ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

صف‌بندی مخالفان و موافقان فیلتر اینستاگرام

| چهارشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۸، ۰۵:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: آسیب‌های ناشی از فضای مجازی اینستاگرام را با ابزارهای مناسب کاهش می‌دهیم چراکه پرونده‌های قضایی بسیاری با جرم «توهین» در این صفحات وجود دارد.

حسین رضازاده در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به مطالبه مردم که در سامانه فارس من با موضوع اینستاگرام فیلتر شود  ثبت شده است،گفت: ما با فیلتر کردن نمی‌توانیم کاری را پیش ببریم بلکه باید با ابزار مناسب خودش با این صفحه مقابله کنیم. 

وی ادامه داد: از طرفی هر تکنولوژی که وارد می‌شود در اوایل کار استفاده‌های ناروایی از آن می‌‌شود ما در زمینه استفاده از بلوتوث، دوربین یا تکنولوژی‌های دیگر هم دیدیم که در ابتدا مشکلاتی وجود داشت اما آرام آرام به سمت استفاده صحیح رفتیم. 

وی گفت: اما در عین حال هم نباید آن را رها کنیم و قطعا راهکاری برایش ببینیم تا آسیب‌های آن به حداقل برسند. 

دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: با ابزارهایی که در اختیار داریم مانند آموزش دادن به مردم، دادن تذکرات به جا و مناسب و کنترل‌های مخابراتی می‌توانیم از آسیب‌های ناشی از صفحه مجازی (اینستاگرام) بکاهیم. 

رضازاده گفت: بیشترین پرونده‌های قضایی در حال حاضر پرونده‌های مربوط به «توهین» هستند که در این زمینه نتوانسته‌ایم کار فرهنگی کنیم و در مکالمات روزمره و در فضای مجازی مانند «واتساپ، اینستاگرام و ...» به شدت این وضعیت نامناسب را می‌بینیم. 

وی در زمینه اقدامات آمریکایی که علیه کشور در صفحه اینستاگرام می‌شود گفت: مطمئنا هر اقدامی که از سوی آنها شود بدون پاسخ نمی‌ماند و مجلس در این زمینه برنامه‌هایی دارد. ما کار خود را می‌کنیم و در این زمینه مردم باید با ما همکاری کنند؛ چرا که همکاری مردم در تمام زمینه‌ها می‌تواند موثر باشد.

 

«اینستاگرام» بومی‌سازی شود

نماینده مردم در مجلس گفت: ما مخالف فضای مجازی نیستیم اما باید صفحه «اینستاگرام» بومی سازی شود و ما پیگیر این موضوع خواهیم بود.

به گزارش فارس، در سامانه فارس من که به پیگیری مطالبات مردمی می پردازد موضوع فیلترشدن صفحه اینستاگرام  بسیار مورد توجه قرار گرفته به طوری که از سوی اغلب شهروندان تاکید شده که «این صفحه مجازی قطعاً از لحاظ اخلاقی مضرترین شبکه‌ اجتماعی فعال است و حتی تعداد زیادی از صفحات غیراخلاقی آن از داخل کشور مدیریت می‌شود. الگوهای رفتاری ایجاد شده در این شبکه به‌ویژه برای جوانان بسیار خطرآفرین است. لازم است به‌سرعت اپلیکیشن‌های مشابه داخلی تولید شده و دسترسی به این شبکه محدود شود.»

مطالبه و خواسته این افراد در قالب حذف کامنت های حمایت از سپاه در اینستاگرام bbc ، کمپین حمایت از مسدود سازی اینستاگرام صهیونیستی و جلوگیری از افشای اطلاعات ایرانی ، روبینو اینستاگرام وطنی مروج فساد، چه کسی بر محتوای شبکه روبینو در روبیکا نظارت می کند؟! ،

چرا با کشف حجاب ها تو اینستاگرام کسی کاری نداره؟ ، کمپین جلوگیری از فیلترینگ اینستاگرام و اینستاگرام فیلتر شود  در سامانه فارس من ثبت شده است.

علیرضا سلیمی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سوال مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» گفت: با مشاهده صفحه اینستاگرام مشخص شده که به صورت مستقل اداره نمی‌شود و تحت تاثیر القاء‌های امریکایی‌ است. 

وی ادامه داد: این صفحه مجازی نشان داده با جهت‌گیری خاص، مطالب خود را منتشر می‌کند و بارها اعلام کرده‌ایم که باید نسبت به این اتفاق، اقدام جدی  انجام شود. 

این نماینده مجلس ادامه داد: ما مخالف فضای مجازی نیستیم، به جرات می‌توان گفت حتی یک نفر هم در کشور وجود ندارد که مخالف آن باشد اما باید آن را مدیریت کرد. 

سلیمی تصریح کرد: بحث ما این است که فضای مجازی را در اختیار شبکه‌های بومی خود قرار دهیم اما متاسفانه برخی آقایان و مسئولان کم کاری می‌کنند و می‌خواهند این کم کاری خود را با مسائل دیگر جبران کنند. 

وی با طرح این سوال که چرا نمی‌توانیم در فضای مجازی بومی شویم، گفت: کم ‌کاری شده چگونه می‌شود که در مسائل و زمینه‌های دیگر می‌توانیم اقدامات بومی‌سازی را  انجام دهیم اما در فضای مجازی و اینستاگرام موفق نبوده‌ایم. 

این نماینده مردم محلات در مجلس گفت: مجلس باید این موضوع را پیگیری کند، جلوی فعالیت آمریکایی اینستاگرام گرفته شود تا با بومی‌سازی فضای مجازی فیلترهای این‌چنینی که افکار عمومی را خدشه‌دار کرده و جنگ روانی راه می‌اندازد را مدیریت کنیم.

 

مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای سامان‌دهی پیام‌رسان‌ها درباره اینستاگرام اجرا شود

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی خواستار اجرای سریع مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام شد و گفت: بندهای این مصوبه می‌گوید که اگر پیام رسان خارجی این شرایط را قبول دارند که فعالیت کنند، وگرنه تشریف ببرند.

رضا تقی‌پور عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با فارس، درباره اقدام اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام در مسدود کردن صفحات سرداران سپاه، اظهار داشت: زمانی که سیزدهم خردادماه سال ۹۶ مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی با اهمال مسئولان روبه‌رو می‌شود و در نتیجه پیام‌رسان‌های خارجی در چارچوب تعیین شده قرار نمی‌گیرند و نقض آشکار قانون اتفاق می‌افتد، امروز باید گفت از ماست که بر ماست. 

وی ادامه داد:‌ طبیعی است پیام‌رسانی که مالکیت آن مشخص نیست، پررو می‌شود و دست به چنین کاری می‌زند. 

تقی‌پور خواستار اجرای سریع مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام شد. 

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: اجرای این مصوبه شرط اضافی نمی‌خواهد و تنها مصوبه‌ای که تصویب شده باید اجرا و بندهای مربوط به اینستاگرام پیگیری شود. 

وی گفت:‌ دو بند اصلی این مصوبه، تعیین نماینده‌ای از سوی پیام‌رسان خارجی در داخل کشور و عدم خروج اطلاعات کاربران ایرانی از کشور است. 

تقی‌پور ادامه داد: اگر امروز اینستاگرام در ایران نماینده‌ای داشت، سئوال می‌کردیم که چرا صفحات داعش فعال است، در حالی که چنین تصمیمی درباره صفحات سرداران سپاه گرفته شده است؟ می پرسیدیم آیا با مردم، فرهنگ و انقلاب ایران ضدیت دارند؟  

وی ادامه داد: همچنین مسئله دوم این است که اطلاعات کاربران ایرانی نباید از کشور خارج شود که این اتفاق هم‌اکنون رخ می‌دهد و اگر اینستاگرام در ایران نماینده داشت، باید به این سؤال پاسخ می‌داد. 

وی تأکید کرد: بندهای این مصوبه می‌گوید که اگر پیام رسان خارجی این شرایط را قبول دارند که فعالیت کنند، وگرنه تشریف ببرند.

 

دادستانی: چاره‌ای نباشد اینستاگرام را فیلتر می‌کنیم

فارس : معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور گفت: دولت اگر راهی بجز فیلترینگ دارد ورود کرده و بر آن اعمال حاکمیت کند؛ اما اگر واقعاً راهی باقی نمانده، چاره‌ای جز فیلتر شدن اینستاگرام نیست.

جواد جاویدنیا در رابطه با فیلتر شدن اینستاگرام گفت: اتفاقات اخیر و مسدود شدن صفحه شخصی بسیاری از مسئولان ما در اینستاگرام بزرگترین بی‌احترامی به ملت ایران است.

وی ادامه داد: هرچند که در گذشته این اتفاق پیش‌بینی شده و حتی در مقطعی وزارت ارتباطات به دنبال برقراری مذاکره بوده‌ است، اما این اقدام کافی نیست.

معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور ادامه داد: باید طبق مصوبات فضای مجازی همه نرم‌افزارهای مجازی و دیتابیس‌های آنها به کشور منتقل شود و متعهد شوند که قانون ما را رعایت می‌کنند در غیر این صورت مجوزی برای آنها صادر نمی‌شود.

جاویدنیا ادامه داد: این ساماندهی را وزارت ارتباطات باید انجام دهد که متاسفانه هیچ گونه اقدامی نشده و اکنون می‌بینیم اعمال قانونی و حاکمیتی از ایران در این زمینه انجام نگرفته است.

وی گفت: هدف و اساس کار، فیلترینگ اینستاگرام نیست اما یک مثالی همیشه مطرح است اگر دشمن حمله کند و یک پل ارتباطی وجود داشته باشند که از آن طریق بتواند وارد کشور شود یا باید آن پل مستحکم شود و احتمال لطمه دیدن از بین برود و در غیر این صورت کار عاقلانه این است که آخرین حربه را به کار گرفته و پل ارتباطی را قطع کنیم پس فیلتر کردن گام آخر است.

معاون دادستانی کل کشور ادامه داد: متاسفانه در مورد اینستاگرام از همان ۵ سال پیش گفته شد فیلتر هوشمند انجام می‌شود و به رغم اینکه دادستانی کل مخالف این اتفاق بود متاسفانه با اصرار دولت و صرف هزینه کلان، این اتفاق افتاد اما یکی دو روز بیشتر دوام نیاورد و هزینه و وقت صرف شده به هدر رفت؛ پس از آن گفتند مذاکره می‌کنیم که آن هم نتیجه‌ای نداشت.

جاویدنیا تاکید کرد: بنابراین در این شرایط اعلام می‌کنیم اگر راهی بجز فیلترینگ باقی مانده اعلام کنند و دولت به آن ورود کند و بر آن اعمال حاکمیت شود اما اگر راهی باقی نمانده، چاره‌ای جز فیلتر شدن اینستاگرام نیست.

وی افزود: این در حالی است که نمونه‌های داخلی خوبی در کشور وجود دارد که می‌تواند جایگزین صفحه اینستاگرام خارجی شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">