ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیر راهبری دفتر سیستم‌های سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای اجرایی کردن طرح کارت الکترونیک سلامت اقدامات فنی برای تأمین شرایط لازم ازجمله تقویت زیرساخت، بهینه کردن نرم افزار، تدوین اسناد راهبری جهت گسترش طرح، توسط حوزه فناوری اطلاعات صورت پذیرفت.

علی معیری مدیرکل راهبری دفتر سیستم‌های سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با  فارس؛ درباره جایگزین نشدن کارت الکترونیک هوشمند با دفترچه‌های کاغذی که قرار بود از سال 85 اجرایی شود گفت: با توجه به نقش و جایگاه سازمان تأمین اجتماعی در جامعه به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر کشور و تکلیف قانون‌گذار، هیات مدیره وقت سازمان مصوب کرد تا کارت هوشمند، جایگزین دفترچه‌های درمانی شود؛ علت نیاز به انجام جایگزینی کارت هوشمند با دفترچه‌های کاغذی تخلفات شناخته شده در سیستم دستی بود که سهولت جعل نسخه دفترچه و اسناد درمانی، اغراق در نوع و میزان خدمات ارائه شده را به همراه داشت و اجرای این پروژه را به یک ضرورت تبدیل کرد.

وی افزود: در سال 85 به منظور جلوگیری از تخلفات، پروژه کارت هوشمند با قابلیت‌هایی از قبیل امکان احراز هویت بیمه شده و درمان‌گر، کنترل صحت عملیات درمانی و عدم امکان جعل اسناد، کنترل دقیق عملیات بیمه ای و حذف تخلفات، امکان کنترل تجویز خصوصاً تداخل دارویی و تکرار نسخه ها، ایجاد زیر ساخت جمع آوری اطلاعات درمانی بیمه شده، تسهیل در دسترسی به اطلاعات با حفظ امنیت داده ها و اصلاح فرآیندهای درمانی و کاهش هزینه های مدیریت سرویس طراحی شد.

معیری اظهار داشت: فاز اولیه پروژه با هدف پایلوت تعریف و در ادامه فعالیت‌های دیگری از جمله عمل‌کرد مالی نیز به پروژه مذکور اضافه شد. علی‌رغم پیشرفت‌های اولیه، مشکلات فنی موانعی را برای پیشرفت پروژه ایجاد کرد و در نهایت مدیرعامل وقت سازمان در سال 88، به منظور بررسی دقیق‌تر ابعاد و قابلیت اجرای آن، دستور توقف پروژه را صادر کرد که پروژه به‌طور کل متوقف شد.

وی ادامه داد: در سال 93 پروژه کارت هوشمند مجدداٌ در سازمان مورد بازبینی قرار گرفت و برای اجرای موفق آن قرار شد برنامه‌هایی اجرا شود. با توسعه سیستم مدیریت بیمارستانی (HIS) یک‌پارچه سازمان، نسخه الکترونیکی در سازمان طراحی شد و پس از هماهنگی و اخذ مجوزهای عملیات اجرایی در آذر 95 شروع و تا پایان همان سال نسخ الکترونیک در مراکز درمانی سازمان استقرار یافت؛ به شکلی که در حال حاضر بیش از 95% از نسخ درمانی در مراکز ملکی سازمان، به صورت الکترونیکی تولید می‌شود.

 

اجرای مجدد طرح کارت و نسخه هوش‌مند الکترونیک از سال 95

مدیرکل راهبری دفتر سیستم‌های سازمان تأمین اجتماعی گفت: حذف دفترچه و تولید نسخه الکترونیک از سال 95 در مراکز ملکی سازمان آغاز شد و تمامی بیمه شدگان سازمان می توانند بدون نیاز به دفترچه و با ارائه کارت ملی در برخی از مراکز ملکی خدمات درمانی دریافت کنند. پذیرش با کارت ملی در مراکز بستری و سرپایی تأمین اجتماعی تا پایان سال 95 نهایی و عملیاتی شد که در این صورت پس از مراجعه بیمار به مراکز درمانی تأمین اجتماعی، استحقاق‌سنجی الکترونیکی انجام و سپس پذیرش درمان نیز به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شد.

معیری با بیان اینکه نسخه الکترونیک گامی اساسی در استقرار دولت الکترونیک برای حوزه سلامت است، افزود: حرکت جدیدی از سال 96 برای توسعه برنامه نسخه الکترونیک به مراکز درمانی طرف قرارداد آغاز شد و اولین نسخ الکترونیکی توسط پزشکان طرف قرارداد شهر یزد در دوره پایلوت تولید و سپس این طرح در دو استان گیلان و اصفهان تعمیم یافت. در این راستا اقدامات فنی برای تأمین شرایط لازم ازجمله تقویت زیرساخت، بهینه کردن نرم افزار، تدوین اسناد راهبری جهت گسترش طرح، توسط حوزه فناوری اطلاعات صورت پذیرفت.

وی در ادامه بیان داشت: اکنون در استان‌های سمنان، قزوین، اردبیل، خراسان جنوبی و همدان مرحله مقدماتی آموزش درحال انجام است و از تیرماه نسخ درمانی در این استان‌ها نیز به‌صورت الکترونیکی تولید می‌شود و گامی دیگر در راستای تکمیل پرونده الکترونیک درمانی تأمین اجتماعی برداشته خواهد شد.

معیری مطرح کرد: نسخ الکترونیکی تولید شده توسط پزشکان در تمامی داروخانه های طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی به‌صورت الکترونیک قابل اقدام بوده و در این حالت نیازی به تایپ مجدد نسخه و ورود اطلاعات توسط داروخانه نیست و سرعت فرآیند تحویل دارو افزایش قابل توجهی خواهد یافت؛ هم‌چنین به‌زودی مکانیزم‌های تشویقی هم‌چون تسویه کوتاه‌مدت در این برنامه فعال خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار پزشک در سامانه نسخه الکترونیک غیرملکی سازمان تأمین اجتماعی اقدام به ثبت نام کرده‌اند، گفت: پس از بررسی و تائید افراد داوطلب، پروفایل پزشک ایجاد و برای تولید نسخه الکترونیک در اختیار پزشکان قرارداده خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود تا خرداد سال جاری بیش از 300 هزار نسخه الکترونیک در سامانه ثبت شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">