ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راه اندازی سیستم پرداخت ملی تا نیمه سال ‪ ۸۵‬

| يكشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۸۴، ۰۴:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرعامل شرکت انفورماتیک گفت: برای تسریع در نقل و انتقال وجوه کلان بین بانکی "سیستم پرداخت ملی" شهریور ماه سال ‪ ۸۵‬راه‌اندازی می‌شود.
"مسیح قائمیان" عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سیستم پرداخت ملی برای گردش مالی کلان کشور طراحی شده که بین شعب بانکها، باید با سرعت بیشتری انجام شود.
به گفته وی، در زمان حاضر در نرم افزارهای شبکه خودپرداز دو بانک دولتی مشکلاتی وجود دارد که بانک مرکزی به آنها فرصت داده تا اوایل سال آینده مشکلات فنی و نرم‌افزاری خود را برطرف کنند.
وی یکی از مشکلات خودپردازها را محدویت گنجایش اسکناسهای ‪ ۱۰‬و ‪ ۲۰‬هزار ریالی آن دانست و اظهار امیدواری کرد: تا سال آینده محدودیت سقف پرداخت خودپردازها برداشته شود.
وی با اشاره به طراحی سیستمهای خودپرداز بانکهای ملی، صادرات، کشاورزی و بانک پارسیان، گفت: با طراحی و راه‌اندازی شبکه شتاب بانک مرکزی توسط شرکت انفورماتیک امکان استفاده دارندگان کارت از خودپردازهای بانک‌های دولتی و خصوصی فراهم شد.
مدیرعامل شرکت انفورماتیک به مزیتهای استقرار نظام بانکداری الکترونیکی در کشور اشاره کرد و گفت: استقرار بانکداری الکترونیک در شبکه بانکی، زمان انجام عملیات بانکی را در سطح کشور حدود ‪ ۴۰‬درصد کاهش می‌دهد.
قائمیان تصریح کرد: سالانه ‪ ۱۲۰‬میلیون دلار برای چاپ، توزیع، جمع‌آوری، شمارش و امحاء اسکناسهای فرسوده در کشور هزینه می‌شود لذا استفاده از پول الکترونیکی هزینه‌های نظام بانکی را در این زمینه کاهش می‌دهد.
وی سپس مزایای استفاده از کارتهای بانکی برای انجام خریدهای مورد نیاز از مراکز خرید را یادآور شد و گفت: عدم پرداخت به موقع وجه فروشندگان از طرف بانکهای عامل سبب شده آنها به استفاده از این دستگاهها تمایل نشان ندهند.
مدیرعامل شرکت انفورماتیک تاکید کرد: به همین علت بانک مرکزی در صدد است با صدور دستورالعملی پرداخت وجه فروشندگان را به صورت روزانه اجباری کند.
وی گفت: با وجودی که کشور به ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬هزار دستگاه خودپرداز نیاز دارد اما تعداد دستگاههای خودپرداز اکنون بیش از شش هزار دستگاه است.
قائمیان خاطرنشان کرد: هم اکنون دستگاههای ‪ POS(‬پایانه فروش) در مراکز خرید ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬هزار دستگاه است در حالی که برای عدم استفاده از اسکناس در سطح کشور باید تعداد این دستگاهها در مراکز خرید تا سه میلیون دستگاه افزایش یابد.
وی از ایجاد ارتباط سیستمهای بانکی ایران به شبکه بانکی بحرین خبر داد و گفت: برقراری ارتباط شبکه بانکی با سیستمهای بانکی عربستان، امارت و سپس با کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی و چین در سال آینده در دست اقدام است.
مدیرعامل شرکت انفورماتیک تصریح کرد: اقتصاد کشور به هیچ عنوان نباید در مورد تاثیر تحریمهای احتمالی بر اینترنت و بازارهای پولی کشور نگرانی داشته باشد چون که سیستم اتوماسیون بانکی طوری طراحی شده که درصورت تحریم گردش مالی پول در کشور مختل نخواهد شد.
قائمیان تاکید کرد: در صورت اعمال هرگونه فشار علیه ایران، گردش پولی، مالی و خرید فروش سهام در کشور دچار اختلال نخواهد شد.
عضو هیات مدیره شرکت انفورماتیک گفت: از آنجا که اختلاف نرخ سود سپرده گذاری و تسهیلات بانکی بالا است، با استقرار بانکداری الکترونیکی در کشور هزینه‌های بانکی نیز کاهش خواهد یافت.
"علی ثقفی" با اشاره به مزیتهای استفاده از سیستم الک‌ترونیک دریافت و پرداخت وجه نقد با کارت بانکها، افزود: نیروی انسانی کارا و مدیریت صحیح هزینه‌های شبکه بانکی بسیاری از هزینه‌های نظام بانکی کشور را کاهش می‌دهد.

  • ۸۴/۱۲/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">