ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر علوم می‌گوید که اینترنت رایگان در اختیار دانشجویان قرار داده شده است در‌حالی‌که دانشجویان نه‌تنها چنین ادعایی را رد می‌کنند، بلکه نسبت به هزینه زیاد این نوع آموزش و گران شدن بسته‌های اینترنتی اعتراض دارند.
به گزارش ایسکانیوز، آموزش حضوری در دانشگاه‌ها با شیوع کرونا جای خود را به آموزش مجازی داد. ضعف زیرساخت‌های اینترنتی کشور و کمبود ظرفیت پهنای باند کشور مشکلات زیادی برای آموزش و امتحانات غیرحضوری دانشجویان به وجود آورد. درحالی که به دانشجویان وعده اینترنت رایگان داده شده بود، این وعده عملی نشد و آموزش مجازی هزینه‌های مضاعفی نیز بر دانشجویان تحمیل کرد.
 

وعده اینترنت رایگان وزیر ارتباطات

بعد از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به خاطر شیوع کرونا، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در یک توئیت وعده رایگان شدن کلاسهای آموزشی مدارس و دانشگاهها را داد و نوشت: «با توجه به احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال، برای همکاری با وزارت علوم و آموزش و پرورش، امکانات ویژه‌ای را جهت آموزش مجازی و از راه دور فراهم کردیم تا میلیونها دانش‌آموز و دانشجوی عزیز، ضمن حفظ سلامت خود از تحصیل علم جا نمانند.»

آذری جهرمی گفته بود؛ ترافیک تمام کلاس‌های آموزشی مجازی که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بوده برای کاربران رایگان خواهد بود.

وی در 31 اردیبهشت ماه در توئیتی نوشت: «استفاده رایگان دانشگاه‌ها، حوزه‌ها‌ی علمیه، اساتید و دانشجویان عزیز از سامانه‌های آموزش مجازی، برای یک ماه دیگر تمدید شد.» این توییت با واکنش طنز بسیاری از کاربران مواجه شد و برای دانشجویان این سوال پیش آمد که اینترنت از چه زمانی رایگان شد که حالا تمدید شده باشد.

 

حرف‌های ضد ونقیض وزیر علوم

منصور غلامی وزیر علوم در نشست خبری خود که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: «ترم قبل در وضعیت اضطرار بودیم و با تمام این شرایط اینترنت رایگان را در اختیار دانشجویان قرار دادیم» این درحالی است که چندی پیش وی در نامه‌ای به وزیر ارتباطات از محقق نشدن وعده اینترنت رایگان برای دانشجویان خبر داده بود و در این نامه خطاب به آذری جهرمی نوشت: «بررسی‌های میدانی از دانشگاه‌ها نشان می‌دهد؛ ابلاغیه کاهش تعرفه اینترنت به اپراتور‌های ارائه دهنده خدمات پهنای باند هنوز جنبه عملیاتی نیافته است».

وزیرعلوم در حالی از ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان در ترم گذشته خبر می‌دهد که یکی از خواسته‌های روسای دانشگاه‌های کشور در نشستی که با وزیر علوم در تیر ماه داشتند، اینترنت رایگان برای آموزش مجازی بود.

میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز در این نشست بیان کرده بود: فراهم کردن اینترنت رایگان، افزایش پهنای باند و تقویت زیر ساخت‌ها از بسترهای مهم در ارائه خدمات آموزش غیرحضوری است و تخصیص بودجه ویژه در این ایام کرونایی به ما کمک می‌کند که بهتر و قوی‌تر در این مسیر قدم برداریم.

سعید حبییا معاون دانشجویی دانشگاه تهران هم پیش از این درباره وضعیت اینترنت رایگان دانشگاه‌ها به ایرنا گفته بود: قرار بود اپراتورها برای واگذاری اینترنت رایگان با دانشگاه‌ها همکاری کنند، ولی وعده‌های داده شده به خوبی عمل نشد.

 

دانشجوها: اینترنت رایگان نداشتیم

ایسکانیوز برای بررسی وضعیت اینترنت رایگان دانشجویان با دبیران شورای صنفی تعدادی از دانشگاه‌ها در نقاط مختلف کشور گفت‌وگو کرده است. این دانشجویان نه تنها داشتن اینترنت رایگان را در دانشگاه خود رد می‌کنند که نسبت به وعده محقق نشده و هزینه‌های زیادی که آموزش مجازی برای دانشجویان به همراه داشته، معترض هستند.

مجتبی رودگر دبیر شورای صنفی دانشگاه قم با اشاره به هزینه زیاد اینترنت برای استفاده از آموزش مجازی، گفت: با وجود وعده وزارت علوم و ارتباطات برای رایگان شدن اینترنت، در این زمینه ضعیف عمل شد و اینترنت مصرفی دانشجویان برای آموزش مجازی رایگان نشد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم در ارائه تسهیلات اینترنتی به دانشجویان ضعیف عمل کرده، گفت: با درخواست وزارت علوم IPسامانه‌های آموزش و امتحانات دانشگاه در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت؛ اما اینترنت مصرفی دانشجویان رایگان نشد. حجم زیاد فایل‌هایی که باید برای آموزش مجازی دانلود می‌شد، آن هم در شرایطی که تعرفه‌ بسته‌های اینترنتی افزایش یافت، هزینه آموزش مجازی برای دانشجویان را بسیار زیاد کرد.

زهرا زمانی دبیر شورای صنفی دانشگاه رازی کرمانشاه درباره رایگان شدن اینترنت برای دانشجویان گفت: بعد از اعلام وزارت علوم مبنی بر رایگان شدن اینترنت برای دانشجویان، این موضوع را پیگیری کردیم اما چنین اتفاقی رخ نداد. کلاسهای مجازی حجم زیادی از اینترنت مصرف می‌کرد و همه این هزینه‌ها به دانشجویان تحمیل شد. مسئولان دانشگاه در پاسخ به پیگیری شواری صنفی هم می‌گفتند که این موضوع از عهده دانشگاه خارج است.

فاطمه میرقاسمی عضو شورای صنفی دانشگاه ارومیه با تاکید بر اینکه در ترم گذشته اینترنت ارزان و رایگان در اختیار دانشجویان قرار نگرفته است، افزود: سیستم آموزش مجازی دانشگاه نیز عملکرد بسیار بدی داشته است و دانشجویان هزینه زیادی برای ارتقای سیستم رایانه‌ای و تلفن همراه خود داشته‌اند تا بتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند و هیچ حمایتی هم از سوی وزارت علوم صورت نگرفته است.

خشایار یعقوبی دبیر شورای صنفی دانشگاه اراک با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه اراک هم مثل سایر دانشگاه‌ها از اینترنت رایگان بهره‌ای نبردند، اظهار کرد: این موضوع در شورای صنفی کلان منطقه مطرح شد و آن را پیگیری کردیم اما یک دوگانگی بین وزارتخانه‌های علوم و ارتباطات وجود دارد، وزارت ارتباطات می‌گوید که اینترنت برای دانشجویان رایگان شده و وزارت علوم چنین چیزی را رد می‌کند. مسئولان دانشگاه هم در این زمینه فقط قول پیگیری دادند اما اتفاقی نیفتاد.

میترا شاهی‌زاده دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن بیان این مطلب که اینترنت برای دانشجویان این دانشگاه رایگان نشد، گفت: هرمزگان استان محرومی است، بسیاری از دانشجویان از شهرها و روستاهای محروم به این دانشگاه آمده‌اند. برخی از این دانشجویان در روستای محل زندگی خود امکان اتصال به اینترنت را نداشتند، برخی هم به خاطر مشکلات اقتصادی توانایی هزینه کردن برای خرید بسته‌های اینترنتی را ندارند.

وی با اشاره به اینکه قرار است کلاسهای ترم آینده نیز به صورت مجازی برگزار شود، افزود: با توجه به گران شدن تعرفه بسته‌های اینترنت، برای ترم آینده وضعیت نگران‌کننده‌ای داریم.

طبق صحبت دانشجویان و مسئولان دانشگاه‌ها، روشن است که ترم گذشته اینترنت رایگان به صورت گسترده در اختیار دانشجویان قرار نگرفته و مشخص نیست، ادعای وزیر علوم در این رابطه بر چه اساسی است. به علت ادامه دار بودن شرایط به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا، آموزش دانشگاه‌ها در ترم آینده نیز به صورت مجازی خواهد بود، از طرفی با توجه به گران شدن تعرفه اینترنت و حجم زیاد فایل‌های آموزشی که دانشجویان باید در طول یک ترم دانلود کنند، لازم است؛ وزارتخانه‌های ارتباطات و علوم برای اینترنت رایگان دانشجویان در ترم آینده فکری جدی کنند و به جای وعده دادن‌، یک برنامه عملیاتی برای این کار در نظر بگیرند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">