ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

طرح مجلس برای گسترش استفاده از لینوکس

| چهارشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۸۴، ۱۰:۴۰ ق.ظ | ۰ نظر

*امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین زیر ساختهای توسعه در کشورهای دنیا شناخته شده است و رشد روزافزون این فناوری در کشورهای توسعه یافته، شکاف دیجیتال بین این کشورها و کشورهای در حال توسعه را زیادتر می‌کند.
در همین راستا و با توجه به اهمیت این موضوع در کشور,جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهوری , کسب استقلال و توجه بیشتر دولت به جایگاه نرم افزارهای رایانه ای را خواستار شدند .
در این نامه با بیان اینکه مقوله نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز یکی از حوزه‌هایی رشد فناوری اطلاعات در دنیا است که پس از 20 سال تلاش برای آزادی نرم‌افزار امروزه باعث پیشرفت و تحولی عمیق در حوزه فناوری اطلاعات شده است ,برسیاست گذاری در خصوص توسعه این حوزه نرم افزاری و همکاری و هماهنگی ارگانهای مختلف دولت در راستای تحقق آن تاکید شده است.
همچنین ذکر شده است که عدم توجه به‌موقع به نرم‌افزارهای کاربردی به عنوان زیربنای فنی توسعه فناوری اطلاعات در کشور , مشکلاتی برای مسائل امنیتی , اقتصادی و وابستگی نرم افزاری ایران به شرکت های بزرگ نرم افزاری خارجی را ایجاد می کند .

بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکلات در آینده بهتر است که راه‌کارهای زیر در نظر گرفته شود .
* در نظر گرفتن جایگاه این نرم‌افزارها در مصوبات دولت در برنامه چهارم توسعه و چشم‌انداز بیست ساله کشور
* آموزش کارکنان دولت و اعطای امتیاز به افرادی که دوره‌های آموزشی این نرم‌افزارها را بگذرانند مانند دوره گنو/لینوکس فارسی
* تهیه و ابلاغ بخشنامه برای جایگزینی سامانه عامل لینوکس به‌جای ویندوز در سمت خادم به کلیه دستگاه‌های دولتی در طرحهای جدید و طرحهای قبلی (به شرطی که موجب اختلال در عملکرد سازمان نشود)
* اعطای امتیازهای ویژه برای شرکتهایی که در حوزه نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز محصول تولید کرده اند

* تدوین برنامه‌هایی جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در این حوزه و ...
همچنین ضروری است دولت محترم به جهت پیشنهادهای مطرح شده برنامه‌ریزی جدی در وزارتخانه‌های آموزش پرورش، علوم تحقیقات فناوری، فناوری اطلاعات ارتباطات و سایر دستگاه‌های دولتی انجام دهد. به علاوه با توجه به جدید بودن این موضوع، مبنای حقوقی استفاده از این گونه نرم‌افزارها نیاز به توسعه و تدوین لوایح قانونی دارد که انشاا... با ارائه این لوایح توسط دولت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.
*روابط عمومی طرح ملی نرم افزارهای آزاد/متن باز

  • ۸۴/۰۸/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">