ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

واقعیت‌های شبکه ملی اطلاعات

| شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - شبکه ملی اطلاعات در حالی وارد دوازدهمین سال طرح آن در کشور می‌شود که قرار است ظرف روزهای آتی فاز سوم و نهایی آن رونمایی شود.

در تمام سال‌های گذشته انبوهی از مسایل، نقدها و ابهامات به شکل و شیوه اجرای این شبکه از مفهوم آن گرفته تا پیوست‌ها، مسایل فنی، تعرفه‌ای و غیره مطرح شده‌ و البته همچنان نیز می‌شود.

در خصوص منتقدان این شبکه نیز باید گفت که نگاه سیاسی عمدتا غالب‌تر بر دیدگاه‌های دقیق و واقعیت‌های شبکه ملی اطلاعات بوده است. گواه این مدعا، طرح نظرات عموما غیر فنی، پراکنده و غیرمنسجم از سوی منتقدان است. به عبارت دیگر ما شاهد نقدهای دقیق، فنی، منطبق با الزامات و پیگیری‌های مرتب از وضعیت شبکه ملی اطلاعات نبوده‌ایم.

یکی از جدیدترین نظرها در خصوص وضعیت شبکه ملی اطلاعات هفته گذشته از سوی معاون IT مرکز ملی فضای مجازی مطرح شده است که بخش‌هایی از این اظهارات حاوی موارد زیر است:

- شبکه ملی اطلاعات طبق آنچه شورای عالی فضای مجازی تصویب کرده بود به بسترهایی نیاز داشت که فراهم نشده و امکان شکل‌گیری آنها ممکن نبود.

- اعتقاد دارم شبکه ملی اطلاعات یعنی کیفیت، قیمت و تحرک داده آن باید در سطح جهانی باشد که هنوز با آن فاصله داریم.

- باید برنامه شبکه ملی اطلاعات با زمان‌بندی مناسب و خروجی‌های دقیق متناسب با برنامه ششم ارایه شود.

- مردم و مسوولان بدانند شبکه ملی اطلاعات پایان نیافته است. (منبع:ایرنا)

فارغ از عدم شفافیت کمی و کیفی از نظر ارایه آمار، مستندات و میزان دقیق انطباق شبکه ملی اطلاعات با الزامات شورای عالی فضای مجازی در اظهارات مذکور، تاکید می‌شود که این مسایل در زمانی مطرح شده که طی روزهای آینده قرار است فاز نهایی شبکه رونمایی شود.

این در حالیست که از سمت مجریان این پروژه در وزارت ارتباطات نیز به شکل دقیق و منطبق با مصوبات، میزان پیشرفت شبکه و آنچه در نهایت قرار است رونمایی شود ارایه نشده است. لذا شاید وقت آن رسیده که به رغم تاخیرها از حدود 12 سال قبل تاکنون، یکبار برای همیشه واقعیت‌های شبکه ملی اطلاعات از نظر مسایل و چالش‌های فنی، بودجه‌ای، ساختاری و جمیع جهات ارایه شود.

چراکه کمترین فایده بیان شفاف و صادقانه واقعیت‌ها پیرامون این شبکه (حتی در مقطع فعلی)، آگاه شدن افکار عمومی و رسانه‌ها و متعاقب آن جلوگیری از طرح مسایل پراکنده، نادقیق، غیرواقعی، غیرکارشناسی و گاه بهره‌برداری‌های سیاسی است.(منبع: فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">