ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عملکرد «سامانه مدیریت خدمات دولت» تشریح شد

| سه شنبه, ۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۵ ق.ظ | ۰ نظر

رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور با تشریح جزئیات سامانه مدیریت خدمات دولت به آدرس mardom.ir، گفت: دسترسی به خدمات دستگاه‌های اجرایی از طریق این سامانه امکان‌پذیر است.

به گزارش سازمان امور اداری و استخدامی «شراره بخت‌جو»  گفت: طراحی و راه‌اندازی «سامانه مدیریت خدمات دولت» به استناد نقشه راه دولت الکترونیک سال ۱۳۹۳ و همچنین مصوبه شورای‌عالی اداری در اسفندماه ۱۳۹۵، تکلیفی برای سازمان اداری و استخدامی کشور بود که خوشبختانه توانستیم آن را به مرحله پیاده‌سازی برسانیم.

وی ادامه داد: سامانه مدیریت خدمات دولت (به آدرس mardom.ir) که یک درگاه واحد برای اطلاع‌رسانی خدمات محسوب می‌شود، شامل چهار زیرسامانه تحت عناوین «سامانه مدیریت خدمات دولت؛ ویژه دستگاه‌های اجرایی»، «سامانه ملی خدمات دولت؛ ویژه مردم»، «سامانه پیگیری خدمت؛ ویژه مردم» و «سامانه راهبری میز خدمت؛ ویژه دستگاه‌های اجرایی» می‌شود.

رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه با اشاره به دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمت در این سامانه، اظهار داشت: در این سامانه، ۱۶۱ دستگاه اجرایی اعم از دستگاه دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی از جمله بانک‌ها، شهرداری‌ها، استان‌داری‌ها و ... و ۲۵۷۸ کاربر که نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در این سامانه هستند، به ارائه ۵۷۸۵ خدمت می‌پردازند.

بخت‌جو با اشاره به اینکه این سامانه در نمایشگاه الکامپ (نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) سال گذشته رونمایی شد، بیان داشت: سال گذشته بخش «سامانه مدیریت خدمات دولت؛ ویژه دستگاه‌های اجرایی» رونمایی شد اما در حال حاضر زیرسامانه‌های متنوعی در آن ایجاد شده است تا سامانه را به سمت خدمت‌رسانی به مردم نیز پیش ببریم. با وجود عناوین استاندارد و شناسنامه خدمات در «سامانه مدیریت خدمات دولت؛ ویژه دستگاه‌های اجرایی»، اطلاعات به‌روز و قابل اتکایی برای دستگاه‌های اجرایی در راستای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ در حوزه دولت الکترونیک تأمین می‌شود؛ همچنین کمک بزرگی به شناسایی موازی‌کاری‌ها می‌کند چون خدمات تکراری میان دستگاه‌ها شناسایی می‌شوند.

رییس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور در اشاره به دستاوردهای زیرسامانه «سامانه ملی خدمات دولت؛ ویژه مردم»، در خدمت‌رسانی به شهروندان تصریح کرد: این سامانه امکان دسترسی آسان و سریع به خدمات دستگاه‌های اجرایی، و اطلاعات متمرکز و به‌روز درخصوص این خدمات را به شهروندان ارائه می‌کند.

مهندس بخت‌جو با بیان این‌که این سامانه قابلیت پیگیری خدمت را دارد، گفت: در زیرسامانه «پیگیری خدمت؛ ویژه مردم» (در سامانه mardom.ir)، امکان پیگیری وضعیت خدمت درخواستی و نظرسنجی درخصوص آن برای مردم وجود دارد که در حال حاضر در مرحله پایلوت در تعدادی از دستگاه‌های اجرایی و سه استان است.

وی ادامه داد: در مرحله دریافت خدمت پیامکی حاوی کد پیگیری برای خدمت‌گیرنده ارسال می‌شود که وی می‌تواند روند ارائه خدمت را از طریق زیرسامانه «پیگیری خدمت؛ ویژه مردم»، مشاهده کند. همچنین این کد پیگیری هم‌زمان به سازمان اداری و استخدامی کشور نیز ارسال می‌شود و این سازمان نیز از این طریق در جریان کیفیت ارائه خدمات قرار می‌گیرد.

 بخت‌جو با بیان اینکه در مرحله دریافت خدمت نیز پیامکی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور حاوی نظرسنجی میزان رضایت خدمت‌گیرنده از دستگاه اجرایی مورد نظر ارسال میشود، تا این سازمان با توجه به دید فرابخشی‌ و اِشرافی که به کلیه خدمات دارد، به کمک نظرسنجی و مشارکت مردمی بتواند دستگاه‌های اجرایی را در بهبود ارائه خدمات راهبری و هدایت کند.

رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه توضیحات خود به زیرسامانه «راهبری میز خدمت؛ ویژه دستگاه‌های اجرایی» (در سامانه mardom.ir) اشاره کرد و گفت: به استناد ماده (۱۷) مصوبه حقوق شهروندی و همچنین دستورالعمل میز خدمت حضوری و الکترونیکی که در آذرماه ۹۶ ابلاغ شد، سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف به راهبری میز خدمت شد و همچنین کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند میز خدمت حضوری خود را مستقر و میز خدمت الکترونیکی خود را نیز راه‌اندازی کنند.

 بخت‌جو افزود: تا قبل از راه‌اندازی این زیرسامانه، مکاتبات زیادی بین دستگاه‌های اجرایی و سازمان اداری و استخدامی کشور برای تکمیل و ارزیابی فرم های میزخدمت صورت می‌گرفت که باعث می‌شد روند ارزیابی به کندی صورت بگیرد اما با استقرار زیرسامانه «راهبری میز خدمت؛ ویژه دستگاه‌های اجرایی»، کلیه مراحل ارزیابی میزخدمت حضوری و الکترونیکی دستگاه‌ها در سامانه امکان-پذیر است و شبکه‌ای از ارزیابان میزخدمت در کشور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این زیرسامانه در ۳۰ دستگاه ستادی و در واحدهای استانی قزوین، هرمزگان و خوزستان به صورت پایلوت در مرحله اجرا است و امیدواریم به‌زودی در کل کشور فراگیر شود.

رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا به تسریع پیادهسازی سامانه mardom.ir منجر شد، گفت: ابلاغیه‌های رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاه‌های اجرایی درخصوص ارائه خدماتشان به صورت الکترونیکی با توجه به شرایط ویژه کشور در زمان شیوع ویروس، باعث شد دستگاه‌ها شناسنامه‌های خدمات خود را سریع‌تر در این سامانه تکمیل کنند.

 بخت‌جو در ادامه تصریح کرد: عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این سامانه به صورت مستمر رصد شده و در ارزیابی عملکرد سالانه آنان تأثیر بسزایی دارد.

  • ۹۹/۰۸/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">