ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه میانگین استفاده از فضای مجازی در دنیا چهار ساعت در روز است، اظهار کرد: در ایران این عدد بالای هفت ساعت است و این در حالیست که باید بدانیم از این فضا با چه سبک و سیاقی و تا چه میزانی استفاده کنیم.

به گزارش فارس، در همایش «آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی؛ فرصت‌ها و تهدیدها» امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی از سال‌ها قبل مورد تأکید مقام معظم رهبری و مسئولان عالی رتبه کشور بوده است و به همین دلیا از ۵ سال قبل شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد که چند وزیر و 10 استاد دانشگاه عضو آن هستند.

وی با طرح این پرسش که نقش فضای مجازی در عرصه های مختلف چیست، ادامه داد: فضای مجازی در عرصه‌های مختلف، نقش‌های جدی پیدا کرده است و فقط محدود به ارسال پیام نیست؛ همچنین در امور زیر بنایی مانند انرژی، راه و حمل و نقل، فضای مجازی بسیار تعیین کننده است.

خوراکیان اضافه کرد: قانون گذاری، تأمین عدالت و حقوق مردم در فضای مجازی مورد تأکید است  و امروز باید این قوانین را بر اساس مدلی که در فضای مجازی با آن روبه‌رو هستیم، مورد بازنگری قرار دهیم.

وی به دیپلماسی فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: امریکایی‌ها اساساً معتقد به رعایت حقوق کشورهای دیگر نیستند و آنچه منافعشان ایجاب می‌کند را در فضای مجازی دنبال می‌کنند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در آینده نزدیک با تحولاتی که رخ خواهد داد مسأله بهداشت و درمان دستخوش تغییر و تحولات جدی می‌شود، گفت: نقش فضای مجازی در اقتصاد نیز پررنگ است و پنج شرکت برتر اقتصادی دنیا در سال 2016 در حوزه فضای مجازی فعالیت می‌کردند. 

وی افزود: امروز حتی بحث پول مجازی مطرح است که در تلگرام هم قرار بود پولی وارد شود که می‌خواست تعاملات را به دست بگیرد که البته فعالیت اقتصادی کشور را مختل می‌کرد و سرمایه در گردش مردم به این فضا می‌رفت و یکی از دلایل فیلتر تلگرام همین بود.

خوراکیان به بحث فضای مجازی در رفاه و خانواده و حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و بیان داشت: بحث آموزش در این سال‌ها بسیار متحول شده است و اولین مسأله مهمی که باید به معلمین منتقل شود این است که فضای مجازی یک مساله غیرواقعی و در حد یک پیام رسان نیست، بلکه بستری همه جانبه است که قواعد خاص خود را دارد.

وی گفت: فضای مجازی بستری است که شرایطی را آماده کرده تا پنج فناوری شامل فناوری کوانتوم، فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات و فناوری شناختی به همدیگر بپیوندند و نتیجه آن این است که در دهه آینده تحولی جدید رخ دهد.

 معاون مرکز ملی فضای مجازی به افزایش روزافزون سیطره فضای مجازی، اشاره کرد و افزود: واتساپ در 109 کشور برترین پیام رسان است. تعداد شهروندان این پیام رسان از بسیاری کشورها بزرگتر است. بعد از واتساپ، یاهو مسنجر و سپس وایبر قرار دارد.

خوراکیان با بیان اینکه پنج درصد اقتصاد بازی های یارانه‌ای، ایرانی است، ادامه داد: در حوزه رسانه‌های اجتماعی وضعیت‌مان نسبت به دنیا وضعیت خوبی نیست و مصرف کننده هستیم و قبل از فیلتر تلگرام، 60 درصد مردم از آن استفاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی باعث تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شود، گفت: برخی آسیب‌ها منحصر به خود فضای مجازی و ماهیتی است و به عنوان مثال در چین کمپ‌های ترک اعتیاد فضای مجازی وجود دارد.

 معاون مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: اطلاعات هرز، تصعیف فکر و اندیشه، تأثیرات منفی بر روان و جریان سازی غیرواقعی از آسیب های ماهیتی فضای مجازی هستند؛ مواردی چون تضییع حقوق افراد، طلاق، دروغ، غیبت، سرقت، تفریح ناسالم و تشویق به زندگی مجردی نیز از دیگر آسیب‌های فضای مجازی هستند.

وی افزود: بچه ها مهارت استفاده از تکنولوژی‌ها را دارند اما نگاه کلان نسبت به ماهیت فضای مجازی ندارند؛ البته سند سواد رسانه‌ای در دست تهیه در شورای فضای مجازی است.

خوراکیان با بیان اینکه میانگین استفاده از فضای مجازی در دنیا چهار ساعت در روز است، اظهار کرد:  در ایران این عدد بالای هفت ساعت است و این در حالیست که باید بدانیم از این فضا با چه سبک و سیاقی و تا چه میزانی استفاده کنیم.

وی به استفاده از اینترنت در جهان اشاره کرد و گفت: در دنیا بین فرزند و والدین توافق نامه‌ای وجود دارد که چند ساعت باید از اینترنت استفاده کنند و البته کودکان آنها باید اینترنت خانواده را استفاده کنند که با اینترنت معمول متفاوت است.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اینکه اگر بچه ها منافع این فضا را بدانند دیگر به عنوان مصرف کننده صرف فعالیت نمی‌کنند، ادامه داد: دانش‌‌آموزان می توانند ایده پرداز و نرم افزار‌نویس شوند و اقتصاد آینده‌شان را تأمین کنند؛ همچنین در این فضا فرصت اشتغال بسیار زیاد و بکر است و باید روی نوجوانان و جوانان کار کنیم که از حالت مصرف کننده خارج شوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">