ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

طبق مصوبه کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، اگر دانشگاهی هیچ زیرساختی نداشته باشد، باید با اجاره زیرساخت سایر دانشگاه‌ها در کمتر از یک هفته آماده راه‌اندازی خدمات آموزش مجازی به دانشجویان شود.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آغازین روزهای شیوع ویروس کرونا و همزمان با دستور ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی تمام دانشگاه ها، کارگروه آموزش های الکترونیکی را به منظور برگزاری کلاس های درس به شیوه مجازی، راه اندازی کرد.
در این کارگروه اعضای هیأت علمی دانشگاه های مانند فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تهران، شیراز، پیام نور مرکزی، همدان و صنعتی خواجه نصیرالدین عضویت دارند؛ سرپرست این کارگروه علی اکبر صفوی عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز است.
این کارگروه در شرایط خاص حاضر، برای استفاده از بستر آموزش های الکترونیکی جهت جلوگیری از وقفه جدی در برنامه های آموزشی دانشجویان، توصیه هایی را برای دانشگاهیان برای وسیع تر شدن آموزش های مجازی مطرح می کند.
کارگروه آموزش های الکترونیک وزارت علوم روز چهارشنبه مصوباتی به منظور ادامه کلاس های مجازی ارائه کرد که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفت.

 

  • موفقیت دانشگاه ها در برگزاری کلاس های مجازی

طبق آمارهای این کارگروه، ظرف مدت کوتاه سه هفته و با وجود شرایط تعطیلی دانشگاه ها و سال نو، اکثر مراکز آموزش عالی، استادان، دانشجویان و مدیران وزارت علوم به تلاش های خود در راستای تسهیل شرایط تحصیلی دانشجویان با ایجاد بسترهای لازم ادامه می دهند.
با این حال هنوز بخشی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی همچنین تعدادی از استادان و دانشجویان به دلایل مختلف مانند ناآشنایی با ابزارها، توجه نکردن به لزوم همکاری همگانی یا باور نکردن جدیت بحران و ادامه دار بودن آن، گام های کافی بر نداشته اند.

 

  • احتمال ادامه شیوع کرونا تا تابستان ۹۹

این کارگروه تاکید کرده است که احتمال دارد بحران فعلی تا تابستان ۹۹ ادامه یابد و احتمال عادی شدن شرایط جبران ترم تحصیلی جاری با کلاس های مجازی، بسیار ضعیف است.
بر اساس اعلام کارگروه آموزش های الکترونیکی، هیچ جایگزینی برای ادامه فعالیت روند تحصیل دانشجویان برای حداقل نیمسال فعلی وجود ندارد و به دانشگاه ها توصیه کرد از محتواهای چند رسانه ای موجود در مراکز آموزش عالی مختلف به عنوان مکمل کلاس های مجازی استفاده کنند.
حرکت به سمت یادگیریِ فعالیت محور با تعریف سناریوهای مختلف برای دانشجویان در کنار کلاس های آموزشی و رفع اشکال مثل ارائه تمرین یا فعالیت پروژه ای و ارزیابی نتایج در کلاس ها از دیگر توصیه های این کارگروه به دانشگاه ها است.
کارگروه تاکید کرده است دانشگاه هایی که دارای محتواهای کیفی مناسب الکترونیکی از پیش تولید شده هستند، با اعلام آمادگی برای همکاری در وب سایت خود همچنین ارسال نامه الکترونیکی به کارگروه در انتقال اطلاعات و بسترسازی همکاری های بین دانشگاه ها کمک بهتری کنند.
اعلام تمهیدات دانشگاه ها برای فرایند میهمانی، حذف درس یا ترم، دریافت درس جدید، نحوه محاسبه شهریه ها برای هر یک از موارد ذکر شده توسط دانشگاه ها می تواند به ایجاد آرامش روحی دانشجویان و تصمیم گیری های نحوه ادامه فعالیت آنها کمک کند.

 

  • اعلام آمادگی چهار دانشگاه برای ارائه زیرساخت به سایر مراکز آموزش عالی

اگر دانشگاهی هیچ زیرساختی نداشته باشد، می تواند بلافاصله و با اجاره زیرساخت سایر دانشگاه ها یا شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنتی، در کمتر از یک هفته آماده راه اندازی خدمات به دانشجویان خود شود.
مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران، مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی، موسسه آموزش عالی الکترونیکی مهر البرز، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان آماده ارائه این خدمات به سایر دانشگاه ها هستند.
این کارگروه توصیه کرد که امکان برگزاری جلسات اداری گروه های آموزشی و شوراهای دانشگاه ها از طریق وب کنفرانس و با باز تعریف ابزارها و اختیارات وجود دارد.

یکی دیگر از نگرانی های دانشجویان در روزهای تعطیلی دانشگاه ها، برگزار نشدن جلسات دفاع از پایان نامه ها و رساله ها بود که کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم در این زمینه اعلام کرد در بحث برگزاری جلسات دفاع، امکانات فناوری اجازه برگزاری مطمئن و کیفی را می دهد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار بیش از ۷۰ درصد دانشگاه ها در برگزاری آموزش های مجازی پس از شیوع بیماری کرونا موفق بوده اند و تاکنون بیش از هزار کلاس الکترونیکی برای دانشجویان برگزار شده است. بر اساس رایزنی های وزارتخانه های علوم و ارتباطات، در حال حاضر اینترنت دانشگاه هایی که آموزش های مجازی را برای دانشجویان برگزار می کنند، رایگان است.

  • ۹۹/۰۱/۰۶

وزارت علوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">