ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رفع اختلاف گمرک و وزارت صنعت

| يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: انتظار می‌رود سامانه جامع تجارت در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد.

قاسم خورشیدی در گفت‌و‌گو با فارس که در خصوص آخرین وضعیت سامانه جامع تجارت پرسید، اظهارداشت: سامانه جامع تجارت راه‌اندازی شده و آماده است. منتها مجموعه سامانه جامع تجارت دارای زیرسامانه‌هایی است که در دستگاه‌های مختلف قرار دارند و باید راه‌اندازی شودند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت به اشتراک بگذارند، افزود: وزات صنعت، معدن و تجارت در این رابطه با مشکلات سخت افزاری مواجه است که اعتبارات لازم در حال تخصیص است تا بتواند ان مشکلات را حل و مجموعه سامانه را پشتیبانی کند.

خورشیدی همچنین به اختلاف نظر دستگاه‌ها در این رابطه اشاره و خاطرنشان کرد: جلسات رفع اختلاف بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و اختلافات حل و فصل شد.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: انتظار می‌رود در نیمه نخست سال 96 کار سامانه به انجام برسد و کاملا عملیاتی شود.

به گزاش خبرگزاری فارس بر اساس تکالیف قانونی از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ویژه ماده 6 آن، ایجاد سامانه جامع تجارت شامل 5 سامانه تجارت داخلی، خارجی، شناسه کالا، کد رهگیری و انبارها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
هم اکنون سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در امر تجارت فعال و در حوزه وظایف خود سامانه هایی دارند اما همه این سامانه ها باید خود را از طریق زیرسامانه صدور مجوزها به سامانه جامع تجارت وصل کنند.
صادق زاده معاون پژوهشی وزیر صنعت ماه قبل در این رابطه خبر داده بود: تاکنون حدود 19 سازمان از حدود 27 سازمان خود را به این سامانه وصل کردند.
وی این رابطه تصریح کرد: وزارت صنعت مخالف این نیست گمرک در راستای انجام وظایف خود سامانه داشته باشد، اما از آن ها تقاضا داریم از زیرسامانه صدور مجوزها استفاده کنند زیرا قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مخالف موازی کاری است.
این در حالی است که گمرک معتقد است 19 قانون و مصوبه از جمله بند ج ماده 38 قانون رفع موانع تولید صراحتا اعلام می کند گمرک باید "پنجره واحد" را ایجاد کند و سازمان هایی که در راستای ترخیص کالا مجوز می دهند موظفند مجوزهای خود را از طریق این پنجره انجام دهند.
به گفته علی بعیدی معاون طرح و برنامه گمرک کشور نباید اقداماتی که انجام شده است را دوباره انجام داد و فقط باید کاستی های آن را بر طرف کنیم.سامانه جامع تجارت همان یکپارچگی اطلاعات در فرآیند و زنجیره تأمین تجارت نیست و گمرک قسمت بسیار بزرگی از این زنجیره را الکترونیکی کرده و آماده است اطلاعات آن را در اختیار بگذارد و تبادل داده کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">