ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سهام همراه اول چکش کاری شد

| يكشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۸۹، ۰۲:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

در آستانه عرضه اولیه و 5 درصد سهام همراه اول در فرابورس، کارگزاران با طرح سئوالات و مواردی ، سهام این شرکت را چکش کاری کردند.

به گزارش فارس، شرکت همراه اول در حالی طی روزهای آینده با عرضه 5 درصد معادل 103 میلیون سهم در فهرست شرکت های فرابورسی قرار می گیرد که عصر دیروز جلسه ای 3 ساعته بین کارگزاران و مدیران عامل شرکت همراه اول و تامین سرمایه امین ( به عنوان ارزشگذار شرکت) برگزار شد.

در این جلسه بعد از ارایه مطالبی در خصوص وضعیت عملیاتی و مالی همراه اول و نحوه ارزشگذاری آن (که اکثر موارد در جلسه معارفه اعلام شده بود) کارگزاران حاضر به طرح سئوالات و برخی ابهامات پرداختند. مسئولین همراه اول و تامین سرمایه امین هم با تشریح جزئیات، با نقطه نظرات کارگزاران آشنا شده و اعلام کردند موارد پیشنهادی در ارزشگذاری همراه اول را لحاظ خواهند کرد تا عرضه سهام این شرکت با موفقیت همراه شود.
*پاسخ به وضعیت تعداد مشترکین

براساس این گزارش، یکی از موارد با اهمیت در این جلسه مربوط به سقف تعیین شده در پروانه بهره برداری همراه اول بود. وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول درحالی از برنامه افزایش مشترکین و دربرگیری درصد قابل توجهی از 12 میلیون خودرو خبر داده که برخی از حاضرین به سقف مشترکین همراه اول طبق پروانه استناد می کردند،که صدوقی معتقد بود تعهد شرکت واگذاری 38 میلیونی می‌باشد.

از طرف دیگر به گفته وی علاوه بر اهمیت مشترکین فعال و نه غیر فعال، برای پروانه بهره برداری تعداد مشترک در لحظه مهم بوده که این آمار در شبکه قابل کنترل است.

همچنین به گفته صدوقی همراه اول هم اکنون 30 میلیون مشترک فعال دارد .

محمد آرام هم توجه به خدمات جدید و سودآوری شرکت و نه تعداد مشترکین را متذکر شد و اعلام کرد ارزشگذاری سهام همراه اول براساس تعداد مشترکین نبوده و ملاک درآمد و سودآوری شرکت بود.
* نسبت P/E ملاک باشد یا نه؟

دیگر موضوع مطرح شده در خصوص نسبت P/E شرکت های مشابه در دنیا و مقایسه آن با همراه اول بود. تعدادی از کارگزاران براین باور بودند با درنظر گرفتن شرایط دیگر کشورها و بالابودن این نسبت برای برخی شرکت های خارجی ، نمی توان P/E حدود 9 مرتبه ایی همراه اول را مناسب دانست.از طرف دیگر یکی از کارشناسان معتقد بود به هنگام عرضه اولیه سهام شرکت ها ، سرمایه گذاران به این نسبت و دیگر موارد توجهی نکرده و فقط به سخنان مسئولین بها می دهند.

آرام در پاسخ به این نتکات اعلام کرد در مقایسه نسبت P/E ، وضعیت حدود 600 شرکت خارجی مورد مطالعه قرار گرفته و در صورت اعمال تعدیلاتی می توان از این متغیر برای همراه اول استفاده کرد.وی با بیان اینکه این نسبت نشان دهنده استخراج قیمت است با پشنهاد یکی از حاضرین در خصوص ارایه P/E تعدیل شده همراه اول با هدف قیمت گذاری منطقی و جذب سرمایه و توجیه سرمایه گذاران موافقت کرد.

یکی دیگر از کارشناسان هم اعلام کرد 99 درصد سهامداران براساس P/E خرید می کنند و با توجه به نبود مواردی چون پروانه بهره برداری در دیگر کشورها، این نسبت را قابل تعمیم به همراه اول نمی دانند. بنابراین سهامداران انتظار دارند بعد از عرضه اولیه سهام همراه اول ، این شرکت از سوی مسئولان رها نشود.

آرام هم خاطر نشان کرد: مبنای قیمت گذاری عرضه و تقاضا است.ما نظرات خود را گفته ایم ولی اگر شما کارگزاران می خواهید کارگزاران را توجیه و جذب کنید براساس اطلاعات موجود و شفاف عمل کنید . انچه که دارای اهمیت بالایی است افق سودآوری همراه اول است که با توجه به رشد سالانه 7 درصدی ، شرکتی کاملا " رشدی محسوب می شود.
*نکاتی در مورد ارزشگذاری و جزئیات عرضه سهام

وی در برابر این نکته یکی از حاضرین که اعلام کرد شما با اعلام ارزش 9.8 هزار میلیارد تومانی همراه اول، قیمت سهام آن را خبر دادید پاسخ داد: ما به عنوان شرکت تامین سرمایه امین ارزشگذاری همراه اول را انجام دادیم و نه قیمت گذاری و ما گزارش می دهیم و نه خبر. علاوه بر این اعلام ارزشگذاری 9.8 هزار میلیارد تومانی کل شرکت همراه اول به معنای ارزش سهام آن نیست. دراین رابطه پشنهاد داده ایم عرضه سهام این شرکت کمتر از ارزش واقعی آن باشد تا برای همگان جذاب باشد. این درحالی است که ارزش بلوک مدیریتی سهام یک شرکت با ارزش هر سهم متفاوت است. بنابراین برگزاری چنین جلساتی برای دریافت نقطه نظرات کارشناسی و اعمال آنها در ارزشگذاری سهام است.

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه امین ، روش عرضه سهام همراه اول در حالی همان روش معمول حراج خواهد بود که این شرکت در صورت باقی ماندن مقداری از 5 درصد سهام عرضه شده همراه اول ، اقدام به خرید خواهد کرد.

آرام گفت: با توجه به عرضه 103 میلیون سهم همراه اول ، سهمیه هر ایستگاه کارگزاری حدود 200 هزار سهم خواهد بود. این عرضه طی روزهای آینده وبعد از نهایی شدن ثبت سرمایه جدید و 206 میلیارد تومانی در اداره ثبت شرکت ها و درج در فهرست شرکت های فرابورسی انجام می شود.

به گفته آرام ، اعمال افزایش سرمایه از محل صرف سهام به عهده مجمع بوده که بعد از عرضه اولیه سهام بررسی خواهد شد.همچنین درحالی مجموعه های حقوقی و بانکی خواهان خرید سهام همراه اول هستند که 5 درصد دوم از سهام این شرکت طبق تعهد شرکت مخابرات به عنوان سهامدار عمده و 100 درصدی، به صورت تدریجی عرضه خواهد شد.
*پاسخ مدیرعامل به چند سئوال

در قسمت های پایانی این جلسه صدوقی هم به سئوالات دیگر کارگزاران حاضر پاسخ داد . وی با اشاره به اینکه سرانه هزینه سالانه مخابراتی دیگر کشورها بیش از 20 دلار و در ایران بسیار پایین است خاطر نشان کرد:تاکنون قانونی و موردی برای تغییر اپراتور مشترکین وجود نداشته است. ازطرف دیگر با توجه به پیش شماره اختصاصی هر استان، تغییر اپراتور ممکن نیست.

وی همچنین در مورد وضعیت سپرده گذاری های بانکی همراه اول هم توضیح داد: از حدود 168میلیارد تومان سود بانکی ، 92 میلیارد تومان در 6 ماه اول دریافت شده است.این در حالی است که از شرکت های زیر ساخت ، مخابرات و شرکت های استانی مخابرات به ترتیب 915، 600 و 700 میلیارد تومان طلب داریم.

صدوقی با بیان اینکه در پی عرضه 10 درصد سهام شرکت در فرابورس از تخفیف مالیاتی 10 درصدی برخوردار خواهیم شد ادامه داد: گزارش 8 ماهه شرکت را 10 تا 15 آذر ماه منتشر می کنیم.

  • ۸۹/۰۹/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">