ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شهرداری اپلیکیشن تاکسی‌یاب می‌‌زند

| يكشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۰۳ ق.ظ | ۰ نظر

در حالیکه مسئولان اجرایی کشور صراحتا معتقدند از سرعت تکنولوژی غافل شده و خلأ ناشی از تاکسیهای موبایلی را ندیده‌اند اما نمی‌توانند آنها را از سیستم حمل‌ و نقل فعلی به واسطه جذابیت هزینه‌ای و کیفیتی که برای مردم ایجاد می‌کنند، حذف کنند.

به گزارش تسنیم، نخستین استارت‌آپ مبتنی بر اپلیکیشن سفارش‌دهی سرویس‌های حمل‌ونقل کشور، سال گذشته خدمات خود را رسما در ایران به صورت آنلاین آغاز کرد.

همانطور که درباره رسالت این استارت‌آپ گفته شد، با استفاده از اپلیکیشن فارسی و کاملا بومی این سرویس و نصب آن روی گوشی‌های تلفن همراه، افراد می‌توانند در هر نقطه از شهر با چند کلیک ساده درخواست تاکسی کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن این خدمت به آنها ارایه می‌شود.

این امکان که به وسیله رشد فناوری و نهادینه شدن مفهوم استارت‌ آپ ها ایجاد شده با استفاده از روشهای نوین الکترونیکی، سیستمهای سنتی و قدیمی را به سیستم های مدرن ارایه خدمت بدل می‌ کند.

ماحصل فعالیت این اپلیکیشن در زمینه حمل‌ و نقل نیز سرویس سریع‌ تر و قیمت به صرفه‌ تر خواهد بود.

جذابیت هزینه‌ ای این سرویس ها به اندازه‌ ای است که رشد فعالیت های آنها از سال گذشته به شکل نمایی شده و اکنون دو برند مستقل و پرنفوذ در تهران به رقابت جدی در این عرصه مشغول هستند.

مسئولان اجرایی و دستگاه‌های ذی‌صلاح هم که اغلب چشم‌اندازی در حوزه فناوری ندارند، در برابر چنین رشدی یکباره شاهد از دست رفتن پتانسیل بالقوه این بخش از بازار بودند که اکنون نیز خود به آن معترف بوده و شدیدا دنبال توسعه بسترهایی مشابه و به قولی کپی‌کاری افتاده‌اند.

 

*آژانس های موبایلی بسیار ارزشمند هستند*

مسعود طبیبی –مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور- در برنامه‌ای تلویزیونی با انتقاد از عملکرد آژانس‌های موبایلی که اسم آنها را خدمات سفر موبایل پایه گذاشت، اظهار کرد: رشد فناوری منجر به توسعه و راه‌اندازی این خدمات شد و از آن جهت که مبتنی بر فناوری است، با ماهیت موضوع خدمات سفر موبایل پایه مشکلی نداریم.

وی افزود: اما با شکل پیاده‌سازی و ارائه خدمات آنها مشکل جدی داریم و باید مقامات به صورت جدی‌تر به مقوله فعالیت آنها رسیدگی کنند.

او با بیان اینکه در آژانسهای موبایلی، شهروندان می‌توانند با استفاده از یک اپلیکیشن مبتنی بر تلفن همراه درخواست تاکسی یا وسیله سفر داشته باشند، ابراز کرد: در حال حاضر با توسعه این ابزار فرقی بین تاکسی با یک وسیله عادی (پلاک شخصی) نیست. افرادی که در این سیستم فعالیت می‌کنند مدعی هستند که خدمات حمل‌ونقل به مسافر ارائه نمی‌دهند و تفسیرشان ارائه خدمات رایانه‌ای است که این موضوع دور زدن قانون محسوب می‌شود.

طبیبی همچنین گفت: اسنادی که از رانندگان و متقاضیان ارائه خدمت حمل‌ونقل در دو سیستم آژانس موبایلی دریافت می‌شود قابل اثبات و استناد نیست و از این منظر می‌تواند از نظر شکلی و امنیتی با چالش مواجه شود.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با این حال ماهیت خدمات آژانسهای موبایلی را ارزشمند دانست و با تشکر از توسعه دهندگان این خدمات، درباره بی‌قانونی که در حال حاضر صورت می‌گیرد، گفت: طبق ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون تمرکز امور مربوط به حمل‌ونقل، مدیریت کلیه عملیات مربوط به حمل مسافر در کشور برعهده شهرداریهاست و کسانی که متقاضی ورود به این حوزه هستند باید مجوزهای لازم را از شهرداریها دریافت کنند.

وی با تأکید بر اینکه آژانسهای موبایلی مجوزهای لازم را از ارگانهایی مانند شهرداریها دریافت نکرده‌اند و این موضوع پیگیری تخلفات و خواسته‌های شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند، اذعان کرد: مردم در مواجهه با این سیستم که هیچگونه مجوزی ندارد، گمان می‌کنند فعالیتشان قانونی است و لذا ممکن است راحتی خیال و طیب خاطر آنها مخدوش شود.

مدیر اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با بیان اینکه در حال حاضر دو گزینه محبوب در تهران برای ارائه خدمات آژانس موبایلی وجود دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم با حذف آنها شهروندان را از تکنولوژی محروم نکنیم اما اعتقاد داریم استفاده از این تکنولوژی باید براساس مر قانون باشد.

وی افزود: بر این اساس از کلیه شرکتهای نرم‌افزاری موبایل پایه خواستیم تا بیایند و استانداردهای لازم را در این حوزه با کمک هم تدوین کنیم.

او با اشاره به فراخوان ۱۵ آذر ماه برای دعوت از کلیه شرکتهای موبایل پایه برای راه‌اندازی خدمات مشابه تاکسی موبایلی، گفت: در این روش شهروندان با استفاده از نرم‌افزارهای موبایلی در هر کجای شهر می‌توانند درخواست تاکسی بدهند.

طبیبی تصریح کرد: در این سیستم نزدیکترین ماشین به من ارائه می‌شود که می‌تواند یک ماشین شخصی احراز هویت شده با سندی که نزد شرکت ارائه کننده خدمات گذاشته است، باشد یا تاکسی. در این شیوه رانندگان با ستاره‌هایی که از مسافران می‌گیرند برای سفرهای بعدی اولویت‌بندی می‌شوند و نرخ در این سیستم بسیار خوب است.

وی افزود: اگر الان اقدام به حذف برنامه‌های ارائه خدمات آژانس موبایلی کنیم، ممکن است اینطور برداشت شود که خواسته‌ایم مردم را از خدمات ارزان‌تر محروم سازیم.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با بیان اینکه تا حال حاضر ۳۶ هزار وسیله نقلیه ما در سطح شهر نوسازی شده است و تاکسیرانان ۵۷۰ هزار تومان قسط نوسازی خودروهایشان را می‌پردازند، ابراز کرد: ما در اتحادیه موظف هستیم در قبال این اقدام، برای تاکسیرانان شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانند اقساطشان بپردازند و علاوه بر این توجه دیگران را هم به طرح نوسازی جلب کنیم لذا فکر می‌کنم حق راننده تاکسی ماست که دارای اولویت خدمات‌دهی در این بسترهای نوین باشد.

طبیبی افزود: در این طرح متاسفانه از رانندگان تاکسی سازمان تاکسیرانی شهر تهران، تعداد محدودی فعالیت می‌کنند ولی می‌تواند تاکسی یا رانندگان تاکسی را در این روش جای داد.

او همچنین خاطر نشان کرد: برخی سازمانهایی که در این حوزه فعالیت دارند، به دنبال راه‌اندازی خدمات مشابه از طریق ارائه اپلیکیشن موبایل هستند تا آن را تحت لایسنس‌های تاکسیرانی ارائه کنند و تنها به تاکسیرانها ارائه دهند که با این موضوع مخالف هستم و باید اجازه ایجاد رقابت در بازار دهیم.

 

*شهرداری هم اپلیکیشن تاکسی موبایلی می‌زند*

میثم مظفر-رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران- نیز در ارتباطی تلفنی با این برنامه درباره چگونگی نظارت شهرداری بر سیستم تاکسیرانی گفت: براساس قانون مصوب مجلس و هیات وزیران، هر وسیله‌ای که بخواهد اقدام به جابجایی مسافر در حوزه حمل‌و‌نقل درون شهری کند باید از شهرداری مجوز داشته باشد.

وی افزود: در نیای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات باید عرضه و تقاضای سفر را بصورت هوشمند داشته باشیم اما واقعیت مطلب این است که این مجموعه‌های فعال در تهران فاقد هرگونه مجوز از شهرداری و ارگانهای دیگر هستند.

او خاطر نشان کرد: حتی سرور فعالان کنونی بازار حمل‌ونقل به شکل هوشمند در خارج از کشور است، همچنین همه اینها باید مجوز حمل‌ونقلی داشته باشند تا امنیت اجتماعی شهر به مخاطره نیفتد.

رئیس سازمان تاکسیرانی با تأکید بر اینکه بخش زیادی از ترافیک شهر بخاطر فعالیت افراد دو شغله در حوزه حمل‌ونقل شهری است، ابراز کرد: متأسفانه این اپلیکیشنهای موبایلی تخلفات بی‌شماری دارند که امنیت اجتماعی شهر را به مخاطره انداخته است.

مظفر در بخش دیگری از سخنانش گفت: مناقصه‌ای برگزار کردیم که در آن شش شرکت برتر براساس RFP ما فعال شدند و در این مناقصه روی صد تاکسی تهران عملیات پایلوت صورت گرفت و نتایج خوبی هم حاصل شد.

وی افزود: اما دو شرکت فعال در این حوزه که الان مطرح هستند حاضر نشدند در این مناقصه شرکت کنند زیرا برای خودشان اقتدار در حوزه مسافربرهای شخصی و خارج از قاعده قائل بودند.

او گفت: امیدواریم اپلیکیشن تاکسی یاب را به سرعت در تاکسیرانی توسعه دهیم تا شهروندان به سمت استفاده از سیستمهایی که مجوز قانونی دارند، بیایند.

مظفر همچنین خطاب به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این سازمان می‌تواند بستر آی‌تی شرکتهای فعال کنونی را قطع کند و ما هم در تاکسیرانی تهران بخشهای حقوقی را پیگیری می‌کنیم.

 

*فعالیت تاکسیهای موبایلی فعلی غیرقانونی است*

سید مهدی میرمهدی کمیجانی –رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران- نیز در بخش دیگری از برنامه روی خط تلفنی حاضر شد و با بیان اینکه اتحادیه ما هیچ مجوزی برای خدمات خودرویی دو شرکت کنونی آزانس موبایلی صادر نکرده است، گفت: تنها دو پروانه برای این دو شرکت با موضوع تولید نرم‌افزار و کافی‌نت صادر کردیم ولی متأسفانه از این پروانه در حوزه خودرویی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این شرکتها استارت‌آپ هستند، ابراز کرد: اگر دنبال کسب‌وکار هستند باید مجوزهای مورد نیاز را از اتاق اصناف تهران دریافت کنند زیرا این کاری که الان انجام می‌دهند با توجه به مجوزهایی که برای آنها صادر کرده‌ایم، از نظر ما غیر قابل قبول است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">