ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای بدون رعایت مقررات کشورها نقض آشکار حقوق بین الملل است، اقدام و همکاری کشورهای همسو با محوریت روسیه و چین را برای استقرار مجموعه ماهواره ای مشابه را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، کاظم جلالی پنجشنبه در آیین آغاز به کار شانزدهمین کنگره بین المللی ناوبری موسوم به اسفرا (SFERA) مسکو که با مشارکت معاون نخست وزیر و وزیر صنعت، رئیس سازمان فضایی فدرال و مقاماتی از دومای دولتی روسیه و شخصیت های خارجی در محل اکسپوسنتر مسکو برگزار شد، افزود: اخیرا استارلینک با استقرار تعداد قابل ملاحظه ای ماهواره کوچک در مدار نزدیک زمین به صورت عملیاتی پوشش اینترنت ماهواره ای را درسراسر جهان آغاز کرده است، اقدامی که بدون توجه به مقررات حاکم، می تواند نقض حقوق و حاکمیت سرزمینی محسوب شود.
وی اظهار داشت: با وجود اعتراض رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران به دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد ( UNOOSA) ، اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU)، شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) و شرکت اسپیس ایکس، هنوز پاسخی دریافت نشده است.
سفیر ایران در مسکو گفت: ما «مقررات حاکم بر ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای در جمهوری اسلامی ایران» را رسما اعلام کرده ایم و از فعالیت تمام اپراتورهای ماهوارهای بر اساس آن استقبال می‌کنیم و خارج از این چارچوب را اقدامی غیرمسئولانه و غیرقانونی می‌دانیم که نه تنها مداخله در امور داخلی ایران محسوب می‌شود بلکه نقض آشکار حقوق بین الملل است.

 

کشورهای همسو، منظومه ماهواره‌ای ایجاد کنند
جلالی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است برای مقابله با این قبیل اقدامات نامشروع و غیرهماهنگ، لازم است که کشورهای همسو، با کمک و محوریت کشورهای صاحب فناوری مانند روسیه و چین منظومه ماهواره ای با قابلیتهای رقابتی ساخته و در فضا مستقر کنند.
وی ادامه داد: با همین نگاه "اسفرا" یک فرصت بی‌نظیر اقتصادی، سیاسی و امنیتی محسوب می‌شود و ما در راستای برنامه بلندمدت همکاری‌های فضایی با فدراسیون روسیه آمادگی و تمایل کامل خود را برای مشارکت و حضور دراین ابرپروژه اعلام می‌کنیم.

سفیر ایران در مسکو: کشورهای همسو، سازوکار اینترنت ماهواره‌ای ایجاد کنند

اسفرا یک ابر پروژه فناورانه روسی در فضا با هدف ایجاد و راه اندازی یک گروه ماهواره ای با هدف ارتباطات مختلف با زمین است.

 

۶ پرتاب ماهواره در یکسال، رخداد بی سابقه در ایران
سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توانمندی های داخلی گفت: جمهوری اسلامی ایران در طی یک دهه گذشته با تمرکز بر توان بومی توانسته است به چرخه کامل صنعت فضایی دست پیدا کند.
جلالی افزود: ایران در یک سال گذشته، ۶ پرتاب به فضا داشته که در تاریخ کشور بی سابقه بوده است.
وی در این زمینه با اشاره به همکاری های تهران – مسکو در حوزه صنعت فضایی گفت: در یکسال گذشته، با همکاری کشور روسیه، ماهواره سنجشی خیام به فضا پرتاب شد و داده های ارزشمند این ماهواره در بخش های مختلف کشور از جمله، کشاورزی، مدیریت شهری و مدیریت بلایای طبیعی قابل استفاده است.
وی همچنین گفت: ایران در زمینه منظومه های ماهوارهای با تمرکز بر کاربری اینترنت اشیاء نیز یک پروژه را با محوریت بخش خصوصی آغاز کرده است.

 

حذف نگاه انحصاری به حوزه فضایی به نفع جهانیان است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشورهای پیشرو در حوزه فضایی تا حد توان باید شرایط را برای رشد و توسعه سایر کشورها فراهم کنند، گفت: بدون شک حذف نگاه انحصاری و تلاش صادقانه برای کاهش شکاف فناوری فضایی میان کشورها، در نهایت به نفع همه جهانیان خواهد بود.
وی ادامه داد: ما بر این باوریم که همکاری های بین المللی بویژه مراودات و تعاملات دوجانبه با کشورهای دوست پیشران فعالیت های فضایی بوده و می تواند موجب ارتقاء سطح هماهنگی ها دو کشور در مجامع بین المللی شود.
جلالی در ادامه آمادگی کامل خود را برای توسعه همکاریهای صلح آمیز فضایی با سایر کشورها بویژه فدراسیون روسیه را اعلام کرد و افزود: دو کشور ایران و روسیه در طی سالهای اخیر، به مرحله جدیدی از تعاملات فنی در عرصه های مختلف فضایی وارده شده اند و امیدواریم با توجه به نگاه مثبت حاضر طرفین، این روند تسریع یابد.

سفیر ایران در مسکو: کشورهای همسو، سازوکار اینترنت ماهواره‌ای ایجاد کنند

این آیین یکی از برنامه های هفته فناوری‌های پیشرفته روسیه بود. پیش از این، نمایشگاه بین المللی "سویاز ۲۰۲۳" به عنوان رویداد برتر سال روسیه در حوزه صنعت اطلاعات و ارتباطات در آیینی با حضور افزون بر ۱۷۰ شرکت از جمله نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران در مسکو آغاز به کار کرده است. 

۶۲ سال پیش در چنین روزهایی و به عبارت دقیق تر در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ برای نخستین بار در جهان، یوری گاگارین فضانورد اهل شوروی با فضاپیمای وستوک-۱ اولین انسانی شد که پا به فضای ماورای جو گذاشت. او به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور به‌طور کامل پیمود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">