ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مصرف غیر مجاز ۱۵۰۰ مگاواتی برق در رمز ارز

| دوشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۰۲:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر عامل توانیر گفت: براوردهای ما حاکی از آن است که ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق به صورت غیر مجاز در بخش رمز ارز صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر آرش کردی مدیر عامل توانیر، در نشست خبری گفت: از سال ۱۴۰۰ رمز ارز در دست برسی بود و پیگیر نقش رمز ارزها در شبکه برق بودیم زیرا دوره‌های مختلفی را در این رابطه طی کرده ایم.

وی افزود: قدر السهمی برای رمز ارزها در شبکه برق وجود دارد؛ بخشی که مجاز هستند، براساس قوانین در اوج بار برقشان قطع می‌شوند اما بخش‌های غیرمجازی نیز هستند که سعی در شناسایی آنها داریم. که پیش بینی می‌شود میزان استفاده این بخش بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات باشد.

مدیر عامل توانیر اضافه کرد: استراتژی تبادل برق در دنیا امری پذیرفته شده است و دلایل متعدد فنی و اقتصادی دارد ضمن آنکه هرچه بتوانیم میزان تبادل را افزایش دهیم می‌تواند باعث افزایش پایداری شبکه شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تبادل برق با کشورهای همسایه وجود دارد در این زمینه توضیح داد: در شرایط فعلی بحث تبادل با کشورهای شمالی و افزایش صادرات به پاکستان هم مطرح هست. مطابق قراردادهایی تا ۱۵۰۰ مگاوات امکان صادرات وجود دارد که این عدد می‌تواند به ۲۰۰۰ مگاوات هم برسد.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: نکته اساسی این است که ما محدودیت صادراتی داریم اما قراردادهایی از پیش داریم و به آن متعهد هستیم اما اولویت ما قطعاً تأمین نیاز داخل هست.

وی گفت: در خصوص ترکیه نیز مذاکراتی صورت گرفته و منتظر اجرای بررسی‌های نهایی هستیم و در رابطه با برق بها نیز در حال مذاکره هستیم و زیر ساخت‌های صادرات برق به ترکیه تا ۶۰۰ مگاوات فراهم شده است.

مدیر عامل توانیر با اشاره به اینکه سال جاری را با شرایطی پشت سر گذاشتیم که رضایت نسبی مشترکان و به خصوص مشترکان خانگی را به دنبال داشت در این زمینه توضیح داد: رضایت کامل مشترکان خانگی را به دنبال داشتیم و در بخش خانگی برآوردها حاکی از آن است که ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات مدیرت مصرف وجود داشت و در سایر بخش‌ها با برنامه ریزی و زمان بندی مدیریت مصرف داشتیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار مگاوات فاصله مصرف و تولید داشتیم در این زمینه توضیح داد: ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی که در سال جاری وجود داشت. اما در تلاشیم با افزایش رؤیت پذیری مشترکان پرمصرف را مدیریت کنیم. در تجاری سعی می‌کنیم ۲۰۰ مگاوات در چاه های کشاورزی ۵۰۰ مگاوات و در بخش اداری ۶۰۰ مگاوات اضافه بر ظرفیت‌های کنونی امکان مدیریت داریم. مجموعاً پیش بینی ما این است که ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مگاوات در بخش مدیریت کار کرد. ضمن آنکه صنایع هم موظف شده‌اند که ۵ درصد برق مورد نیاز خود را از تجدید پذیرها تأمین کنند.

کردی اضافه کرد: در خصوص تفاهم‌نامه ها سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۲۰ هزار تفاهم نامه بود اما در سال جاری به ۴۵۰ هزار تفاهم نامه رسید. اما تفاوتی با سال‌های گذشته داشت اینکه در سال‌های گذشته تفاهم نام‌ها انتزاعی بود یعنی نمی‌دانستیم که در چه زمان‌هایی باید این محدودیت‌ها را اعمال کنیم اما امسال برای همه بخش‌ها با زمانبندی اعلام شد. محدودیت های شبانه برای صنایع کاملاً رفع شد و میزان محدودیت‌ها در طول هفته نیز به شدت کاهش یافت. به طور مجموعاً همه در بخش‌های تولید، و مصرف می‌دانست که چه وظایفی دارد.

مدیر عامل توانیر در خصوص نوسازی صنایع اگر بازار بهینه سازی انرژی رایج اضافه کرد: می‌توان به موفقیت این موضوع امیدوار بود. زیرا در خصوص بازار بهینه سازی انرژی ما به صنایع می‌توانیم اعلام کنیم که هرجایی بهینه سازی انجام شد از میزان محدودیت‌هی تابستانی همان صنعت کاهش دهیم البته همه این موارد در صورتی است که اقتصاد برق اصلاح شود واقعی برق دیده شود.

کردی در خصوص تلفات برق، اضافه کرد: بخشی از آن ذات صنعت برق است و در جای جای دنیا وجود دارد هرچه شبکه گسترده‌تر باشد تلفات نیز بیشتر می‌شود و شبکه‌های فشرده تلفات کمتری دارند به عنوان مثال سیستان و بلوچستان به علت گستردگی شبکه تلفات بیشتری نسبت به تهران دارد.

وی تاکید کرد: در صنعت برق ایران هر دو بخش، مجاز و غیر مجاز تلفات جانی وجود دارد و در هر دو بخش برای کشور ما رقمی بین ۷ تا ۷ ونیم درصد منطقی و استاندار است در کشور ما روند کاهش تلفات در سال‌های گذشته از ۱۶ درصد به ۹.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تلفات هم بخش فنی و غیرفنی دارد، توضیح داد: بخش غیر فنی به معنای انشعاب غیر مجاز است که با قوانین جدید، امکان ارائه انشعاب موقت وجود دارد که باعث شده تا برق دزدی کاهش یابد، اما بخش فنی بر اساس وضعیت شبکه در بخش انتقال و توزیع به صورت استاندارد وجود دارد و برنامه ریزی شده است. هرچه درصد تلفات کاهش میابد، سرمایه گذاری تصاعدی افزایش می‌یابد و گاهی حتی به لحاظ اقتصادی قابل بررسی است.

به گفته کردی نمی‌توان برآورد کرد چند درصد از ۹.۸ درصد تلفات به بخش غیر مجاز است.

وی در خصوص صادرات برق به اروپا نیز گفت: در شمال کشور نیاز به مسیرهای زیردریایی وجود ندارد و از طریق خطوط موجود می‌توانیم به روسیه متصل شویم همچنین از طریق ترکیه نیز می‌توانیم برق را به اروپا صادر کنیم اما به دلیل این‌که این کار می‌بایست از طریق کشورهای واسط انجام شود با مسائلی مواجه هستیم.

کردی با بیان این‌که با دو کشور حاشیه خلیج فارس مذاکراتی را برای این مساله انجام داده‌ایم و مطالعات برای اتصال به عمان و قطر آغاز شده که قابلیت اجرا نیز دارد، اظهار کرد: با قطر مذاکرات جدی داشته‌ایم و امیدواریم اولین کابل‌های دریایی را با عمان و قطر داشته باشیم. بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته با هر کدام از این کشورها قابلیت تبادل ۱۰۰۰ مگاوات را خواهیم داشت

کردی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه آیا زیر ساخت‌های توسعه‌ای صادرات برق وجود دارد و قابل ارتقا می‌باشد گفت: زیر ساخت‌های ایجاد شده ظرفیت ۲۰۰۰ مگاواتی است که با ترکمنستان و ارمنستان قراردادهایی جهت توسعه به امضا رسیده است. البته ما زیر ساخت‌های صادراتی کافی داریم اما زیر ساخت‌های وارداتی نیاز به ارتقا دارند. در شرایط فعلی امکان پوشش ۵۰۰_۶۰۰ مگاواتی برق را دارند که می‌توان آن را به ۱۲۰۰ مگاوات ظرفیت ارتقا داد.

مدیر عامل توانیر اضافه کرد: در خصوص بهینه سازی مزایده‌ها مناقصه‌هایی در خصوص کولرها و روشنایی معابر در حال انجام هست. در خصوص بحث مدیریت بار، مطلوب کشور ما این است که در بخش خانگی و تجاری و عمومی و اداری کاهش مصرف و بهینه سازی داشته باشیم و رشد مصرف برق صنایع را داشته باشیم. در عمومی ۸ درصد، خانگی ۲ درصد کاهش مصرف و در کشاورزی ۳ دهم درصد کاهش مصرف وجود داشته اما در بخش صنایع ۶ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ و نسبت به سال ۹۹ نیز ۴ تا ۵ درصد افزایش مصرف داشتیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">