ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مصادره به مطلوب ادغام شوراها

| جمعه, ۲ شهریور ۱۳۸۶، ۰۳:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - روزی که خبر ادغام شوراهای عالی و موازی از سوی سخنگوی دولت مطرح شد، فعالان حوزه فناوری اطلاعات که سال‌ها با تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در این عرصه مواجه بودند از اجرای این تصمیم ابراز خرسندی کردند.

علت نیز روشن بود چراکه شوراهای فعال در بخش فناوری اطلاعات کشور گذشته از نوعی موازی‌کاری، اصولا خروجی قابل اجرا، قابل توجه و به قولی منطبق با اولویت‌ها و نیازهای کشور نداشتند.

شاید بتوان وضعیت چهار شورای حاضر در حوزه فناوری اطلاعات را به سه شکل تعطیل، نیمه‌تعطیل و ظاهرا فعال تقسیم کرد. همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، طرح ادغام شوراها شاید در مورد برخی از ایشان با بازتاب‌ها و مخالفت‌های پراکنده‌ای از سوی فعالان و کارشناسان مواجه شد اما در حوزه فناوری اطلاعات بنا بر بخشی از دلایلی که در پی آمد، هیچ صدا و ساز مخالفی شنیده نشد.

تقریبا از روز دستور رییس‌جمهوری برای ادغام شوراها از فعالان و ناظران غیرمسوول و بی‌طرف در حوزه IT نه‌تنها مخالفتی ابراز نشد بلکه از چنین ادغامی حمایت نیز شد. فعالان حوزه فناوری اطلاعات به علت سال‌ها بلاتکلیفی و چندگانگی در این حوزه که موجبات نوعی بی‌مهری و کم‌اعتنایی دولتمردان به این صنعت را فراهم کرده بود، نگران جایگیری جدید این صنعت در ساختار جدید هستند تا مبادا IT دوباره به حاشیه رانده شود.

اما گذشته از تمام این تفاسیر و دغدغه‌ها دو مسوول دولتی که اتفاقا ارتباط مستقیمی با دو شورای حوزه IT دارند ظاهرا برداشت خاص خود را از طرح ادغام شوراها داشته و خواستار ادامه فعالیت‌های خود شده‌اند.

در این خصوص نخستین بار وزیر ارتباطات که به نوعی هدایت شورای ITC را در اختیار دارد، اعلام کرده که حتی پس از ادغام نیز وظایف شوراها پابرجاست و این شوراها به کار خود ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی هم گفته که ادغام شوراها برای صرفه‌جویی در وقت رییس‌جمهوری انجام شده و وی نیز اینچنین سعی کرده تا تلویحا ادامه فعالیت شوراها را پابرجا بداند.

با این تفاسیر نفس ادغام شوراها برخلاف شفافیت اهداف اعلام شده از سوی سخنگوی دولت و مسوولان برخی شوراها زیرسوال بوده و به نظر می‌رسد همچون اتفاقی که برای اصل «44» در حوزه ICT رخ داد شاهد برداشت‌های سلیقه‌ای و به نوعی مصادره به مطلوب هستیم.

این تنوع برداشت را می‌توان به داستان «فیل در تاریکی» مولوی تشبیه کرد. از این رو با توجه به هزینه‌ها و طرح‌های متعدد غیرفعال و نیمه‌فعال در دست شوراها، جا دارد تا دولت طرح ادغام شوراها را به منظور پیشگیری از اتلاف وقت و انرژی بیشتر هرچه سریع‌تر تدوین و عملیاتی کند.

  • ۸۶/۰۶/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">