ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی‌رغم تلاش فراوان مدیرعامل تلگرام برای عرضه جهانی ارز دیجیتال این پیام‌رسان، دادگاه آمریکا استفاده از این رمزارز را ممنوع کرد. پاول دورف، مالک اصلی تلگرام مطلبی را در فضای مجازی منتشر کرد که ظرف مدت کوتاهی کانون توجه بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت. دورف به این موضوع اشاره داشت که دولت آمریکا با پتلفرم بلاک‌چین TON و ارز دیجیتالی آن مخالفت کرده و این پروژه برای همیشه لغو شده است.

پرونده‌ای که شاید بتوان گفت هدف آن فلج کردن اقتصاد کلان جهان است و جایگزین کردن بازار اقتصادی جدید در بستر فضای مجازی است. به همین منظور خبرنگار ما گفتگویی با دبیر شورای عالی فضای مجازی داشت.
ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در واکنش به مخالفت کشور آمریکا با ادامه فعالیت‌های ارز دیجیتال اظهار داشت: ایران در فروردین سال ۹۷ بود که برای اولین بار پس از روندی ۶ ماهه بعد از انتشار رمزارزها در جهان، مخالفت خود را با ورود تلگرام به امور رمز ارزها اعلام کرد. ما در همان زمان نیز اظهار کردیم که این امر از لحاظ تکنولوژیکی دچار مشکلاتی جدی است. همچنین نحوه سرمایه‌گذاری، که از طریق IPO صورت گرفته بود، از قوانین آمریکا تبعیت نمی‌کرد و نشانگر نوعی اعمال نفوذ تلقی می‌شد. 

وی در ادامه با بیان اینکه ورود رمز ارز به پیام‌رسان‎ها، باعث ایجاد چالش‌های عمیق در عرصه اقتصادی کشورها می‌شود، گفت: ورود این‌گونه رمزارز‌ها به پیام‌رسان‌ها، به‌خصوص پیام‌رسان‌هایی که حالت انحصاری در کشور‌ها دارند، می‌توانند چالش عمیق اقتصادی در کشور‌ها ایجاد کنند. ما امروز شاهد آن هستیم که آمریکا اِشکال مشابه ما (ایران) را به این رمزارز، و نمونه‌های مشابه مانند دیبرا و فیسبوک، که در صدد انتشار بود، را گرفته و مانع ورود رمزارز شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، افزود: از آن‌جایی که تلگرام زمانی به‌حالت انحصاری در ایران و برخی از کشور‌های منطقه مورد هدف و استفاده بود، احتمال می‌رفت که رمزارز مذکور نیز تنها با هدف قرار دادن کشور ما ساخته شده باشد، اما حالا که پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی بیشتری در ایران وجود دارد و تلگرام دیگر پیام‌رسان انحصاری ایران نیست، دیگر موضوعیتی برای وجود این رمزارزها در کشور وجود ندارد و آمریکا هم بنا به دلایل خودش جلوی آن را گرفته است.

فیروزآبادی درباره حذف تلگرام توسط آمریکا از تمامی پلتفرم‌های دسترسی مانند اپ‌استور و گوگل پلی اظهار کرد: آمریکا در برخی از حوزه‌ها سلطه بسیار عمیقی مانند نظام مالی و بانکی دنیا دارد. از دیگر نظام‌ها همین اپ‌استور‌ها هستند، بنابراین در حکم جدید صادر شده برای تلگرام اظهار کردند که حق خرید و فروش توکن برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد. در کل، به دستور دادگاه آمریکا، این توکن باید جمع‌آوری شود. همچنین یکی از بندهای بیانیه منتشر شده در دادگاه این است که اجازه استفاده از این قابلیت در دیگر نقاط دنیا نیز وجود ندارد و تلگرام نیز این دستور دادگاه آمریکا را تمکین کرده و در استدلال خود اظهار داشته است آمریکا در این حوزه سلطه انحصاری دارد و می‌تواند از فعالیت‌های تلگرام جلوگیری کند.

وی در  ادامه به شوخی پاول دروف در دادگاه آمریکا اشاره کرد و گفت: دروف مالک اصلی تلگرام به زبان طنز و کنایه در دادگاه خطاب به طرف آمریکایی خود گفته است که خدا را شکر، آمریکا روی قهوه و قهوه‌فروشی‌ها تمرکزی ندارد، چراکه اگر غیر از این بود، باید جلوی فروش این محصول را در تمام دنیا می‌گرفت.

وقتی آمریکا بعد از گذشت 2 سال به حرف ایران رسید؛ رمز ارز تلگرامی نشانگر نوعی اعمال نفوذ غرب است

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: در حال حاضر به دلیل سلطه‌ای که در نظام مالی دنیا وجود دارد و تسلط دلار بر بازار جهانی، آمریکایی‌ها با هرگونه ورود رمزارز‌ها مخالف هستند. درباره رمزارز‌ها همین امروز هم در بین نخبگان جهانی بحثی جدی وجود دارد که آیا این موارد پول هستند یا کالا؟! البته من معتقدم که رمزارز‌ها نه پول هستند و نه کالا، بلکه شکل جدیدی است که به تازگی وارد اقتصاد جهانی شده و تا زمانی که کشور‌های دنیا در چارچوب کنوانسیون‌ها به توافق نرسند، شاهد توسعه وسیع رمز ارز‌ها نخواهیم بود.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه بیت‌کوین بزرگ‌ترین رمزارز در دنیای امروز به شمار می‌رود، بیان کرد: رمزارز بیت‌کوین امروز در بازار جهانی ارزشی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار دارد و گاها در برخی از مواقع به دلیل وجود نوسانات کم یا زیاد می‌شود، اما رقم اصلی آن چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار محسوب می‌شود که عملا در نظام پولی جهانی چیزی معادل صفر است؛ بنابراین این موضوع که رمزارز‌ها بتوانند به صوت عام، یک طرفه، بدون هماهنگی با دولت‌ها، بدون اینکه تعیین تکلیف شود تا چگونه در بازار جهانی فعالیت کنند و بدون مشخص شدن وضعیت مالیاتی آن‌ها، در جهان به رسمیت شناخته نخواهد شد و حتی آمریکایی‌ها نیز آن را تمکین نمی‌کنند. رمزارز‌ها نیاز به کنوانسیون‌هایی دارند که اگر در آینده اقتصاد جهانی لزومی داشته باشد تا شکل جدیدی از شیء اقتصادی به نام رمزارز را داشته باشند، باید حتما این کنوانسیون‌ها تهیه شوند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران نقطه هدف رمز ارزهای تلگرامی در آمریکاست افزود: در صورتی که سکوی تلگرام فقط در ایران فعال بود، آنگاه می‌توانستند اهدافی را در آن قرار دهند، اما اصولا رمزارز‌ها امروزه برای تجارت و فعالیت‌های غیر رسمی استفاده می‌شوند. به همین دلیل بیشترین کاربردی که تا امروز در این حوزه در دنیا شاهد هستیم، یا برای دور زدن تحریم‌ها یا مواردی از قبیل قاچاق و قمار است. بنابراین هنوز اقتصاد جهانی کلان، این رمزارز را به رسمیت نشناخته است. 

فیروزآبادی در پایان یادآور شد: اصولا رمزارز‌ها در معاملات کوچک، خرد و غیررسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و قاعدتا در معاملات رسمی از آن‌ها استفاده نمی‌شود. اکنون بعد از پول کاغذی، با توسعه فضای مجازی، پول الکترونیکی جایگزین شده است. البته این مسئله در کشور ما نیز وجود دارد و بخش بزرگی از معاملات و زندگی مردم بر اساس کارت‌های بانکی صورت می‌گیرد. استفاده از رمزارز‌ها بیشتر برای گروه‌هایی است که تلاش دارند خارج از حاکمیت دولت‌ها، معاملاتی را مخفیانه انجام دهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">