ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دفع حمله DDoS، بدون شرح کافی نیست!

| يكشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۳۴ ق.ظ | ۰ نظر

عباس پورخصالیان - جدیدترین حمله ناموفق به شبکه ارتباطی کشور را سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم افتتاحیه فاز نخست شبکه ملی اطلاعات، کوتاه و سربسته و شفاهی اعلام کرد. وی در این مورد تنها می­گوید:

حمله از نوع "دیداس" بود که حدود دو تا سه هفته پیش با سرعت ۳۰ گیگابیت به شبکه ارتباطی کشور وارد شد و درنتیجه آن، ارتباط بین‌الملل چند سرویس‌دهنده مهم و بزرگ قطع شد.
 با تمهیدات صورت گرفته در شبکه ملی ارتباطات و سوئیچ‌های IXP  که در آن، جداسازی ترافیک بین‌الملل از داخلی فراهم شده، قطع سرویس‌های بین‌المللی اختلالی را در دریافت سرویس‌های خارجی ایجاد نکرد.
 "دیداس"  به حملاتی گفته می‌شود که با ارسال حجم ترافیک زیاد به سمت یک سایت و یا یک سرور، عملکرد آن را مختل می‌کنند و سرویس مورد نظر نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
 این حملات بیشتر بر روی سرورهای ورودی به سمت کشور صورت گرفته است.

اعتراض همیشگی من اما، به این نوع اطلاع­‌رسانی شفاهی، ناکافی بودن آن است. منِ تحلیل­گر می­خواهم بدانم (و مثلِ من زیاد هستند مدیران، کاربران و خبرنگارانی که مایلند بدانند) که:

چرا مسؤولان به اعلان مختصر و شفاهی این رویداد، اکتفا می­کنند؟ آیا گزارشی که به شیوه­ای سامان‌مند تهیه شده باشد، در اختیار ندارند؟ اگر چنین گزارشی در اختیار دارند، بفرمایند:

کجاست مشروح گزارش مستندشان در این مورد؟ چرا قانون جریان آزاد اطلاعات در این گونه موارد اجرا نمی­شود؟
راهکار مصونیت از حملات مشابه چیست؟
کیستند و کجایند مجرمانی که منشاء این حملات هستند؟
اگر مجرمان را می­شناسید، چرا رسوای­شان نمی­کنید؟
مطمئنید که با حمله­ هایی از نوع DDoS رو به رو بوده اید؟ و نه با یک اوج­گیری ترافیک در مسیرهایی که هم شلوغ هستند و هم بد طراحی شده‌اند و فرضاً برای حمل ترافیک OTTها ناکافی­اند؟ اوجی که به راحتی شبکه را دچار "احتناق" (congestion) می­کنند؟
اگر مطمئن هستید که با حملات DDoS مواجه بوده‌ایم، علیه حمله­کنندگان چه اقدامی کرده‌اید؟ و خیال دارید چه اقدام دیگری بکنید؟
آیا قوانین موجود ما کمبود و خلائی در زمینه مجازات اقدام­کنندگان به حملات DDoS ندارند؟

اگر کمبود و خلائی در قوانین مربوط به مجازات اقدام­ کنندگان درون­مرزی و برون­مرزی حملات DDoS احساس می­کنید، آیا براساس حکم دهم سیاست­های اخیر ابلاغ شده به شما از سوی مقام معظم رهبری، در راستای ایجاد نظام حقوقی لازم برای ایمنی و امنیت فضای سایبری کشور، کاری کرده‌اید؟
در کشف و دفع این حمله، شورا و مرکز ملی فضای مجازی مشخصا چه سهمی داشتند؟
چرا همایشی آموزشی برای یاددادن و انتقال این تجربه به دست اندرکاران در مراکز مدیریت شبکه­ های عمومی و خصوصی کشور برگزار نمی­کنید؟
وقتی شرکت "آکامای تکنولوجیز" از حملات DDoS خبر می­دهد، می­آید مشروح مستندات حملات را با چند نمودار و نوشتار روشن­گر منتشر می­کند، پس چرا شما که می­توانید و باید بهتر از آنها مستندسازی و روشن­گری کنید، می­‌آیید به یک اشاره شفاهی اکتفا می­کنید؟

اثر حمله DDoS

اثر حمله DDoS (Distributed Denial of Service) در شبکه­‌های ارتباطی شبیه است به ایجاد راه­بندان  مصنوعی در جاده­‌های عمومی به منظوری خاص (برای رسیدن به هدفی مدنی یا مجرمانه).

  

 

 

نمونه­ای از یک گزارش مستند در مورد حملات "دیداس"

 گزارش مستندی که برای مثال در مورد حملات "دیداس" ذکر می­کنم از آنِ شرکت "آکامای تکنولوجیز" است.

براساس این گزارش: پارسال در زمستان سال 1394، نوزده حمله DDoS به شبکه­‌های ارتباطی صورت گرفت و حجم ترافیک شان از مرز ۱۰۰ گیگا بیت گذشت که به نوبه خود، حد نصابی جدید در اجرای این نوع حملات به شمار می­‌آید.

DDoS  و فیلترینگ نسل جدید

یافته­های شرکت "آکامای تکنولُجیز"، حاکی از آن است که روش این نوزده حمله، شبیه آن دسته از حملات DDoS  است که توسط یک "بات­نت" موسوم به «بوتِر» و «استرِسِر»  اجرا می­شوند.

بات­نت­‌ها شبکه­‌هایی هستند که فراهم­‌آوران­شان آنها را به متقاضیان حمله به تجهیرات مقصدی ثالث اجاره می‌دهند و چون اثر این نوع حملات مانند فیلترینگ است، به آن "فیلترینگ نسل جدید" (Next Generation Filtering) هم می­گویند.

انواع حملات "دیداس"

همان طور که نمودارهای منتشره توسط آکامای نشان می­‌دهند: در این حملات باید میان فراوانی حملات DDoS به لایه زیرساخت و بسامد حملات DDoS به لایه دسترسی و بین حملات تک­بُرداری (Single vector) و حملات چندبُرداری (multi-vector) فرق گذاشت. تفاوت­‌های دیگری نیز مطرح‌اند مانند: حمله از نوع Smurf و حملات SYN-Flooding  که روی ارتباطات ورودی تأثیر سوء می­گ‌ذارند.

 

به گزارش شرکت مذکور، در زمستان سال 1394 در ۶ حمله DDoS شمار بسته­‌های ارسالی در ثانیه از سی میلیون بسته فراتر رفت و در ۲ حمله حتی به بیش از پنجاه میلیون بسته در ثانیه نیز رسید.

تقریباً ۶۰ درصد حملات DDoS در زمستان 1394 چندبُرداری بودند. از این تعداد، ۴۲ درصد دوبُرداری و ۱۷ درصد نیز بیش از دو­بُرداری بودند.

 

 

 

طی زمستان سال 1394، چین، آمریکا و ترکیه سه کشور منشاء اجرای حملات DDoS  با بیشترین درصد حملات در جهان اعلام شدند.

مستندسازی کشف و دفع رویدادهایی شبیه به حملاتDDoS  توسط شورا و مرکز فضای سایبری در همکاری و هماهنگی با سازمان فناوری اطلاعات و در اختیار عموم گذاشتن این مستندات در فضای سایبری، به نوبه خود نوعی تولید محتوای دیجیتالی است و این مورد هم از مواردی است که شورا و مرکز ملی فضای مجازی می­‌توانند و باید بدان اهتمام ورزند.

(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">