ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هرزنامه‌های بدون مرز

| دوشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۰، ۰۸:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

امروزه تقریبا دیگر مکانی عاری از هرزنامه در جهان باقی نمانده است. بررسی های آزمایشگاه کسپرسکی نشان می دهد که سالیان متمادی اسپمرها برای تصرف نقاطی از جهان جنگیده‌اند که بتوانند حملات هرزنامه‌ای خود را ترتیب دهند و مداوما تلاش کرده‌اند ضمن حفظ تصرفات خود به جهانگشایی خود ادامه دهند. در عین حال سازمان‌های مدافع قانون، فروشندگان ضدهرزنامه‌ها و دیگر طرف‌های درگیر، تمام تلاش‌ خود را برای مقابله با این هجمه و تاخت و تاز به کار بسته‌اند.

به گزارش دیده بان آی تی، آمار نشان می‌دهد برخلاف 2010، در سال 2011 سهم هرزنامه‌های منتشر شده از نقاط مختلف دچار نوسان کمتری بوده است. دیگر نیمی از اسپم‌های دنیا از صرفا سه کشور ناشی نمی‌شوند. هم‌اینک با استفاده از ماشین‌های زامبی، ایمیل‌های اسپم پراکنده می‌شوند و توزیع واقعا یکسان آن‌ها در تمامی نقاط جهان، حاکی از پایان کار توسعه جغرافیایی اسپمرها است. رایانه‌های آلوده که به ارسال هرزنامه می‌پردازند، هم اکنون از دوردست‌ترین نقاط آفریقای جنوبی تا جزایر اقیانوس آرام، در هرجایی یافت می‌شوند.

تغییر وضعیت گسترش جغرافیایی منابع هرزنامه‌ها در وهله نخست منجر به تضعیف جبهه قانون و رشد دسترسی جهان به اینترنت نیز به نوبه خود منتج به بسته شدن بات‌نت‌ها و برنامه‌های مرتبط ‌شده است. تقریبا دیگر هیچ جایی از منظر بات مسترها دورنمانده است: روال دفاع سرسختانه از قانون در جهان توسعه یافته امروزین تحت تاثیر اتصالات اینترنتی سریع و گسترده قرار گرفته است؛ درحالی که کشورهای درحال توسعه از لحاظ دسترسی به رایانه درحال پیشی گرفتن هستند. اما آنها هنوز سازوکارهای قانونی ضدهرزنامه‌ ضعیفی دارند و از لحاظ امنیت آی‌تی در سطوح پایینی قرار دارند.

داریا گودکورا، مسئول بخش تحقیق و تحلیل محتوای کسپرسکی در این باره می‌گوید: «براساس تحقیقات لابراتوار کسپرسکی، در آینده نزدیک مجموعه کشورهای موسوم به BRICS (شمال برزیل، روسیه، هندوستان و چین) و سایر کشورهای در حال توسعه، درصدر فهرست منابع مستعد هرزنامه‌ها قرار خواهند گرفت؛ چرا که آنها از لحاظ «سازوکارهای قانونی، حفاظت IT، تعداد کاربران و پهنای باند» به طور ویژه مورد توجه اسپمرها هستند. همچنین ما انتظار داریم حجم هرزنامه‌های منتشره از آمریکا افزایش یابد؛ گرچه به سطح قبلی‌اش نخواهد رسید. ارتباط اینترنتی گسترده و در دسترس و تعداد بالای کاربران این کشور، موجب جلب توجه صاحبان بات‌نت‌ها، به رغم قوانین شدید ضد هرزنامه‌ و سطح بالای حفاظت IT در این کشور، می‌شود.»

اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت منابع هرزنامه‌ها و علل آن و نیز تاریخچه‌ای کوتاه از گاه‌شمار صنعت هرزنامه، در مقاله «سیاره اسپمرها» نوشته داریاگودکووا، در وب سایت www.Securelist.com آمده است.

  • ۹۰/۰۷/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">