ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شمشیر کند سازمان رگولاتوری در تنظیم­‌گری مطلوب

| سه شنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۲، ۰۳:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

مژده ناطقی- پژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف - در ۲۷ فروردین ۱۴۰۲، برای دومین بار در طی چند ماه گذشته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تغییر کرد.

پس از انتصاب آقای آقامیری، رئیس سابق، به‌عنوان دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، محمدزاده لاجوردی طی حکم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رئیس این نهاد تنظیم‌گر مهم منصوب شد. در پی این تغییر و آغاز به کار ریاست جدید، به نظر می­‌رسد نگاهی به این سازمان و چالش‌­ها و مسائلی که با آن‌ها مواجه هست، ضمن کمک به ارائه تصویری از وضعیت فعلی، می­تواند به روشن شدن مسیر حرکت پیش روی این سازمان نیز کمک کند.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بازوی اجرایی و دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که به استناد تبصره (۳) ماده (۷) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۳۸۲ تشکیل شده است. این کمیسیون، تنظیم­‌گر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور بوده که ریشه اصلی شکل­‌گیری آن، به واگذاری مخابرات به بخش خصوصی و نیاز به وجود تنظیم‌­گری که بتواند بر هم‌­راستا سازی منافع عمومی و خصوصی نظارت نماید، بازمی­‌گردد.
شکل­‌گیری این نهاد را می‌­توان گامی رو به جلو در نظام تنظیم‌­گری کشور دانست. در واقع مبتنی بر مدل ارائه شده در طرح «ارزیابی شاخص سلامت تنظیم‌گر‌» که در سال ۱۴۰۰ در اندیشکده حکمرانی شریف انجام شد؛ نهاد‌های تنظیم­گر می­‌بایست ۴ ویژگی اصلی دارا باشند که عبارتند از: استقلال و بی­طرفی، پاسخگویی ، پیش‌­بینی ­پذیری و ابزار‌ها و ظرفیت‌­های اعمال تصمیم.
بررسی اجمالی وضعیت این تنظیم­‌گر حاکی از آن است که این نهاد به دلایل مختلفی نظیر برخورداری از قانون تأسیسی که در آن وظایف تنظیم­‌گر به طور صریح مشخص شده است، وجود کمیسیونی بالاسر سازمان متشکل از ذی­نفعان مختلف و برخورداری از ردیف بودجه مستقل، از حدی از استقلال برخوردار است. همچنین براساس قانون «وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارای اختیارات متنوعی بوده که برخورداری از اختیاراتی نظیر مقرره­ گذاری و تعرفه ­گذاری، اقتدار نسبتاً بالایی به این نهاد تنظیم­‌گر بخشیده است.

عامل دیگری که این نهاد تنظیم‌­گر را در جایگاهی بهتر نسبت به بسیاری از تنظیم­‌گران کشور قرار داده است، غلبه نسبی این نهاد بر محدودیت حاصل از تفکیک قوا در کشور است. در کشور‌های مختلف، تنظیم ­گران عموماً اختیاراتی از سه شأن مقرره­ گذاری، اجرایی و قضایی را دارا هستند. از آن‌جا که در ایران بعضاً نگاه­‌های افراطی به مسئله تفکیک قوا وجود دارد، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را می‌­توان نهادی مترقی برشمرد؛ زیرا علاوه بر برخورداری از اختیار مقررات ­گذاری، اختیار اعمال مجازات‌­هایی نظیر اخذ جریمه، باطل کردن مجوز پروانه و ... را نیز دارا است.
علی­رغم تمهیدات اندیشیده شده در طراحی این نهاد تنظیم ­گر، بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور همچنان با مشکلات متعددی روبه‌­رو است. ایران در سال ۲۰۱۷ در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات که توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات سنجیده می­شود، رتبه ۸۱ را به دست آورده است. کشور‌هایی نظیر آذربایجان، ترکیه، لبنان، قطر و عربستان سعودی، رتبه بالاتری از ایران را کسب نموده­‌اند که این امر حاکی از آن است که علی­رغم اقدامات صورت گرفته، همچنان کشور ما از وضعیت مناسبی در این بخش برخوردار نیست.

موارد مختلفی را می‌­توان به عنوان عوامل اصلی عدم دستیابی به وضعیت مطلوب در این حوزه برشمرد. در این یادداشت تلاش شده است تا از نگاه و دریچه ساختاری و نهادی و با تمرکز بر عللی که به نهاد تنظیم­‌گر این حوزه یعنی کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مربوط است، اصلی‌­ترین چالش­‌های پیش روی این نهاد تنظیم­گر مرور گردد. این چالش­‌ها و مسائل را می‌­توان در ذیل سه دسته کلی تقسیم نمود که در ادامه بدان پرداخته شده است.


**مسائل ساختاری و قانونی کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی علی‌رغم این­که از نظر طراحی ساختاری، نهاد پیشرویی محسوب می­‌گردد، در برخی مواقع، به علت نادیده گرفته شدن برخی ملاحظات ساختاری و قانونی، نتوانسته است عملکرد مطلوبی ارائه دهد.


**چندصدایی در سیاست­‌گذاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
نهاد‌های تنظیم­‌گر عموماً به عنوان نهاد‌هایی شناخته می­‌شوند که واسط بین سیاست­‌گذار و بخش خصوصی بوده و اجرای سیاست­‌های بالادستی در بخش تحت نظارت خود را برعهده دارند. کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را نیز می‌­توان مجری سیاست‌­های کلان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست. اما نکته­‌ای که وجود دارد این است که تعدد سیاست‌­های بالادستی در این حوزه که بعضاً با هم تناقض­ داشته و وجود نهاد‌های متعددی که سیاست‌های این بخش را تدوین می­‌نمایند، نظیر شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ...؛ ایفای مطلوب این نقش را برای این نهاد تنظیم‌گر سخت کرده است.
فقدان قانون جامع در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز یکی دیگر از چالش­‌های تنظیم­‌گری این بخش است. در کشور ما علاوه بر کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نهاد‌های متعددی نظیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک، ساترا و ... در بخش­‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایفای نقش می­­‌پردازند. وجود قانونی که نقش و تکالیف این بازیگران و مرز فعالیت­‌های هریک را روشن نماید، می­‌تواند به شفافیت و روشن شدن فضای تنظیم‌گری این حوزه کمک کند.


**استقلال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از حاکمیت؛ فرصت یا تهدید؟
در مطالعاتی که به بررسی دلایل شکل­‌گیری سازمان­‌های تنظیم­‌گر مستقل پرداخته‌­اند، عموماً بر این موضوع تأکید کرده‌اند که  تنظیم‌­گران نهاد‌های تخصصی هستند که می‌­بایست تصمیمات تخصصی و بلندمدت اتخاذ نموده، لذا به منظور مصون نمودن این نهاد‌ها از فشار‌ها و عدم قطعیت‌­های سیاسی، تمهیداتی را جهت استقلال تنظیم­‌گران از سیاست­گ‌ذاران و دولتمردان در نظر می­‌گیرند. استقلال تنظیم­‌گران را در سه سطح می‌­توان بررسی نمود؛ استقلال ساختاری، استقلال نیروی انسانی و استقلال مالی. اگرچه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نسبت به بسیاری از تنظیم­‌گران فعال در کشور از استقلال نسبی برخوردار است، اما نسبت به تنظیم­‌گران مشابه در سایر کشورها، این سازمان، نهاد مستقلی محسوب نمی‌­شود.
از نظر ساختاری اگرچه کمیسیون تنظیم­ مقررات و ارتباطات رادیویی، کمیسیونی فرا وزارت‌خانه‌­ای و متشکل از ذینفعان مختلف بوده که حتی نمایندگانی از بخش خصوصی نیز در آن حضور دارند، اما از آن‌جایی که رئیس این کمیسیون وزیر ارتباطات بوده و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز ذیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد؛ لذا این نهاد از لحاظ ساختاری مستقل نیست. از منظر نیروی انسانی نیز این نهاد به طور کامل مستقل نیست. در کشور‌های مختلف به‌منظور تضمین استقلال نیروی انسانی تنظیم­گران، تمهیداتی در زمینه نحوه نصب و عزل، مدت زمان فعالیت و ترکیب اعضای کمیسیون تنظیم­گری در نظر می­‌گیرند که بسیاری از این تمهیدات برای این تنظیم­‌گر در نظر گرفته نشده است. از منظر استقلال مالی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌واسطه برخورداری از ردیف بودجه مستقل، از استقلال نسبی برخوردار است.
نکته­‌ا‌ی که در رابطه با استقلال تنظیم‌­گر می­‌بایست در نظر داشت این است که لزوماً استقلال حداکثری نهاد تنظیم­‌گر به معنای بهبود عملکرد این نهاد نیست. در واقع بسته به شرایط سیاسی و اجتماعی کشورها، بعضاً تعریف نهاد تنظیم­‌گر مستقل امکان­‌پذیر نبوده و یا در صورت ایجاد تنظیم­‌گر مستقل، به واسطه عدم وابستگی این نهاد‌ها به ساختار‌های حاکمیتی، این تنظیم­‌گران از اقتدار لازم برای اعمال تصمیمات خود برخوردار نیستند؛ لذا استقلال تنظیم­‌گران موضوعی است که می‌­بایست متناسب با شرایط سیاسی، قانونی و اجتماعی کشور‌ها بدان پرداخته شود. علاوه بر آن، در صورت استقلال نهاد تنظیم­‌گر، باید سازوکار‌های پاسخگویی این نهاد به مجلس، بخش تحت نظارت و عموم مردم نیز به درستی طراحی شود تا این نهاد از هدف اصلی که تحقق منفعت عمومی است، فاصله نگیرد.


**سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شائبه نظارت جانب‌دارانه
علاوه براینکه نهاد تنظیم­گر می­‌بایست از دولت و سیاست مستقل باشد، به واسطه اینکه این نهاد، نقش نظارتی و داوری را برعهده دارد، می‌­بایست در فاصله یکسان از تمامی بازیگران تحت نظارت خود قرار داشته باشد تا بتواند تصمیمات بی‌­طرفانه اتخاذ کند. این در حالی است که از آن‌جا که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنان در برخی از بخش‌­ها نظیر زیرساخت، نقش تصدی­‌گری را ایفا می­‌نماید و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز ذیل این وزارت‌خانه قرار دارد، لذا در عمل به نظر می‌رسد این سازمان از استقلال کامل با صنعت برخوردار نیست. موضوع دیگری که استقلال از صنعت این سازمان را تحت تأثیر قرار می‌­دهد، وجود شرکت­‌های دولتی نظیر شرکت پست و مخابرات در ذیل وزارت ارتباطات است. با توجه به وجود بازیگران خصوصی در این بخش­‌ها، قرارگیری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و این شرکت­‌های دولتی در ذیل وزارت ارتباطات، شائبه شکل­‌گیری تعارض منافع و عدم استقلال کامل این سازمان از بخش تحت نظارت را ایجاد کرده است.


**مسئله تعارض منافع در تنظیم‌گری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات
نهاد‌های تنظیم‌گر به واسطه نقش مهمی که برعهده دارند و به واسطه برخورداری از ابزار‌هایی نظیر صدور مجوز به نوعی دروازه ورود بخش خصوصی به بازار بوده و به‌شدت در معرض انواع مصادیق تعارض منافع قرار دارند. یکی از انواع تعارض منافع را می‌توان ادامه فعالیت نیروی انسانی نهاد تنظیم‌گر در شرکت‌های بخش تحت نظارت، پس از پایان دوره فعالیت در نهاد تنظیم‌گر دانست. در کشور‌های مختلف جهت مقابله با این مدل از تعارض منافع، قوانینی با عنوان قوانین قرنطینه تصویب می‌گردد که طبق آن، نیروی انسانی نهاد تنظیم‌گر پس از پایان دوره فعالیت، اجازه فعالیت در بخش تحت نظارت را برای مدت معلومی که عمدتاً حدود ۲ یا ۳ سال است، ندارد. این در حالی است که در کشور ما در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات چنین قوانینی وجود نداشته و بار‌ها شاهد ادامه فعالیت اعضای کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اپراتور‌های تحت نظارت، بلافاصله بعد از کناره‌گیری از نهاد تنظیم­گر بوده‌ایم. فعالیت این افراد در بخش تحت نظارت، به واسطه اطلاعات زیادی که از بازار در اختیار دارند، مصداق واضح تعارض منافع است.


**شمشیر کُند کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات در نظارت بر بخش­‌هایی از بازار
علاوه بر اهمیت استقلال تنظیم­‌گر در تعیین ترجیحات و تصمیمات، این نهاد می­­‌بایست از اقتدار کافی برای اعمال این تصمیمات در بازار تحت نظارت خود نیز برخوردار باشد. بخشی مهمی از اقتدار تنظیم‌­گر از طریق ابزار‌هایی که توسط قانون­‌گذار به این نهاد اعطا می­‌گردد، تأمین می‌شود. بررسی قانون وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می­‌دهد که نهاد تنظیم­‌گر این حوزه، علی­رغم برخورداری از ابزار‌های مناسبی نظیر مقرره­‌ گذاری، تعرفه­ گذاری، اعطای پروانه و تعیین جریمه در استفاده از برخی از ابزار‌ها از اختیار کامل برخوردار نیست.

به عنوان مثال مبتنی بر قانون، تصویب حق امتیاز و جرائم با هیئت وزیران است، یعنی اگر این نهاد بخواهد جریمه یا حق امتیاز تعیین نماید، می­‌بایست در هیئت دولت تصویب شود. علاوه بر محدود بودن اختیارات این نهاد در استفاده از برخی از ابزارها، به نظر می­‌رسد این نهاد در اعمال تصمیمات خود در رابطه با برخی از نهاد‌ها نظیر شرکت زیرساخت که در ذیل وزارت ارتباطات قرار دارد و شرکت مخابرات که شرکتی خصولتی است نیز با چالش­‌هایی روبه‌­رو بوده و بعضاٌ اقتدار کافی در برابر این نهاد‌ها را ندارد.


**ضعف در نیروی  انسانی متخصص در سازمان تنظیم مقررات
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با چالش­‌های متعددی در زمینه نیروی انسانی مواجه است. سهم بالای نیروی شرکتی در این سازمان، نرخ بالای خروج نیروی انسانی، عدم اختیار سازمان در جذب نیروی انسانی منطبق با نیازها، الزام به پرداخت در چارچوب تعیین شده توسط سازمان اداری و استخدامی و ضعف نیروی انسانی میان­ رشته­‌ای که علاوه بر تخصص در زمینه­‌های فنی، با اصول و قواعد تنظیم‌­گری آشنا باشد را می­‌توان از اصلی‌­ترین چالش­‌های سازمان در این زمینه برشمرد. بخش اعظمی از این چالش‌­ها را می‌­توان ناشی از عدم وجود قواعد و الزامات ساختاری و استخدامی متناسب با نیاز‌های سازمان­‌های تنظیم­‌گر در کشور دانست.


**مسائل کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات با سایر نهاد‌های حاکمیتی
نهاد‌های تنظیم­گر جهت تحقق اهداف خود، نیازمند تعامل و برقراری ارتباط با انواع نهاد‌های حاکمیتی هستند که این امر در برخی مواقع، چالش‌­ها و مسائلی برای تنظیم­‌گران ایجاد می‌­نماید.


**مجلس و شأن مقرره­ گذاری کمیسیون تنظیم مقررات
بنابر قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اختیار تدوین مقررات برخوردار بوده که اعطای این اختیار به این کمیسیون، گامی روبه جلو در نظام تنظیم‌­گری کشور محسوب می­‌گردد. اما از آن‌جا که بنابر اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس نمی‌تواند اختیار قانون­‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند، در طی این سال­‌ها اختلافاتی بین مجلس و این کمیسیون وجود داشته و حتی در برهه­‌هایی، مجلس به دنبال محدود نمودن این اختیار بوده که البته به سرانجام نرسیده است. تا زمانی که مجلس شأن مقرره­ گذاری نهاد‌های تنظیم­‌گر را به رسمیت نشناخته و خود در جایگاه ناظر بر این نهاد‌ها قرار نگیرد، نمی‌­توان انتظار توسعه نظام تنظیم‌­گری در کشور را داشت.  


**شورای‌عالی فضای مجازی؛ سیاست‌گذار، هماهنگ‌کننده یا تنظیم‌گر؟
شورای‌عالی فضای مجازی بنا بر حکم رهبری در سال ۱۳۹۰ به عنوان یک نهاد سیاست­‌گذار فرابخش تشکیل گردید تا نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری، تصمیم­‌گیری و هماهنگی در زمینه فضای مجازی کشور باشد. اما از زمان تشکیل این شورا، همواره تعارضاتی بین این سیاست­‌گذار کلان و سازمان تنظیم­ مقررات و ارتباطات رادیویی وجود داشته است. 

اگرچه این شورا به منظور هماهنگی بین تنظیم‌­گران فضای مجازی و پرکردن خلأ‌های موجود تأسیس شده و سیاست­‌های کلان تصویب شده توسط این نهاد، می‌بایست به عنوان ورودی جهت تدوین مقررات توسط تنظیم­‌گران مورد استفاده قرار می­‌گرفت؛ اما در بسیاری از مواقع این نهاد از ایفای نقش سیاست­‌گذار فراتر رفته و علاوه بر تعیین مقررات جزئی، بعضاً مداخلاتی را در حوزه تحت نظارت تنظیم­‌گران انجام داده است.  


**ارتباط سازمان تنظیم مقررات با سایر تنظیم­‌گران بخشی؛ تعامل، تداخل، یا تعارض؟
در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، علاوه بر کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تنظیم­‌گران دیگری نیز فعالیت می­‌کنند که در بسیاری از مواقع به علت بهم وابستگی فعالیت­‌های این نهاد‌ها و در برخی اوقات به علت مشخص نبودن مرز فعالیت این سازمان­‌ها، تعارضات و اختلافاتی بین این سازمان­‌های تنظیم‌­گر به وقوع پیوسته­ است. از جمله این تنظیم­‌گران می‌­توان به مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، ساترا و مرکز توسعه تجارت الکترونیک اشاره کرد.

**ارتباط سازمان تنظیم مقررات با تنظیم­‌گران موضوعی نظیر شورای رقابت
رابطه کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شورای رقابت، در طی این سال­‌ها با چالش­‌های متعددی همراه بوده است. این نهاد، تنظیم­گر بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و از طرفی شورای رقابت وظیفه تسهیل رقابت در تمامی بخش­‌ها در کشور را برعهده دارد؛ لذا تسهیل رقابت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، موضوعی است که تا‌کنون منجر به وقوع تعارضات و اختلافاتی بین این دو نهاد شده است. به منظور رفع چالش‌­های مقطعی و گذار از نسل چهارم تنظیم­گری و قرارگیری در بین تنظیم­گران نسل پنجم که این نسل با عنوان تنظیم­گری مشارکتی توسط اتحادیه بین‌­ا‌لمللی مخابرات نام‌گذاری شده است، نیاز به همکاری و تعامل بیشتر این سازمان با شورای رقابت و سایر تنظیم­‌گران بخشی احساس می­‌گردد.
بخشی از دلایل عدم توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور را می‌توان ناشی از مسائلی دانست که در بازار این بخش وجود دارد.

**تغییرات سریع دامنه تنظیم‌گری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات
با ظهور پدیده همگرایی، اصلاحات نهادی تنظیم‌­گران بخش ارتباطات یکی از موضوعات مهم در این حوزه بوده است. در بسیاری از کشور‌ها که نهاد‌های تنظیم­گر حوزه رسانه‌­های پخش همگانی و مخابراتی از یکدیگر مجزا بوده‌­اند، ساختار‌ها اصلاح شده و بسیاری از کشور‌ها نیز در حال حاضر نهاد تنظیم­‌گر همگرا دارند، به این معنا که تنظیم­‌گران در دو حوزه مخابرات و رسانه­‌های صوتی و تصویری با هم ادغام شده­‌اند. به نظر می­‌رسد با کم‌رنگ شدن مرز حوزه‌های مختلف، این روند همچنان ادامه دارد. در کشور ما نیز تنظیم­‌گران مختلفی برای نظارت بر این بازار‌ها وجود داشته که با توجه به تغییرات سریع دامنه تنظیم‌گری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعیین مرز فعالیت بین این نهادها، موضوعی است که می‌بایست برای آن تمهیداتی اندیشیده شود.

**ابهام در دامنه تنظیم­گری بازار تحت نظارت
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تاکنون عمدتاً تنظیم‌­گری زیرساخت­‌های ارتباطی نظیر اینترنت را برعهده داشته است. مسئله‌­ای که این تنظیم­گر در حال حاضر با آن روبه‌­رو است، گسترش دامنه تنظیم ­گری و ورود یا عدم ورود این سازمان به تنظیم­‌گری بازار‌های جدیدی نظیر پلتفرم­‌های مجازی است که می‌بایست درباره آن تصمیم­‌گیری کند.

**پیشرو نبودن نهاد تنظیم­‌گر در تنظیم‌­گری فناوری­‌های نوظهور
حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دائماً در حال تغییر و تحول بوده و فناوری­‌های زیرساختی جدیدی وارد بازار می­‌شوند؛ لذا نهاد تنظیم­گر این حوزه می‌­بایست یک گام از سایر بازیگران به ویژه بازیگران بخش خصوصی در شناسایی تغییرات بازار جلوتر باشد. این در حالی است که به نظر می‌­رسد تنظیم­گر این بخش در بسیاری از مواقع در شناسایی جریان فناوری در کشور پیشرو نبوده است. در حال حاضر یکی از مسائل مطرح، بحث اینترنت ماهواره­‌ای استارلینک و سازوکار‌های نظارت بر آن است که تنظیم‌­­گر می‌­بایست به سرعت برای آن چاره‌­ای بیندیشد.

**شائبه غیررقابتی بودن بخش تلفن و اینترنت ثابت و همراه
محدود بودن بازیگران ارائه دهنده خدمات در بخش تلفن و اینترنت همراه و ثابت، شائبه شکل­‌گیری انحصار در بازار این بخش را به وجود آورده است. در سال‌های اخیر اقداماتی توسط نهاد تنظیم‌­گر به منظور غلبه بر این محدودیت صورت پذیرفته که از جمله می‌­توان به ایجاد تفکیک بین بازار عمده فروشی و خرده فروشی در بخش اینترنت ثابت یا تصویب مقرراتی تحت عنوان بیت استریم اشاره کرد که مبنای آن، اشتراک‌گذاری برای اجاره زیرساخت مخابرات به دیگر FCP‌ها (اپراتور ارتباطات ثابت) است.

در بخش اینترنت همراه نیز به منطور رقابتی نمودن بازار، مجوز برای اپراتور‌های مجازی تلفن همراه (MVNO ها) صادر شد. علی­رغم اقدامات صورت گرفته، همچنان بخش قابل توجهی از بازار اینترنت ثابت در اختیار شرکت مخابرات بوده و بخش بزرگی از بازار اینترنت همراه نیز در اختیار سه اپراتور است که این امر شائبه غیررقابتی بودن بازار در این بخش‌­ها را ایجاد کرده است.

**مسئله اقتصاد اپراتور‌ها و کیفیت پایین خدمات
دریافت کنندگان خدمات در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، انتظار دریافت خدمات با کیفیت را دارند که در بسیاری از مواقع این توقع برآورده نمی‌­شود. بخشی از این مشکل را می‌­توان ناشی از سرمایه­‌گذاری ناکافی اپراتور‌ها در سال‌­های اخیر دانست. کاهش سرمایه­‌گذاری منجر به استهلاک شبکه و به دنبال آن کاهش کیفیت می­‌گردد. درواقع در طی سال­‌های اخیر درآمد اپراتور‌ها متناسب با هزینه­‌های آن‌ها افزایش پیدا نکرده و بخش ارتباطات و فناروی اطلاعات از نظر اقتصادی کوچک شده که این امر توجیه سرمایه­‌گذاری را کم کرده است.

**تنظیم­‌گری شرکت­‌های دولتی و شبه خصوصی
بخشی از بازیگرانی که کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می­‌بایست بر آن‌ها نظارت نمایند، شرکت­­‌های دولتی و شبه خصوصی نظیر شرکت پست و مخابرات هستند. تنظیم­‌گری این نهاد‌ها علاوه بر اینکه می­‌تواند به واسطه قرارگیری آن‌ها در ذیل وزارت ارتباطات، شائبه تعارض منافع را ایجاد نماید، در برخی مواقع به علت قدرت مالی، اجتماعی و سیاسی که این نهاد‌ها از آن برخوردار هستند، می­‌تواند نظارت بر آن‌ها را با مشکل روبه‌­رو سازد. (منبع: نشریه تنظیم گفتار - ناشر : اندیشکده حکمرانی شریف)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">