ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مهیا نشدن شرایط دسترسی برخط برای سازمان امور مالیاتی در کنار اطلاع رسانی ضعیف وزارت راه و شهرسازی سبب شده تا مهمترین پایه مالیاتی کشور در حوزه ساماندهی بازار مسکن به تاخیر بیفتد.

به گزارش فارس، مسیر پر پیچ و خم مالیات بر خانه‌های خالی پس از توقف پنج ساله پشت بی‌عملی عباس آخوندی برای راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان اکنون به ایستگاه اختلاف وزارت راه و شهرسازی با سازمان امور مالیاتی برای صدور تعرفه رسیده است.

پایه مالیاتی که به دلیل نقش‌داشتن در خروج تقاضای سرمایه‌ای بازار سرپناه مردم از نان شب برای اتمسفر مسکن کشور واجب‌تر است در شرایط کنونی در گیر و داد 2 نهاد دولتی قرار گرفته  و در شرایطی که مقرر بود از ابتدای دی ماه تعرفه مالیات بر خانه‌های خالی صادر شود، با گذشت 11 روز از این تاریخ همچنان شاهد صدور تعرفه نیستیم.

بر همین اساس واکاوی جزئیات اختلاف وزارت راه و شهرسازی می‌تواند زمینه شفافیت و در نهایت حل این مسئله را مهیا کرده و یکی از مهمترین پایه‌های مالیاتی کشور به مسیر اجرا هدایت شود.

 

*ماجرای اختلاف وزارت راه و سازمان امور مالیاتی در شناسایی خانه‌های خالی

مسئله اختلاف وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی از جایی شروع شد که پس از آغاز فرآیند تشخیص واحدهای مسکونی توسط سامانه ملی املاک و اسکان، اطلاعات این واحدهای به طور تدریجی برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شد.

به استناد مصاحبه وزیر سابق راه و شهرسازی در 28 اردیبهشت‌ماه سال جاری، از زمان آغاز اجرای طرح سامانه ثبت املاک، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به سازمان امور مالیاتی توسط وزارت راه معرفی شده که به موجب قانون باید مالیات از آن‌ها اخذ شود.

در این شرایط با وجود تاکید وزارت راه بر ارائه اطلاعات واحدهای مسکونی خالی، مسئولان سازمان امور مالیاتی به طور مکرر از نرسیدن اطلاعات به این سازمان خبر دادند، بر این اساس، معاون سازمان امور مالیاتی در مهر ماه سال جاری گفت:« تا به امروز وب سرویس رسمی ارسال داده‌های خانه‌های خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی تحویل داده نشده است.»

بر این مبنا به نظر می‌رسد، وزارت راه و شهرسازی تاکنون به دلایل نامعلوم از مبادی قانونی اطلاعاتی یعنی سامانه «mtls» به وزارت راه و شهرسازی ارائه نکرده است اما از سایر مسیرهای غیر رسمی، فهرست اطلاعات واحدهای مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده است.

مسئله‌ای که متولیان این موضوع در سازمان امور مالیاتی به آن اذعان کرده و ادعا کردند، وزارت راه و شهرسازی بخشی از اطلاعات خانه‌های خالی را از طریق سی دی «دیسک فشرد» به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده‌است.

به استناد آخرین اظهارات معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، تاکنون اطلاعات یک میلیون و 740 هزار واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است.

 

*چرا سازمان امور مالیاتی اطلاعات خانه های خالی را ناقص تلقی می‌کند

بر همین اساس، پس از مدت‌ها کشمکش درباره اطلاعات واحدهای مسکونی خالی بین 2 نهاد دولتی، سرانجام، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی از راز سر به مهر این مسئله پرده برداشت و به‌طور دقیق منظور این سازمان از نقص اطلاعات را عنوان کرد. بنابر اظهارات این مقام مسئول، اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه که از طریق CD ارائه شد مخدوش و ناقص است، زیرا تاریخ و مدت زمان خالی بودن ملک مهم است.

مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی اخیرا در یک نشست خبری گفته است: «هر واحد مسکونی طبق قانون می‌تواند 120 روز خالی باشد که در اطلاعات وزارت راه رعایت نشده است. افراد تا پایان دی ماه فرصت دارند نسبت به تعیین تکلیف خانه خالی اقدام کنند اما زودتر از موعد اطلاعات داده شد. همچنین آیین‌نامه‌های مربوط به خانه‌های خالی نهایی نشده است.»

در همین راستا به نظر می‌رسد، 2 نکته در اطلاعات وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مشخص نبودن زمان خالی بودن واحدهای مسکونی در کنار مهلت باقی‌مانده برای تکمیل فرآیند خوداظهاری دلیل ناتوانی سازمان امور مالیاتی برای صدور تعرفه مالیات بر خانه‌های خالی است.

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد، وزارت راه و شهرسازی واحدهای مسکونی را خالی تلقی کرده مالک این واحدها در فرآیند خوداظهاری شرکت نکرده است.

در این شرایط با توجه به مهلت داشتن مالکان پس از ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی سبب شده تا این سازمان این فرض را در نظر بگیرد که ممکن است یک مالک اطلاعات خوداظهاری خود را پس از ارائه اطلاعات از سوی وزارت راه به سامانه ملی املاک و اسکان وارد کرده و برگه تعرفه مالیاتی به اشتباه برای او صادر شود.

 

*وزارت راه کیفیت اطلاعات خانه‌های خالی را شفاف کند

ادعای سازمان امور مالیاتی در این باره با توجه به نبود دسترسی برخط به این سازمان برای سامانه ملی املاک و اسکان و همچنین روند بسیار ضعیف اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی برای فرآیند خوداظهاری همه مردم در سامانه می‌تواند منطقی تلقی شود، هرچند به اذعان سازمان امور مالیاتی اطلاعات 10 هزار مسکن خالی مورد وثوق این سازمان است و این سازمان باید فرآیند صدور تعرفه مالیات بر خانه‌های خالی برای این 10 هزار مسکن را شروع کند.

با توجه به ماجرای اتفاق افتاده تاکنون وزارت راه و شهرسازی اظهارنظری پیرامون نحوه ارائه و کیفیت اطلاعات واحدهای مسکونی خالی نداشته و به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که این وزارت‌خانه مشابه سازمان امور مالیاتی نسبت به شفاف‌سازی اختلاف با این سازمان اقدام کرده و زمینه حل مسئله در اسرع وقت را فراهم کند تا بدین وسیله بازار مسکن بیش از این تحت فشار خلاء حضور مالیات بر خانه‌های خالی و جولان تقاضای سرمایه‌ای قرار نگیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">