ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رونمایی از 4 طرح مهم الکترونیکی بانک مرکزی

| سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۲:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از انتشار اوراق مشارکت الکترونیکی در سال جاری و راه‌اندازی چک الکترونیکی از اردیبهشت سال آینده خبر داد.

ناصر حکیمی در نشست خبری امروز با اشاره به بهره‌برداری از 4 طرح مهم الکترونیکی در سیستم بانکی، اظهار داشت: یکی از این طرح‌ها که 15 آذرماه به بهره‌برداری می‌رسد، درگاه واحد پرداخت اینترنتی است.

وی افزود: یکی از علل این اقدام وجود جعل در سایت‌ها و درگاه‌های پرداخت با هدف سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی افراد و برای سرقت‌های اینترنتی بوده است.

مدیرکل فن‌آوری اطلاعات مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی بیش از یک سال برای مقابله با این موضوع برنامه‌ریزی و اقدامات متعددی انجام داده است، گفت: با توجه به راه‌اندازی شاپرک زیرساخت برای ایجاد درگاه واحد پرداخت ایجاد شد و تغییر اساسی که با این اقدام انجام می‌شود، تغییر آدرس همین درگاه‌ها به shahparak.ir است.

وی ادامه داد: با این اقدام تمام درگاه‌ها باید پایان آدرسشان ir. باشد و مردم به هیچ عنوان از درگاه پرداختی که چنین آدرسی ندارد، عملیات نقل و انتقال پول انجام ندهند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 30 بانک و موسسه درگاه‌های متعدد پرداخت دارند، گفت: برای ساماندهی همه درگاه‌ها را تجمیع کرده و همه آنها روی دامنه shahparak.ir خدمات می‌دهند.

وی اقدام دیگری که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید را اوراق مشارکت الکترونیکی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر اوراق مشارکتی صورت گرفته فیزیکی به مشتری داده می‌شود که ضریب ایمنی آن بالا نیست و با راه‌اندازی این سیستم الکترونیکی تا پایان سال اوراق به نام دارنده آن صادر می‌شود و همچنین سود آن به صورت خودکار ماهانه به حساب فرد واریز می‌شود.

حکیمی افزود: با این اقدام همانند بازار سرمایه در سامانه‌های الکترونیکی دارنده اوراق مشارکت مشخص است و در صورت مفقود شدن اوراق باز هم هویت دارنده آن قابل شناسایی است.

مدیرکل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه تا پایان سال دو مرحله اوراق مشارکت با عاملیت بانک‌ها منتشر خواهد شد، اظهار داشت: این دو مرحله به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد که البته با توجه به اینکه در ابتدای راه قرار داریم، بصورت محدود انجام خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه خزانه مرکزی اوراق مشارکت، گفت: امیدواریم این ابزار تا پایان سال عملیاتی و در سال آینده به طور گسترده استفاده شود.

حکیمی نماد را سامانه دیگر قابل بهره‌برداری در ماه‌های آینده عنوان کرد و گفت: نماد یا امضای الکترونیکی برای تراکنش‌های بالای 15 میلیون تومان قابلیت خواهد داشت و به این ترتیب کسانی که معاملات بیش از 15 میلیون تومان دارند، باید با مراجعه به بانک‌ها امضای دیجیتال دریافت کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مردم معاملات بیش از 15 میلیون تومان ندارند، نیازی به اخذ این امضای الکترونیکی برای آنها نیست و تنها با هدف افزایش ضریب امنیتی معاملات کلان این کار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: شما به عنوان یک شخص حقیقی تنها یک بار نیاز به اخذ امضای الکترونیکی دارید و لازم نیست از تمام بانک‌ها امضای الکترونیکی دریافت شود.

مدیرکل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به مزایای امضای الکترونیکی گفت: دارندگان این امضا می‌توانند بدون مراجعه به شعبه اقدام به افتتاح حساب در تمام بانک‌ها کنند زیرا با داشتن این امضا تمام اطلاعات اعتباری فرد قابل استخراج است.

وی تاکید کرد: دریافت امضای الکترونیکی محدودیت و ممنوعیتی برای هیچ یک از افراد جامعه ندارد و همه می‌توانند این امضا را دریافت کند.

حکیمی با بیان اینکه تا چند ماه آینده سیستم چکاوک راه‌اندازی خواهد شد، افزود: چکاوک برای مبادلات الکترونیکی چک اجرایی می‌شود.

وی در همین باره گفت:‌هم‌اکنون عملیات چک بصورت کاغذی و دستی انجام می‌شود که با راه‌اندازی این سامانه همه عملیات به صورت الکترونیکی اجرا می‌شود.

به گفته وی این سیستم به صورت یکپارچه تا اردیبهشت‌ ماه سال آینده در تمام بانک‌ها قابلیت اجرا خواهد داشت.

به گزارش فارس حکیمی با اشاره به ویژ‌گی‌های این سامانه، گفت: با ارسال چک به بانک، تصویر چک به بانک اصلی ارسال می‌شود و در این حالت تمام فرآیند ارائه عملیات بانکی و پرداخت وجه قابل رصد در سامانه است.

وی ادامه داد:‌اندازه و ابعاد چک با همکاری سازمان استاندارد مشخص شد و با راه‌اندازی این سیستم از این به بعد همه چک‌ها یک اندازه مشخص دارند و ابعاد امنیتی آن به خوبی مشخص شده است.

وی گفت: چک‌های فعلی در یک دوره یکساله جمع‌آوری خواهد شد. در آینده این امکان فراهم می‌شود که فاصله زمانی ارائه چک و وصول وجه به حداقل ممکن برسد، اما برای این کار نیاز به آموزش کارکنان بانک‌ها است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما با استقرار چکاوک، یکسان شدن زمان وصول چک‌ها است به طوری که اصول چک در تهران و شهرستان با فاصله زمانی یکسانی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بر اساس اهداف طلایی شده برای این سیستم، دارنده چک همه اطلاعات اعتباری در خصوص صدور چک و تعداد چک بلامحل به ثبت می‌رسد و به این ترتیب کسانی که از مشتری چک دریافت می‌کنند، به راحتی با ارسال پیامک به سامانه بانک مرکزی می‌توانند اطلاعات مربوط به میزان صدور چک و چک بلامحل را به دست بیاورند.

وی در پایان سیستم نهاب (نظام هویت سنجی الکترونیک بانکی) را از برنامه‌های بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: این سامانه پایگاه داده اطلاعات مشتریان است که تا چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

  • ۹۲/۰۹/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">