ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مریم عسگری - در سال های اخیر شاهد کاهش چشمگیر تعداد عرضه کنندگان کالاهای کامپیوتری مانند نوت بوک، کامپیوترهای AIO و تبلت و سایر کالاها در مراکز خرید و فروش کامپیوتر هستیم؛ اما در مقابل تعداد فعالان حوزه فروش تجهیزات جانبی افزایش یافته و در بازارهای کامپیوتر، به ویژه مراکزی که در نقاط مرکزی شهر واقع شده اند شاهد رشد واحدهای فروشگاهی با ویترین های نه چندان زیبا و گاه خالی هستیم. فروشگاه هایی که گاه مساحتی درحدود 1/5 تا 2 متر مربع دارند؛ اما دو برابر مساحت شان زیر زمین است.
حقیقت این است که این فروشگاه های 1/5 متری پایگاه اصلی و نمایان فروشگاه های بزرگ تری هستند که در دل انباری های مراکز خرید و فروش کامپیوتر قرار دارند. بررسی های بازاری نشان می دهد که کسب و کار این فروشگاه ها هم در مقایسه با فروشندگان نوت بوک و تبلت و سایر کالاها رونق دارد. دلیل هم کاملا مشخص است؛ کاهش قدرت مالی مصرف کنندگان برای خرید دستگاه های جدید و خرید تجهیزات جانبی برای تعمیر یا مرمت دستگاه از سر اجبار!
اگر به قصد خرید تجهیزاتی مثل باتری نوت بوک، شارژر یا حتی قطعاتی مثل رم و هارددیسک به مراکز خرید و فروش کامپیوتر در خیابان ولیعصر تهران مراجعه کنید، قطعا از سوی یکی از همین فروشگاه های کم مساحت برای دریافت کالا به انبارهای بزرگی که در زیرزمین واحدهای تجاری واقع شده اند، هدایت می شوید. پروسه کار هم به این صورت است که ابتدا کالای مد نظر را به فروشنده سفارش می دهید و پس از پرداخت مبلغ با یک فاکتور راهی انبار فروشگاه می شوید و کالا را تحویل می گیرید.
نکته قابل توجه این است که در بسیاری موارد مساحت انبار فروشگاه ها حدود 10 برابر واحدهای فروشگاهی است و حتی چیدمان کالاها در قسمت انبار بسیار بهتر از ویترین فروشگاه هاست.
یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این زمینه می گوید: برای خریدار تفاوتی ندارد که کالا را از مغازه یا انبار تحویل بگیرد؛ به همین دلیل این شیوه تا کنون مشکلی برای کسبه ایجاد نکرده است.
وی افزود: در پی افزایش اجاره بها، بسیاری از کسبه ترجیح می دهند به سراغ واحدهای تجاری کوچک تر بروند تا اجاره بهای کمتری پرداخت کنند. به همین دلیل در طبقات منفی بیشتر مراکز خرید و فروش کامپیوتر شاهد هستیم که مالکان واحدهای تجاری را به چند مستاجر اجاره داده و حریم شخصی هر یک را با یک دیوار کاذب متحرک جدا می کنند. به این ترتیب از هر مستاجر اجاره جداگانه دریافت و سود بیشتری می برند.
یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که رکود در بازار موجب شده است قدرت مالی کسبه کاهش یابد، می گوید: هر سال که می گذرد شرایط بدتر می شود و کسبه توان پرداخت اجاره بها را ندارند. به همین دلیل برخی از بازار خارج شده و گروهی که همچنان در بازار فعالند، سراغ واحدهای فروشگاهی کم مساحت تر رفته اند.
به گفته کارشناسان، بروز چنین اتفاقی در مراکز خرید و فروش کامپیوتر چندان غیر طبیعی نیست، آن هم در شرایطی که برخی از فعالان بازار هیچ فروشگاهی ندارند و اجناس خود را حوالی مراکز خرید و فروش رایانه و در خودروی شخصی به فروش می‌رسانند.

  • ۹۶/۰۴/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">