ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فاصله اندک تا حاشیه‌نشینی

| چهارشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۰۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - حوزه ICT ایرانی رقابت نهادهای متولی در صدور مجوز‌های موازی را کم داشت که آن هم جور شد. هفته گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی به 6 شرکت مجوز اپراتوری ویدئویی داد که کمی قبل‌تر سازمان صدا و سیما نیز مجوز مشابهی را در اختیار چند شرکت دیگر گذاشته بود.

اختلافات این دو نهاد در حوزه‌های مختلف موضوع جدیدی محسوب نمی‌شود، اما ورود آنها به نبرد صدور مجوزهای مشابه در حوزه ICT جدید محسوب می‌شود.

صدور کارت‌های الکترونیکی که به اشتباه کارت‌های اعتباری هم نامیده می‌شود، از دیگر حوزه‌های موازی‌کاری نهادهای مختلف محسوب می‌شود. حالا هر نهادی قصد اجرای طرحی را داشته باشد، اول کارت آن و سپس کارتخوان‌های آنها را تهیه و توزیع می‌کند تا به این ترتیب میلیاردها تومان صرف انجام کاری شود که آثار بود و نبود آن ملموس نیست. این موضوع که در نوع خود گزارش جالب توجهی خواهد بود از کارت الکترونیکی مرزنشینان تا کارت ملی هوشمند را در بر می‌گیرد. اما بی‌توجهی به استفاده از زیرساخت‌ها و موازی‌کاری در حوزه ICT نیز موضوع جدیدی محسوب نمی‌شود.

همین چندی پیش بود که یک مقام مسوول در حوزه دولت الکترونیکی، علت عقب‌ماندگی دولت در اجرای این طرح را وجود نگاه‌ها و عملکردهای جزیره‌ای دانست. به دلیل همین تاخیرها در اجرا بود که وزیر دادگستری، دستفروشان را در استفاده از خدمات الکترونیکی، موفق‌تر از دولت دانست. اما عملکرد جزیره‌ای و بی‌توجهی دستگاه‌های مختلف در کشور به برنامه‌ها و مصوبات مرتبط با حوزه ICT نیز موضوع جدید محسوب نمی‌شود.

آری، اختلاف‌نظرها، موازی‌کاری‌ها، تعدد متولیان، عملکردهای جزیره‌ای و غیره، هیچکدام جدید نبوده و سال‌هاست که بخش کوچکی از مشکلات ساختاری حوزه ICT هستند. به همین جهت بود که شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد تا شاید چاره‌ای باشد بر ناچاری‌ها. اما اکنون شاهد آن هستیم که دبیر این شورا در کنار مسوولیت دولتی، خود در افتتاحیه‌های مراسم‌ها و طرح‌های موازی حضور یافته و به عبارتی در حال حل شدن در انبوه این مسایل است.

این در حالیست که عالی‌ترین مقامات کشور که حرف آخر را در زیرمجموعه‌های خود می‌زنند، همگی در شورای عالی فضای مجازی عضویت دارند و انتظار آن بود که اگر به علت اختلاف دیدگاه‌ها، فرصت به بحث و بررسی درباره تدوین نقشه راه ICT کشور نمی‌رسد، حداقل بخشی از مسایل و تداخلات کهنه در حوزه‌های اجرایی خود را رفع و رجوع کنند.

قدر مسلم کسی خواستار تضعیف جایگاه راهبری شورای عالی فضای مجازی نیست، اما اگر این شورا به سرعت سرنوشت خود را در دست نگیرید، تا رفتن در زمره حاشیه‌نشینان حوزه ICT فاصله زیادی ندارد. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">