ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

می‌‏توانیم به خاورمیانه گوشی صادر کنیم

| يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۸۵، ۱۲:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

وزارت بازرگانی برای گوشی‌‏های تلفن همراه تعرفه متفاوت تعریف کند ، به طوری که گوشی‌‏هایی که تنها امکان برقراری تماس را مهیا می‌‏کنند دارای تعرفه کم‌‏تر و به گوشی‌‏هایی که امکانات جانبی از قبیل دوربین، MP3 و RAM هستند، تعرفه بیشتری تعلق گیرد.

علی شربیانی ، مشاور نمایندگی 121 صاایران ، درگفت و گو با خبرنگار ایلنا ، با اشاره به افزایش تعرفه‌‏های وارداتی گوشی تلفن همراه ، اظهار داشت: همه مصرف‌‏کننده‌‏های تلفن همراه امکان خرید گوشی با قیمت بالا را ندارند و افزایش تعرفه باید بین مصرف کننده‌‏ها متغیر باشد.
وی ، با بیان این که حمایت دولت در هر زمینه می‌‏تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، یادآور شد: اگر از سوی دولت حمایت صورت بگیرد، ما می‌‏توانیم به خاورمیانه گوشی تلفن همراه صادر کنیم.

شربیانی ، با اشاره به شرکت صاایران به عنوان تنها تولید‌‏کننده گوشی تلفن همراه داخلی ، گفت: خط تولید صاایران بسیار پیشرفته و با تکنولوژی روز کشور فرانسه شکل گرفته است ، اما سیاست‌‏گذاری دولت‌‏های گذشته و عدم حمایت از تولید داخل باعث شد که تولید این شرکت متوقف شود.

وی ، با بیان این که تعرفه 4 درصدی گوشی تلفن همراه باعث شد شرکت‌‏های غول پیکر این کالا به راحتی بازار را در اختیار بگیرند، افزود: برای تولید از یک جایی باید شروع کرد ، اما در این میان نباید کیفیت کالای داخلی و خارجی با یکدیگر مقایسه شود.

این کارشناس امور تلفن همراه ، تصریح کرد: وزارت صنایع به کمک وزارت ICT و رسانه‌‏ها می‌‏تواند در این جهت فرهنگ‌‏سازی کرده و شرایطی ایجاد کند که شرکت‌‏های داخلی خودشان را به روز کنند.

وی ، با بیان این که حداقل بخشی از مصرف داخلی گوشی تلفن همراه را خودمان تامین کنیم ، اظهارداشت: تعرفه بالای این کالا حمایت از تولید داخل را شامل می‌‏شود ، چرا که بازار تلفن همراه ایران بسیار بکر است و تولید‌‏کنندگان تلفن همراه به این بازار چشم‌‏ دوخته‌‏اند.

شربیانی، شرط ورود به WTO را تعرفه بالا دانست و یادآور شد: در تجارت جهانی ، ابزار کار روی تعرفه است و اگر تعرفه کالای داخلی ما پایین باشد، حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

مشاور نمایندگی 121 صاایران ، صنعت بدون کارخانه را موثرترین اقدام در جهت ایجاد تولید در کشور و حمایت از تولید داخلی عنوان کرد و گفت: تولید‌‏کننده با استفاده از یک برند خارجی از راه SKD شروع به کار می‌‏کند که این امر با یک درصد سود آغاز و سپس تبدیل CKD ، مونتاژ و در نهایت خودکفایی خواهد شد.

وی ، افزود: صنعت بدون کارخانه برای کشورهایی که برای اولین بار شروع به تولید می‌‏کنند راه‌‏حل بسیار مفیدی خواهد بود ، به طوری که این روش در کشور هند با تولید آداپتور و شارژر همراه آغاز شد.

مدیرعامل بازرگانی جام‌‏جم ، ایجاد اشتغال از راه تولید را در گرو فرهنگ‌‏سازی دانست و گفت: تلفن همراه باید به یک وسیله اضطراری تبدیل شود ، چرا که در هیچ جای دنیا سیم کارت تجارت نمی‌‏شود ، اما در کشور ما به دلیل آن که بازار تشنه است ، ولع خرید و فروش و بازار آزاد باعث مشکلات بسیاری می‌‏شود.

شربیانی ، رعایت حقوق مصرف کننده را برای گوشی تلفن همراه الزامی دانست و تاکید کرد: اکثریت جامعه مصرف کننده تلفن همراه از این وسیله تنها به منظور ارتباط استفاده می‌‏کنند و تنها 20 درصد افراد ، گوشی‌‏های با امکانات بالا در اختیار دارند.

وی ، با بیان این که افزایش تعرفه گوشی تلفن همراه باعث قاچاق نمی‌‏شود ، اظهار داشت: گوشی تلفن همراه تنها کالایی است که قاچاق آن امکان پذیر نیست ، چرا که سریال گوشی به راحتی از سوی مخابرات قابل پی‌‏گیری بوده و مخابرات می‌‏تواند گوشی‌‏های قاچاق را ثبت نکند.

  • ۸۵/۰۳/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">