ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فعال شدن دلال های اپراتور سوم

| شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۸۸، ۱۱:۰۱ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - پس از آن که برنده مزایده اپراتور سوم ایران یعنی شرکت اتصالات امارات متحده عربی به دلایل نا معلومی به تعهدات خود برای ارایه ضمانت های لازم عمل نکرد، این شرکت طبق مقررات از پیش تعیین شده از دریافت پروانه فعالیت در کشورمان منع شد.

از آن زمان به بعد نیز به واسطه فضای انتخاباتی حاکم بر کشور از یک سو و تغییر کابینه از سوی دیگر،‌ موضوع نحوه انتخاب سومین بهره بردار شبکه ارتباطات سیار کشور، به حاشیه رفت.

آخرین اخبار نیز حکایت از تشکیل کمیته هایی متشکل از نمایندگانی از دولت و مجلس برای تصمیم گیری نحوه برگزاری مجدد مزایده مطرح شد که تا کنون نیز اخبار دقیق و روشنی از این کمیته منتشر نشده است. اگرچه این سازمان تنظیم مقررات کشور است که طبق قوانین مسوولیت برگزاری مزایده را به عهده دارد، لیکن بنا بر مصالحی، ظاهرا تصمیم گیری در این خصوص به سطحی کلان تر یعنی دولت واگذار شده است.

اگرچه از کم و کیف نظر دولت که قاعدتا از مجاری وزارت ارتباطات جزییات آن اعلام خواهد شد نیز تا کنون اطلاع دقیق و روشنی در دست نیست.

در این میان اما بازار شایعات،‌ تخریب رقبای احتمالی و سیاسی کاری در اجرای پروژه اپراتور سوم بسیار داغ است. منبع اصلی انتشار اخبار غیر رسمی و بعضا جهت دار نیز،‌ دلال های فعال در این مزایده محسوب می شوند.

در حال حاضر تعدادی از دلال های داخلی که یکی از آن ها دارای شناسنامه ای روشن و شناخته شده در حوزه ارتباطات کشور است،‌ با بهره گیری از برخی رسانه ها و حتی در قالب ارسال پیامک سعی در انتشار اخبار القایی و اقناعی در خصوص شکل و نحوه برگزاری، تخریب رقبای احتمالی و فراهم آوری زمینه های سیاسی کاری در برگزاری این مزایده هستند.

این که دلال شناخته شده در موضوع اپراتور سوم را گویی نمی توان مهار کرده و این مجموعه با روش های خاص خود و با بهره گیری از برخی رسانه ها به انتشار اخبار جهت دار و مطلوب خود می پردازند، موضوعی است که جا دارد تا نهادهای مسوول به آن رسیدگی و نسبت به جلوگیری از ایجاد فضای ناسالم رقابتی اقدام لازم را به عمل آورند.

اما موضوع مد نظر نگارنده صرفا به خود دلال مذکور یا سایر دلال های فعال در پروژه اپراتور سوم باز نمی گردد. چراکه مساله فعال شدن این دلال ها، خود معلول یک علت و شرایط است. مساله جالبی که گاه از یکی از دلال های این پروژه مشاهده می شود به انتشار سریع تر برخی از اخبار از مراجع رسمی باز می گردد.

ولی علت گسترش فعالیت این دلال ها بازهم تنها به در اختیار داشتن یک رانت اطلاعاتی یا اعمال نفوذ در برخی از پروسه های تصمیم سازی مربوط نمی شود.

موضوع اصلی در این میان به عدم ایفای نقش فعال و به هنگام نهاد متولی این امر یعنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات باز می گردد. به این مفهوم که مادامیکه این سازمان و سایر نهادهای ذیربط و مسوول اقدام به در اختیار گرفتن فضای عمومی در این پروژه نکنند، دلال ها وارد عمل شده و به جای ایشان نقش آفرینی می کنند.

نتیجه شکل گیری فضای مساعد برای فعالیت دلال ها و واسطه های پروژه اپراتور سوم تلفن همراه کشور نیز به ایجاد جوی ابهام آلود از نحوه برگزاری این مزایده منجر خواهد شد. بدیهی است در چنین شرایطی و به واسطه جهت دهی به افکار عمومی و رسانه ای کشور که در خلا حضور فعال نهادهای مسوول رخ می دهد،‌ مجریان برگزاری مزایده، چالش ها و کندی های زیادی برای اجرای مزایده و پاکسازی شائبه های ایجاد شده متحمل خواهند شد.
منبع : فناوران

  • ۸۸/۰۵/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">