ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رویکرد کاربردمحور همراه اول در توسعه 5G

| دوشنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

بررسی رویکرد همراه اول در توسعه فناوری پیشرفته 5G در سال‌های اخیر نشان از این دارد که اپراتور اول «کاربردمحوری» و «خدمات‌دهی» واقعی بر این بستر (با توجه به نیازهای کلان ملی) را در دستور کار قرار داده است.
به گزارش آی‌تی آنالیز، بررسی اخبار، اقدامات و دستاوردهای همراه اول گویای آن است که این اپراتور به جای تمرکز بر رویکرد تبلیغاتی و آماری، ارایه سرویس‌های واقعی و عملیاتی بر بستر شبکه پیشرفته نسل پنجم را محور برنامه‌های توسعه‌ای خود کرده است.
همراه اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور ارتباطی کشور و از پیشگامان حوزه ورود به تکنولوژی نسل پنجم (5G)، از سال 1395 مطالعات و اجرای پروژه‌های آزمایشی خود مرتبط با این نسل را آغاز کرد.
در سال‌های قبل همراه اول در کنار افتتاح پروژه‌ها و سایت‌های متعدد 5G در شهرهای مختلف، امکان ارایه خدمات واقعی بر بستر این شبکه را هدف‌گذاری کرد که از آن جمله می‌توان به اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مختلف اشاره کرد.
در همین راستا در تیرماه سال 1400 با حضور معاون علمی رییس جمهور و مدیران نظام پزشکی، نخستین عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران، با استفاده از یک ربات بومی و بر بستر امن شبکه پرسرعت (5G) همراه اول و از فاصله ۷ کیلومتری بین بیمارستان‌های امام‌خمینی (ره) و سینا، با موفقیت روی یک حیوان انجام شد.
اگرچه همراه اول یوزکیس 5G جراحی از راه دور را نخستین بار در نمایشگاه تلکام 1397 رونمایی کرده بود.
همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور پیشران ارتباطات ایران از سال 1395 بحث تسلط بر فناوری 5G را طرح‌ریزی و در سال 1396 قراردادهایی را با نوکیا و اریکسون در این زمینه منعقد کرد و در نمایشگاه تلکام 1396 هم یوز کیس‌های کاربردی را با کمک دانشگاه‌های تربیت مدرس و صنعتی شریف در این نسل ارایه کرد.
در سال‌های اخیر همچنین، همراه اول طرح‌های عملیاتی و اجرایی همچون «پروژه MEC که سولوشنی برای پردازش روی لبه شبکه است»، «نمونه‌ای از VR یا واقعیت مجازی»، «نمونه‌ای در حوزه گیمینگ» و... نیز را با موفقیت در کشور به اجرا درآورده بود.
در جدیدترین نمونه از رویکرد کاربردمحور همراه اول در توسعه 5G، این اپراتور توانست در اسفندماه سال جاری، برگزاری موفق اجرای مسابقات ورزش‌های الکترونیک با هدف انتخابی تیم ملی برای بازی‌های جهانی و آسیایی را بر بستر 5G خود به ثبت برساند.
این رویداد ملی با برگزاری 3 مسابقه با محوریت بازی های Efootball ،Fifa 2023 و PUBG mobile بر بستر تکنولوژی 5G همراه اول همراه برگزار شد که برای نخستین بار قدرت شبکه ارتباطی کشور که توسط نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور توسعه یافته است را در عرصه بازی‌های رایانه‌ای به نمایش گذاشت.
فارغ از طرح‌ها و پروژه‌های موفق و عملیاتی مذکور، رویکرد خدمات‌محور توسعه شبکه 5G همراه اول در حوزه‌های کلان همچون اجرای واقعی ابرپروژه «شهر هوشمند» بر بستر شبکه نسل پنج، که به اتصالات سریع و مطمئن نیاز دارد، نیز در دستور راهبرد عملیاتی همراه اول قرار داشته و امید به اجرای طرح‌های کلان و اجرایی بر این شبکه تحول‌آفرین برای اقتصاد کشور را بیش از پیش به واقعیت نزدیک کرده است.

  • ۰۱/۱۲/۲۲

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">