ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قطع کامل اینترنت، موبایل و تلفن ثابت در بلاروس!

| چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

آی تی من - انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، به پیروزی الکساندر لوکاشنکو، برای ششمین دوره متوالی و با کسب 80 درصد آرا انجامید و این موضوع اعتراضات گسترده ای را در بین مردم این کشور به دنبال داشته است. در پی این اعتراضات و ناآرامی ها، دولت دست به قطع ارتباطات اینترنتی و تلفن زده و حدود 9.5 میلیون شهروند بلاروس چند روزی است که به این خدمات دسترسی ندارند.
اعتراضات در این کشور به دولت لوکاشنکو، مسایل مختلفی را دربرمی گیرد؛ از جمله نحوه مدیریت همه گیری کرونا. این اعتراضات مدتی است که آغاز شده و در شب یکشنبه به اوج خود رسید. دولت نیز با اعزام نیروهای پلیس و ارتش به ویژه در مینسک، پایتخت بلاروس، به مقابله با ناآرامی ها پرداخته است. در عین حال، نامزد حزب مخالف و تظاهرکنندگان اعتقاد دارند که نتایج انتخابات دستکاری شده و غیرقانونی است. روز دوشنبه گذشته، لوکاشنکو در گفت وگویی اعلام کرد که قطع دسترسی به اینترنت، مربوط به دولت نیست و از خارج نشات می گیرد.

همچنین مرکز پاسخگویی به رخدادهای رایانه ای (CERT) بلاروس در بیانیه ای، قطعی اینترنت را به دلیل حملات رد سرویس توزیع شده (DDoS) به ویژه علیه کمیته امنیت و وزارت کشور بلاروس اعلام کرد. RUE Beltelecom نیز که ارایه دهنده خدمات اینترنتی دولتی در این کشور است، روز دوشنبه اعلام کرد که پس از مقابله با تعدادی حمله سایبری، در حال تلاش برای برقراری مجدد دسترسی به اینترنت است.

البته منتقدان به این ادعاها به دیده شک می نگرند. آلپ توکر (Alp Toker) مدیر نت بلاکس می گوید: واقعیت آنچه در بلاروس می گذرد، دقیقا مشخص نیست؛ اما شواهدی هم از حملات DDoS در دست نیست.

نت بلاکس پس از نیمه شب یکشنبه گذشته، قطعی اینترنت را در این کشور تشخیص داد. این قطعی که حدود یک ساعت به طول انجامید، توجه مردم این کشور را جلب نکرد؛ ولی پس از آن، زیرساخت اینترنت این کشور ناپایدار بود. توکر می گوید: پس از آغاز رای گیری در صبح روز بعد، اختلالات بیشتر شد و از زمان پایان رای گیری، شاهد قطعی کامل ارتباطات بوده ایم که تا کنون نیز ادامه دارد. دامنه اختلالات حتی به VPNها نیز کشیده شد و بسیاری از آنها از دسترس خارج شده است.

در همین حال، شواهدی در دست است که نشان می دهد قطعی اینترنت برنامه ریزی شده بوده و احتمالا دولت، قبلا در این زمینه به برخی از کسب وکارها و موسسات، هشدار داده بوده است.

برای مثال شنبه گذشته گزارشی در روزنامه روسی مسکووسکی کومسومولتس (Moskovsky Komsomolets) حاوی مصاحبه ای با یک تاجر است که به روزنامه نگارانی که قصد خرید سیم کارت داشتند، هشدار داده بود که قرار است دولت به زودی یک قطعی گسترده را به اجرا بگذارد. همچنین تصویری از یک نامه به کارکنان بانک بلاروس در تلگرام منتشر شده که در آن، درباره قطع خدمات بانکداری دیجیتال به مشتریان هشدار داده شده بود.

پیش از این نیز، دولت ها و حکومت هایی مانند ایران، هند و اتیوپی، در مواجهه با ناآرامی ها و اعتراضات مردمی، دست به قطع اینترنت زده بودند و این پدیده به یک روال محبوب نزد برخی دولت ها تبدیل می شود. بوروندی، گینه، توگو و ونزوئلا نیز امسال در شب برگزاری انتخابات، شبکه های اجتماعی را از دسترس خارج کرده اند.

لوکاش اولژنیک، محقق و مشاور امنیت سایبری می گوید: متاسفانه سیاست قطع اینترنت روز به روز در جهان محبوب تر می شود و دولت ها به دنبال راهکارهای فنی در شبکه هستند که این امکان را ساده تر در دسترس داشته باشند.

بلاروس دارای یک زیرساخت اینترنت متمرکز است، شبکه های موبایل و اینترنت در دست ارایه دهندگان خدمات دولتی است و دولت بر دروازه های ارتباط با اینترنت جهانی کنترل دارد؛ بنابراین قطع کامل اینترنت در این کشور به سادگی صورت می گیرد.

اما از آنجا که این کشور سرمایه گذاری چندانی در فناوری های مرتبط نکرده، مانند سایر کشورها نمی تواند روش فیلترینگ انتخابی سرویس های اینترنت مانند پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی را بدون اختلال کلی در اینترنت اجرا کند.

  • ۹۹/۰۵/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">