره‌های گذشته است که کمیته مشورتی با حضور بخش خصوصی برای اعطای تسهیلات شکل گرفت و این فرایند انتقاداتی به همراه داشت.
به گفته دوایی، در این کمیته چند نهاد دولتی و خصوصی مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و سندیکاها عضو هستند. بنابراین هیچ‌کدام از اعضا از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نقش مستقیمی در انتخاب‌های این کمیته ندارند و کمیته تکلیف قانونی را مشخص می‌کند. به گفته دوایی علاوه بر این حتی سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز به‌عنوان یکی از بازیگران این کمیته، نماینده‌ای در کمیته دارد و این سازمان یا معاونت‌های وزارت ارتباطات تصمیم‌گیر نهایی نیستند. البته دوایی موضوع نحوه اعطای وام‌ها را به این شکل ختم کرد که تایید نهایی با شخص محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
چرایی اعطای تسهیلات به یک سایت خبری از دیگر نکته‌های مطرح شده در این جلسه بود که خسرو سلجوقی، عضو هیات‌عامل سازمان فناوری اطلاعات و از مسوولان اعطای وام‌های حمایتی وزارت ارتباطات، در پاسخ مدعی شد که این کار به منظور حمایت از تولید محتوا انجام گرفته است! پاسخی که با توجه به تعداد گسترده رسانه‌های فعال‌تر، پرمخاطب‌تر و قدیمی‌تر در حوزه آی‌تی، این پرسش را پیش می‌کشد که چرا این تسهیلات در سایر رسانه‌ها نیز توزیع نشده است.
این جلسه که با زنگ خوردن مکرر موبایل، ارسال پیامک و حتی یک بار ترک صندلی مصاحبه مطبوعاتی برای پاسخ به گوشی توسط دوایی همراه بود، در حالی خاتمه یافت که پیش از پایان جلسه بیشتر خبرنگاران جلسه را ترک کرده بودند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">